2009-04-01
Scania's legende wordt 40
De kracht, het gevoel en dat onmiskenbare geluid
- zij verklaren voor een belangrijk deel waarom Scania's V8 motor een
levende legende is geworden. Maar ook het lage verbruik en de grote
betrouwbaarheid en de hoge tweede-handswaarde zijn verantwoordelijk
voor de grote populariteit van de V8 modellen. De geweldige reputatie
van de oorspronkelijke 14-liter motor werd in 2000 naar een nieuwe
hoogte getild toen de nieuwe 16-liter versie geïntroduceerd werd.
De lagere operationele kosten op de lange termijn kunnen een goede
reden zijn om een grotere aanvangsinvestering te doen. De uitstekende
prestaties van een V8 vertalen zich in snellere ritten, terwijl de
extra duurzaamheid en betrouwbaarheid voor maximale inzetbaarheid
zorgen. In 6 jaar afschrijven in plaats van 4 en de hoge
tweede-handswaarde zorgen voor lagere afschrijvingen.
Met al deze factoren houden Scania's V8 klanten rekening wanneer zij
in een nieuw voertuig moeten investeren. Andere klanten daarentegen
vinden het lastig om afscheid te nemen van hun oude, vertrouwde
werkpaarden. Soms is een revisie na ca. 2 miljoen kilometer voldoende
om de motor nog een tweede of derde leven te geven. Hoewel de
uiteindelijke levensduur onbekend is, weten wij van sommige Scania V8
trucks dat zij zelfs na 5 miljoen kilometer nog operationeel zijn.
Geboorte van de "King of the Road"
Toen Scania eind jaren `60 haar 350 pk 14-liter V8-motor
introduceerde, was het de krachtigste vrachtautomotor van heel Europa,
iets dat nog jarenlang zo bleef. Dankzij de V8 werd Scania de "King of
the Road".
De ontwikkeling begon in een tijd dat 250 pk nog voldoende werd
geacht. De technici bij Scania-Vabis realiseerden zich dat dit soort
vermogens op de lange termijn niet meer voldoende zouden zijn, vooral
niet voor houttransporten en lange-afstandsvervoer met hoge GVW's.
Daarom wilden zij proberen de eerste op de markt te zijn door een
baanbrekende stap te zetten.
Het startsein in 1962 viel samen met de ontwikkeling van een nieuwe
generatie frontstuurmodellen die in 1968 zou worden onthuld. Een
acht-cilinder lijnmotor zou niet passen onder een frontstuurcabine en
hetzelfde gold voor een grotere zes-cilinder lijnmotor.
Daarom kozen de technici van Scania voor een V-configuratie die onder
dezelfde cabine zou passen als de 11-liter zes-cilinder lijnmotor,
maar die 100 pk extra kon leveren. Het resultaat was een krachtige,
maar zeer compacte krachtbron die de weg vrijmaakte voor een compleet
nieuw prestatieniveau.
Souplesse
Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe motor werd gestreefd naar een zo
groot mogelijke souplesse en was het maximumvermogen van minder groot
belang.
De technici van Scania-Vabis vonden dat een vrachtauto over de
volgende eigenschappen moest beschikken:
o De chauffeur moet zo weinig mogelijk hoeven te schakelen.
o De motor moet bij lage snelheden een grote trekkracht kunnen
leveren.
o Er moet in het hele toerengebied voldoende reservevermogen achter
de hand zijn.
De nieuwe 14,2-liter V8 motor van Scania kende geen echte voorloper in
de dieselmotorenwereld. Hij was al vanaf het begin ontworpen als
turbomotor en was robuust uitgevoerd om lang mee te kunnen gaan. Voor
bussen was er bovendien als optie een niet-turbo versie met 260 pk
leverbaar.
De Scania LB140 modellen werden al snel populair. Zij koppelden een
hoog vermogen aan een koppelkromme die het gebruik van lage toeren
vergemakkelijkte - een prettige en effectieve combinatie in zware
voertuigen. Veel klanten waren ook gecharmeerd van het V8-embleem en
de kenmerkende, krachtige "roffel" van de motor. Dit alles zorgde er
samen met de uitzonderlijke duurzaamheid en lange levensduur al snel
voor dat de 14-liter V8 motor een legende werd.
