Automobilist heeft keuze voor veilige, zuinige en stille autobanden
02/04/2009 11:31
SenterNovem
Voortaan kan de automobilist via de site www.kiesdenieuweband.nl kiezen voor een autoband die veilig, zuinig en stil is. De campagne De Nieuwe Band richt zich hierop. Elk jaar moet het aandeel van het Nederlandse wagenpark dat uitgerust is met De Nieuwe Band 5% groeien. Hierdoor wordt het veiliger in het verkeer, stiller voor omwonenden, goedkoper voor de automobilist en gaat het milieu erop vooruit.
De Nieuwe Band is een band die voldoet aan de voorgestelde, strengere EU normen voor wet grip, geluid en rolweerstand. Als onderdeel van de campagne heeft de RDW banden beoordeeld op deze eigenschappen. Consumenten kunnen zo bij de keuze voor nieuwe banden bewust bijdragen aan het milieu en hun eigen portemonnee. Want De Nieuwe Band is niet duurder en levert bovendien wat op. Zo bespaart hij brandstof en maakt hij minder lawaai. Op de website www.kiesdenieuweband.nl kunnen automobilisten de voor hun auto geschikte band opzoeken.
De Nieuwe Band is veiliger omdat deze meer grip op de weg heeft. Ook is De Nieuwe Band zuiniger omdat hij minder rolweerstand heeft. Daarmee levert De Nieuwe Band een bijdrage aan een lagere uitstoot van CO2. Verder is De Nieuwe Band stiller. Vanaf 40 tot 60 km/u overheerst bij auto's het bandenlawaai. Als alle Nederlandse automobilisten overstappen op De Nieuwe Band dan neemt het verkeerslawaai af met 2 tot 3 decibel. Dit is een halvering van het lawaai.
De campagne De Nieuwe Band is onderdeel van Het Nieuwe Rijden. SenterNovem voert de campagne uit in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Via tv- en radiospots wordt de automobilist gewezen op de voordelen van De Nieuwe Band. Ook de autobedrijven en bandenspecialisten voorzien de consument van informatie. De Nieuwe Band is tevens te vinden op de AutoRAI als onderdeel van de stands van HIER Het Nieuwe Rijden.
Op 1 april worden tevens ALD Automotive, Businesslease en Band op Spanning partner van De Nieuwe Band. In totaal komt het aantal partners daarmee op 23. Eerder werden al partner: Arval, BOVAG, DCMR Milieudienst Rijnmond, Euromaster, klimaatcampagne HIER, ING Carlease, Stichting Innonoise, Milieu Centraal, Multilease, Nederlandse Stichting Geluidshinder, Profile Tyrecenter, RAI Vereniging, de gemeente Rotterdam, Strix Lease, Terberg Leasing, TNT Post pakketservice, provincie Utrecht, VVN, VACO, het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De partijen hebben een intentieverklaring ondertekend waarin zij aangeven een voortrekkersrol te nemen in de toepassing van De Nieuwe Band.
http://www.kiesdenieuweband.nl