Productschap Margarine, Vetten en Olien (MVO)


02.04.2009

'Foodreformulation' met vetten

Vorige week had in Amsterdam het Food Reformulation Symposium plaats. Het symposium stond in het teken van de herformulering van levensmiddelen om zodoende producten gezonder te maken met behoud van smaak, textuur en houdbaarheid. Het driedaagse congres ging in op zout, suiker en vetten. MVO was tijdens het congres aanwezig als spreker en sponsor.

Woensdag 25 maart stond in het teken van de vetreductie. De dag bood een interessant programma en werd druk bezocht. Tijdens de dag kwamen zowel technische aspecten van vetverlaging aan de orde, als de huidige stand van zaken van de wetgeving. Zo ging Susanne Doering van de CIAA, de Europese brancheorganisatie van de voedingsmiddelenindustrie, in op de huidige ontwikkelingen in wetgeving op het gebied van etikettering en claims. Claudia Oomen van het Productschap Margarine, Vetten en Oliën lichtte de zelfreguleringsinitiatieven toe van de Task Force Verantwoorde Vetzuursamenstelling.

Moira Howie presenteerde de Waitrose 'perspective' over herformulering van producten op het gebied van betere vetten. Waitrose constateert een sterke vraag bij hun klanten naar producten met laag vet en laag verzadigd vet. Om hier op in te spelen stimleert Waitrose het gebruik van de claim 'laag vet' en 'verlaagd verzadigd vet' op zowel basisvoedingsmiddelen als hergeformuleerde producten. Door middel van een zogenaamde zwart/wit band op de verpakking wordt de claim voor de consument duidelijk in beeld gebracht.

Peter Wilde, onderzoeker bij het Institute of Food Research hield een inspirerende presentatie over de rol van vet in de textuur van een product, en de mogelijkheden die er zijn om vet te reduceren met behoud van een goede textuur. Een van de mogelijkheden is het creëren van WOW (water in olie in water) emulsies. Alice Pegg van Leatherhead Food International kon in een aansluitende presentatie een aantal onderzoeksvoorbeelden laten zien waarin WOW kan worden toegepast. In de middag volgden drie lezingen over commerciële mogelijkheden die zijn toe te passen om totaal vet of verzadigd vet te reduceren, nl . TexDesign van Cargill Food Ingredients & Systems, ATS van AVEBE en DSM Food Specialties en Novarin van Romi Smilfood.

Tot slot ging Peter de Kok van het NIZO in op de invloed van vetreductie op de aromaperceptie. Vetten zijn belangrijk voor de smaakbeleving van een product. Vetverlaging of het veranderen van de vetzuursamenstelling heeft dan ook consequenties voor de smaak. Dit geldt zowel voor de 'eigen' smaak van een product als voor de smaak die gebaseerd is op een aroma. Zo blijkt het in de praktijk nodig te zijn om met een aroma te compenseren om dezelfde smaakwaarneming te krijgen bij vetverlaging. Meestal is hierbij maatwerk nodig om tot een optimale smaak te komen. Factoren als de vetoplosbaarheid, de textuur en de ingrediënten bepalen o.a. hoeveel aroma er vrijkomt.

Voor meer informatie over het symposium of voor het opvragen van de presentaties van het symposium kunt u terecht bij Claudia Oomen (oomen@mvo.nl).