Passend onderwijs hoogbegaafde kinderen
Nu ook Leonardoafdeling in Capelle aan den IJssel
CAPELLE AAN DEN IJSSEL, 20090327 -- Het bestuur van de Stichting Openbaar Primair Onderwijs Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel(OPOCK)opent op woensdag 1 april 2009 de Leonardo afdeling voor hoogbegaafde kinderen op feestelijke wijze. Deze afdeling, gevestigd in OBS West in Capelle aan den IJssel, is niet alleen voor de hoogbegaafde kinderen van de OPOCK-scholen, maar ook kinderen van omliggende dorpen en steden kunnen zich aanmelden.
Passend onderwijs voor ieder kind is een van de pijlers van Stichting OPOCK. Echter, veel hoogbegaafde kinderen problemen kunnen krijgen binnen het regulier onderwijs.
Deze problemen zijn zeer divers:
***
* onderpresteren,
* een hekel aan school en aan leren,
* gedragsproblemen,
* faalangst,
* lichamelijke en psychische klachten.
Het gevolg hiervan is dat een aantal leerlingen op termijn zelfs helemaal afhaakt en geen enkele vorm van onderwijs meer volgt.
Het is niet gemakkelijk om binnen het reguliere onderwijs hoogbegaafde kinderen goed te begeleiden. Zij begrijpen zaken veel sneller dan de gemiddelde leerling, denken en leren meestal op een andere manier (topdown) en hebben een
ontwikkelingsvoorsprong van jaren.
De leerlingen volgen op de OPOCK Leonardo afdeling een groot gedeelte van de week een eigen leerprogramma. Denk hierbij aan Engels (vanaf 4 jaar) en Spaans(vanaf 8 jaar), science, informatica, filosofie, leren leren, leren ondernemen, taal en rekenen/wiskunde op hun eigen niveau, natuurprojecten, wereldoriëntatie, brede aandacht voor kunst, cultuur en sport en Leonardotijd (onderzoek doen binnen de eigen interessegebieden).
Daarnaast is Communicatie een belangrijk onderdeel in het lesprogramma, dat zich richt op de specifieke problemen die hoogbegaafde leerlingen vaak ondervinden bij de sociaal-emotionele ontwikkeling en de omgang met leeftijdgenoten.
Er wordt gewerkt met kleine groepen van maximaal 16 leerlingen. De methodes worden voornamelijk als bronnenboeken gebruikt en de eigen laptop is het belangrijkste hulpmiddel bij het leren. Naast groepsleerkrachten worden diverse lessen door vakspecialisten gegeven. Ook de maatschappelijke omgeving -
waaronder het bedrijfsleven - wordt veelvuldig ingeschakeld voor gastlessen, zowel binnen als buiten de school.
De kinderen zullen weer graag naar school gaan.
OPOCK
OPOCK