Vereiste inzake aantal pk's per ton
Halverwege de jaren '70 realiseerden overheden zich dat het uit
veiligheidsoogpunt voor vrachtauto's belangrijk was om het verkeer
goed te kunnen bijhouden, in plaats van voor grote vertragingen en
frustratie te zorgen. In Duitsland werd aanbevolen dat er per ton
bruto gewicht 8 pk beschikbaar moest zijn, dat wil zeggen iets meer
dan 300 pk voor de toegestane 38 ton. De 375 pk Scania V8 kon op dat
moment maar liefst bijna 10 pk/ton leveren, een cijfer dat pas
ongeveer 25 jaar later gebruikelijk werd in het Europese
lange-afstandsvervoer (40 ton, 400 pk, jaar 2000).
Ondertussen presteerde de Scania V8 ook heel goed bij hogere GVW's.
Tegenwoordig komen 60-tons combinaties in Scandinavië veel voor en
zijn vermogens van 600 pk dan ook wenselijk voor activiteiten die 10
pk/ton vereisen.
Succesvolle 14-liter motor
De prestaties van de 14-liter motor werden in verschillende stappen
opgevoerd tot 530 pk en 2.300 Nm voor de laatste versie, die tussen
1995 en 2001 geproduceerd werd. Het vermogen was dus met meer dan 50%
toegenomen en het koppel was met 85% vergroot.
Jaar
1969
1995
Configuratie
90-graden V8
90-graden V8
Emissieniveau
-
Euro 2
Cilinderinhoud
14,2 liter
14,2 liter
Boring x slag
127 x 140 mm
127 x 140 mm
Max.vermogen
350 pk
530 pk
Koppel
1.245 Nm
2.300 Nm
Tussen 1969 en 2001 werden ca. 170.000 14-liter V8 motoren geleverd,
die toegepast werden in vrachtauto's, industrie- en scheepsmotoren en
bussen en touringcars.
16-liter opvolger
De in 2000 geïntroduceerde 16-liter V8 had een geheel nieuw ontwerp en
was gebaseerd op het modulaire cilinderconcept dat alle Scania motoren
(9, 12 en 16 liter) gemeenschappelijk hebben. De 16-liter V8 is daarna
aangepast om ook aan Euro 4 en Euro 5 te kunnen voldoen. De zwaarste
versie levert nu 620 pk en heeft een koppel van 3.000 Nm.
Jaar
2000
Nu
Configuratie
90-graden V8
90-graden V8
Emissieniveau
Euro 3
Euro 5
Cilinderinhoud
15,6 liter
15,6 liter
Boring x slag
127 x 154 mm
127 x 154 mm
Max.vermogen
580 pk
620 pk
Koppel
2.700 Nm
3.000 Nm
Scania is al vele jaren het best verkopende truckmerk boven de 500 pk.
Scania's V8 veroverde in de jaren `70 op stormachtige wijze Italië en
is sindsdien altijd heel goed op die markt verkocht.
De V8 is compact en heeft een gunstige vermogen/gewichtsverhouding.
Hierdoor is de motor populair in bijvoorbeeld kippers in de bouw en
industriële toepassingen, maar ook bijvoorbeeld in voertuigen en
vaartuigen voor militaire doeleinden.
Sinds 1969 zijn er meer dan 250.000 Scania V8 motoren verkocht.
Hiervan zijn er naar schatting nog tenminste 100.000 operationeel.
Hieronder vindt u statistieken en technische gegevens. Kijk voor meer
informatie en foto´s op:
o www.scania.com/media/v8/: een speciale V8 mediasite.
o http://imagebank.scania.com/: hier kunt u zoeken naar
V8-gerelateerde foto´s door in het veld "Snel zoeken" "V8" in te
vullen.
o In mei komt er een speciale jubileumsite voor de Scania fans en
liefhebbers.
Verkoopontwikkeling V8
Motor
Productserie
Periode
Aantal afgeleverde motoren
14-liter V8
LB140, LBS140, LBT140
1969-1976
9.963
L140, LS140, LT145
1972-1976
2.197
LB141, LBS141, LBT141
1976-1981
16.405
LK141, LKS141, LKT141
1977-1981
2.522
L141, LS141, LT146
1976-1980
1.780
R142, T142
1981/1980-1988
36.931
R143, T143
1988-1996
51.811
R144, T144
1995-2001
34.450
Industrie- en scheepsmotoren
1969-2002
21.430
Bussen
1971-1977
894
Totaal 14-liter motoren
178.383
16-liter V8
R164, T164
2000-2004
22.267
R serie Euro 3
Nog in productie (-2008)
23.109
R serie Euro 4
Nog in productie (-2008)
11.139
R serie Euro 5
Nog in productie (-2008)
8.029
Industrie- en scheepsmotoren
Doorlopend (-2008)
5.969
Totaal 16-liter motoren
70.513
Totaal Scania V8 motoren
248.896
Top-10 V8-markten 1988-2008
Pos.
