Amsterdam RAI


- Persbericht -

Meer autobeleving, meer oriëntatie, meer show

AUTORAI 2009: VERRASSEND ANDERS

Amsterdam, 9 december 2008 - AutoRAI 2009 wordt verrassend anders: de auto's staan niet per merk bij elkaar, maar vergelijkbare auto's worden bij elkaar geëxposeerd. Dit is een compleet nieuw concept, dat volgend voorjaar in Amsterdam RAI voor het eerst in praktijk wordt gebracht. De grote meerderheid van de automerken heeft zijn aanwezigheid toegezegd, zodat de toekomst van Nederlands grootste publieksevenement ook in deze voor de autobranche zo moeilijke periode is gewaarborgd. AutoRAI 2009 vindt plaats van 1 tot en met 11 april in Amsterdam RAI.

In nauw overleg tussen RAI Vereniging, Amsterdam RAI en de exposanten is een verrassend nieuw concept ontwikkeld, dat zowel voor de exposanten als voor de bezoekers aantrekkelijk is. Nog meer dan in andere jaren staat de autobeleving centraal: in plaats van de auto's per merk bij elkaar tentoon te stellen, worden tijdens AutoRAI 2009 zeven aparte werelden gecreëerd, waar vergelijkbare modellen van verschillende merken naast elkaar worden getoond. Voor de consument betekent dit een ideale manier om zich te kunnen oriënteren op vergelijkbare modellen.

Indeling in zeven werelden

De werelden waarin de auto's zullen worden tentoongesteld, zijn 'Luxury', 'Family & Travel', 'Cabrio', 'Sportscars', 'Adventure', 'City & Compact' en 'Green'. De indeling van de auto's over deze zeven werelden wordt bepaald door het toelatingscomité, waarin naast vertegenwoordigers van RAI Vereniging en Amsterdam RAI de toonaangevende publicaties AutoTelegraaf, AutoWeek en Carros een adviserende rol hebben.

De grootste hal van Amsterdam RAI, de Europahal, wordt ingericht als AutoRAI Arena: hier worden dagelijks live shows aan het publiek gepresenteerd rond concept cars, primeurs, nieuwe auto's en sportauto's: elk merk krijgt hier elke dag de mogelijkheid zich in de Arena aan het publiek te presenteren. In de Europahal zal ook het Autovisie Supercar Paddock worden ingericht, waar de snelste en mooiste auto's van de wereld worden getoond.

Internationale belangstelling

"Nederland is veel vaker een testland als het nieuwe concepten betreft. Het is niet zo gemakkelijk vaste conventies overboord te gooien, maar samen met de totale auto-industrie lopen wij nu voorop", aldus Fernand Molenschot, beursmanager van Amsterdam RAI. "Voor het nieuwe concept bestaat ook vanuit andere landen veel interesse: tegen lagere kosten voor de exposanten presenteren wij een interessantere autoshow, waarbij de beleving voor de bezoeker onverminderd groot blijft. Bovendien mogen kinderen tot en met 14 jaar gratis naar binnen, en ook voor hen is van alles te beleven. Zo richten we in samenwerking met Disney het Duckstad paviljoen in."

Omdat het 110 jaar geleden is dat door RAI Vereniging de eerste autotentoonstelling werd georganiseerd, worden uit de periode vanaf 1899 tot nu auto's tentoongesteld. Dit bijzondere jubileum krijgt tijdens de komende AutoRAI extra aandacht. Daarnaast zijn er buitenevenementen gepland, waar de bezoekers bijvoorbeeld ervaring kunnen opdoen met Innovatief Rijden. De toegenomen aandacht van de auto-industrie voor duurzaamheid laten de merken zien onder de noemer 'Green & Alternative Power'.

Voor het eerst sinds vele jaren wordt AutoRAI gecombineerd met een expositie van motorfietsen, onder de noemer 'GoMotor!'. Deze is voor bezoekers van AutoRAI gratis toegankelijk.

Eén extra publieksdag

Het publiek kan een dag extra van het nieuwe concept van AutoRAI 2009 genieten: de tentoonstelling is geopend van woensdag 1 april tot en met zaterdag 11 april. Op dinsdagavond 31 maart bestaat voor de grootste liefhebbers zelfs de mogelijkheid in een exclusieve omgeving van al het moois te genieten tijdens de Exclusive Preview.

Meer informatie over AutoRAI 2009 is te vinden op www.autorai.nl.

Noot voor de redactie /