Hoogbegaafde kinderen openen Leonardo-afdeling


CAPELLE AAN DEN IJSSEL, 20090401 -- Woensdag 1 april is de stichting OPOCK (Openbaar Primair Onderwijs Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel) gestart met het Leonardo-onderwijs aan hoogbegaafde kinderen in twee lokalen van obs West in Capelle a/d IJssel. Vanaf die dag vormen 28 leerlingen in de basisschoolleeftijd de midden- en bovenbouw van de Leonardo-afdeling. De kinderen komen uit Capelle a/d IJssel, Krimpen a/d IJssel, Nieuwerkerk a/d IJssel, Lekkerkerk, Barendrecht, Vlaardingen en Rotterdam.

Op 1 april openden de jongste en oudste leerling samen met de algemeen directeur van OPOCK, de heer Peter van Loon, de Leonardo-afdeling door het doorknippen van een lint. Voor de kinderen was er die ochtend een voor hen uitgezette speurtocht door de hele school en na een feestelijk hapje en drankje maakten ze een begin aan hun eerste project over Leonardo da Vinci. De ouders verdiepten zich tijdens een workshop in `top-down-leren'. Samenwerking tussen leerkrachten, kinderen en ouders zal bij de start van dit nieuwe project onontbeerlijk zijn.
Vanaf maart zijn de leerkrachten die de twee groepen gaan leiden, zich gaan voorbereiden op hun speciale taak om de hoogbegaafde leerlingen het onderwijs te kunnen bieden dat de Leonardo-stichting voor ogen staat. Zo volgden de leerkrachten een training `deep-level-learning' om veel breder en dieper op de stof in te kunnen gaan. Dit is iets waar hoogbegaafde kinderen van nature behoefte aan hebben. `deep-level-learning' gaat veel verder dan een antwoord produceren bij een vraag. Ook volgden ze een training 'top-down-leren', hetgeen aansluit bij de manier van denken en leren van deze kinderen. Alles wat je doet of aanbiedt wordt in de context geplaatst.
Naast de gewone vakken taal en rekenen, waarvoor een eigen methode en aanpak bedacht moet worden, krijgen de kinderen ook les in science, schaken, filosofie, leren leren, omgaan met hoogbegaafdheid. Engels en Spaans wordt verzorgd door twee native speakers. De dinsdagmiddag zal in het teken staan van de kunstzinnige vorming. Docenten van the Russian School of Arts verzorgen tot aan de zomervakantie lessen in zang, dans, drama en tekenen. Zij zullen tijdens hun lessen op zoek zijn naar mogelijk getalenteerde leerlingen.

Coördinator Janny van Reeven is blij dat ze van start kan gaan en verwacht dat de kinderen in deze nieuwe inspirerende omgeving zichzelf kunnen en durven zijn.





OPOCK