Markt
Totaal
Aantal afgeleverde 14-liter V8 motoren
1969-2001
Aantal afgeleverde 16-liter V8 Motoren 2000-2008
---
Italië
30.242
17.081
13.161
---
Duitsland
16.850
9.787
7.063
---
Zweden
14.942
9.956
4.986
---
Spanje
13.230
7.543
5.687
---
Frankrijk
10.561
6.963
3.598
---
Noorwegen
8.368
3.275
5.093
---
Groot-Brittannië
7.237
4.040
3.197
---
Nederland
6.709
3.647
3.062
---
Denemarken
6.503
3.872
2.631
10
Oostenrijk
5.403
3.103
2.300
Ontwikkeling motorprestaties
Jaar
Mijlpaal
Vermogen
Koppel
1969
Nieuwe 14-liter V8 turbomotor
350 pk bij 2.300 omw/min
1.245 Nm bij 1.500 omw/min
1969
Industrie- en scheepsmotoren
350 pk bij 2.300 omw/min
1.270 Nm bij 1.450 omw/min
1971
Natuurlijk geaspireerde vrachtauto- en busmotor
260 pk bij 2.300 omw/min
932 Nm bij 1.200 omw/min
1973
Scheepsmotor met turbo-intercooling
404 pk bij 2.100 omw/min
1.290 Nm bij 1.300 omw/min
1976
Productie natuurlijk geaspireerde versie beëindigd
-
-
1976
Lage-toerenfilosofie
375 pk bij 2.000 omw/min
1.480 Nm bij 1.300 omw/min
1981
Scania 2 serie vrachtauto's
388 pk bij 2.000 omw/min
1.580 Nm bij 1.300 omw/min
1982
Turbo-intercooling optioneel
420 pk bij 1.900 omw/min
1.725 Nm bij 1.250 omw/min
1985
Turbo-intercooling standaard
430 pk bij 1.900 omw/min
400 pk bij 1.900 omw/min
1.725 Nm bij 1.250 omw/min
1.605 Nm bij 1.300 omw/min
1985
Scheepsmotor
451 pk bij 2.100 omw/min
1.750 Nm bij 1.200 omw/min
1987
Scania 3 serie vrachtauto's
Met EDC
404 pk bij 1.900 omw/min
450 pk bij 1.900 omw/min
470 pk bij 2.100 omw/min
1.663 Nm bij 1.250 omw/min
1.915 Nm bij 1.150 omw/min
1.940 Nm bij 1.250 omw/min
1991
Euro 1
453 pk bij 1.900 omw/min
500 pk bij 1.900 omw/min
2.030 Nm bij 1.150 omw/min
2.130 Nm bij 1.000-1.500 omw/min
1994
Euro 2
500 pk bij 1.900 omw/min
2.130 Nm bij 1.000-1.500 omw/min
1995
Scania 4 serie vrachtauto's
460 pk bij 1.900 omw/min
530 pk bij 1.900 omw/min
2.030 Nm bij 1.100-1.500 omw/min
2.300 Nm bij 1.100-1.500 omw/min
1999
Scheepsmotor
800 pk bij 2.200 omw/min
2.680 Nm bij 2.000 omw/min
2000
Nieuwe 16-liter V8 motor
480 pk bij 1.900 omw/min
580 pk bij 1.900 omw/min
2.300 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
2.700 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
2002
Scheepsmotor
900 pk bij 2.300 omw/min
3.000 Nm bij 1.500 omw/min
2004
Scania R serie
500 pk bij 1.900 omw/min
580 pk bij 1.900 omw/min
2.400 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
2.700 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
2005
Euro 4
500 pk bij 1.900 omw/min
560 pk bij 1.900 omw/min
620 pk bij 1.900 omw/min
2.400 Nm bij 1.100-1.400 omw/min
2.700 Nm bij 1.100-1.400 omw/min
3.000 Nm bij 1.100-1.400 omw/min
2007
Euro 5
500 pk bij 1.900 omw/min
560 pk bij 1.900 omw/min
620 pk bij 1.900 omw/min
2.500 Nm bij 1.000-1.350 omw/min
2.700 Nm bij 1.000-1.400 omw/min
3.000 Nm bij 1.000-1.400 omw/min
Scania V8 40 jaar-332
Scania Beers B.V.