GVB


Resultaat onderzoek metro-ontsporing eind 2008

2 april 2009

Schade aan een metro is de oorzaak van de metro-ontsporing eind 2008. Uit onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat blijkt dat het afbreken van een baanruimer de directe oorzaak was van de ontsporing van de metro bij Weesperplein op woensdag 3 december 2008. Dit is in lijn met de bevindingen van GVB.

Voorafgaand aan de ontsporing is de metro tegen een stootjuk gebotst bij Gaasperplas. Door de klap werd het stootjuk en een deel van het spoor verplaatst, hierdoor ontstond een gat tussen de spoorstaven. Bij het terugzetten van de metro raakte de onderkant beschadigd. De bestuurder heeft deze incidenten niet gemeld waardoor een andere bestuurder niets vermoedend met de metro is gaan rijden waarna deze ontspoorde. GVB heeft maatregelen genomen tegen deze bestuurder wegens grove nalatigheid.

De Inspectie concludeert dat het door de bestuurder niet melden van de botsing tegen het stootjuk en het terugzetten van de metro heeft geleid tot een zeer risicovolle situatie die resulteerde in de ontsporing van de metro met onder meer omvangrijke schade aan het materieel en de infrastructuur. Daarnaast concludeert de Inspectie dat de evacuatie van de 145 reizigers goed is verlopen. Binnen een uur hadden alle reizigers het metrostation verlaten. Bij een ontsporing op 7 april 2008 waren er nog problemen met de evacuatie. Naar aanleiding van de ontsporing op 7 april 2008 hebben de gemeente Amsterdam en GVB maatregelen genomen, waaronder het verbeteren van de calamiteitenbestrijding.