Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

2009Z02757 / 2080913790

Vragen van het lid Van Raak (SP) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het vervangen van politiemensen door particuliere beveiligers. (Ingezonden 17 februari 2009)


1
Hoe beoordeelt u de ontwikkeling dat politiemensen, met een klassieke publieke taak, steeds vaker vervangen worden door particuliere beveiligers? 1) Kunt u uitsluiten dat de toenemende inhuur door gemeenten van particuliere beveiligers wordt veroorzaakt door tekorten bij de politie?

De burgemeester is verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde. In veel gemeenten is gekozen om naast de politie eigen toezichthouders, of stadswachten, in te zetten om toezicht te houden in de publieke ruimte. Enkele gemeenten hebben er voor gekozen om, bijvoorbeeld om redenen van flexibiliteit, dit toezicht deels of geheel uit te besteden aan particuliere organisaties. Andere gemeenten vullen wegens omstandigheden hun toezicht tijdelijk aan met ingehuurde krachten. Er is dan ook geen sprake van `vervanging van politiemensen'. Eerder van extra toezicht. Ik acht gemeentelijk toezicht een uiterst nuttig middel om, samen met de politie, overlast tegen te gaan. Ook als gemeenten hun toezichthouders inhuren.

Ik heb geen signalen ontvangen dat door tekorten bij de regionale korpsen, gemeenten zich gedwongen voelen om zelf beveiligers in te huren. Ook in het geval waar het krantenartikel naar verwijst, de gemeente Meersen, is dat niet de reden. De Korpsbeheerder van de politieregio Limburg-Zuid, en de burgemeester van Meersen hebben mij verzekerd dat de inhuur door de gemeente geen uitvloeisel is van de vacatures bij de politie.


2
Deelt u de vrees van de in het artikel geciteerde onderzoekers dat binnen enkele jaren meer particuliere beveiligers op straat actief zullen zijn dan politiemensen? Zo nee, waarom niet?

De politiesterkte was in 2007 52.002 (fte). In de particuliere beveiligingsbranche werkten in 2007 24.672 fte 1. Ik deel dus de verwachting, dat er over niet al te lange tijd meer beveiligers dan politiemensen werkzaam zijn, niet.


3
Hoeveel gemeenten zijn ondertussen gedwongen om particuliere beveiligers in te huren? Kunt u een overzicht geven van de kosten die de gemeenten maken voor het inhuren van particuliere beveiligers?


1 Bron: Heliview research. `Ontwikkelingen in de beveiligingsbranch. Branchescan particulierebeveiliging 2007'. De brancheorganisatie Vereniging van Particuliere Beveiligingsorganisaties zelf, schatte in 2008 het totaal aantal werkzame personen in op 30.000 (± 27.000 fte).




Ik heb geen overzicht van het aantal gemeenten dat particuliere beveiligers inhuurt, ook niet van de kosten die daarvoor worden gemaakt. Het inzetten van particuliere functionarissen voor toezicht is een vrije keuze voor gemeenten.


4
Deelt u de opvatting dat overlast door hangjongeren en drugsdealers moet worden aangepakt door de politie, in ieder geval door mensen met een publieke taak en met een duidelijke bevoegdheid? Deelt u ook de opvatting dat het geweldsmonopolie te allen tijde alleen bij de politie thuishoort?

Zoals ik op vraag 1 al heb aangegeven is gemeentelijk toezicht een nuttig middel om overlast tegen te gaan. Ook als de gemeente heeft gekozen om de toezichthouders in te huren.

Het geweldsmonopolie ligt bij de overheid. Particuliere beveiligers hebben als regel geen beschikking over geweldmiddelen. Zoals in de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus is bepaald, kan de minister van Justitie, in overleg met mij, in uitzonderlijke gevallen ontheffing verlenen voor handboeien.


5
Deelt u de opvatting dat juist in probleemwijken niet van buitenaf particuliere beveiligers moeten worden ingevlogen, maar wijkagenten moeten worden ingezet, die de problemen en de bewoners kennen? Zie antwoord op vraag 1.


6
Welke bevoegdheden hebben de door gemeenten ingehuurde particuliere beveiligers? Is dit naar uw mening afdoende geregeld in de wet? Is het waar dat het toezicht op particuliere beveiligers door de politie wegens gebrek aan tijd en middelen tekort schiet? Zo ja, wat gaat u daar aan doen?

Door gemeenten ingehuurde functionarissen hebben als toezichthouder geen bevoegdheden. Zij mogen niet meer en minder dan alle andere burgers. Ik ben van mening dat dit afdoende is geregeld in wet- en regelgeving.

Ten aanzien van de vraag of de politie voldoende toezicht houdt, verwijs ik u naar de brief van mijn collega van Justitie van 29 januari 2008 (Kamerstukken II, 2007-2008 29 279, nr 65). Hierin wordt aangekondigd dat de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid onderzoek zal doen naar de wijze waarop de politie invulling geeft aan haar toezichtstaak. Ik verwacht dit onderzoek in de eerste helft van dit jaar, voorzien van een standpunt, aan uw Kamer kan worden aangeboden.


7
Is het waar dat sommige particuliere beveiligers toegang hebben gekregen tot C2000, het communicatiesysteem voor hulpdiensten? Hoe waardeert u dit gebruik door particulieren van dit communicatiesysteem?





Het gelieerdenbeleid van C2000 staat toe dat voor de duur van een specifieke gebeurtenis (ramp, crisis of grootschalig gebeuren zoals bv oudejaarsnacht) de aangewezen gebruiker tijdelijk C2000 randapparatuur beschikbaar kan stellen aan derden. Overigens is dit, anders dan het krantenbericht meldt, in Zoetermeer niet gebeurd.


1) De Pers, 13 februari 2009: `Beveiligers spelen agentje' http://www.depers.nl/binnenland/284774/Beveiligers-spelen-agentje.html





---- --