GVB
Resultaat onderzoek metro-ontsporing eind 2008
2 april 2009
Schade aan een metro is de oorzaak van de metro-ontsporing eind 2008.
Uit onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat blijkt dat het
afbreken van een baanruimer de directe oorzaak was van de ontsporing
van de metro bij Weesperplein op woensdag 3 december 2008. Dit is in
lijn met de bevindingen van GVB.
Voorafgaand aan de ontsporing is de metro tegen een stootjuk gebotst
bij Gaasperplas. Door de klap werd het stootjuk en een deel van het
spoor verplaatst, hierdoor ontstond een gat tussen de spoorstaven. Bij
het terugzetten van de metro raakte de onderkant beschadigd. De
bestuurder heeft deze incidenten niet gemeld waardoor een andere
bestuurder niets vermoedend met de metro is gaan rijden waarna deze
ontspoorde. GVB heeft maatregelen genomen tegen deze bestuurder wegens
grove nalatigheid.
De Inspectie concludeert dat het door de bestuurder niet melden van de
botsing tegen het stootjuk en het terugzetten van de metro heeft
geleid tot een zeer risicovolle situatie die resulteerde in de
ontsporing van de metro met onder meer omvangrijke schade aan het
materieel en de infrastructuur. Daarnaast concludeert de Inspectie dat
de evacuatie van de 145 reizigers goed is verlopen. Binnen een uur
hadden alle reizigers het metrostation verlaten. Bij een ontsporing op
7 april 2008 waren er nog problemen met de evacuatie. Naar aanleiding
van de ontsporing op 7 april 2008 hebben de gemeente Amsterdam en GVB
maatregelen genomen, waaronder het verbeteren van de
calamiteitenbestrijding.