Gemeente Oost-Gelre


Gemeente Oost Gelre

1 april 2009


--Persbericht-

Oost Gelre introduceert digitaal loket

Het digitaal loket van de gemeente Oost Gelre is geopend. Inwoners kunnen thuis via het internet een aanvraag indienen of een melding doen. Voor heel veel zaken hoeft u dus niet meer naar het gemeentehuis te komen. Het nieuwe digitaal loket is voorbereid op de toekomstige digitale ontwikkelingen.

Het digitaal loket is een aanvulling op de bestaande mogelijkheden om zaken te doen met de gemeente. Een bezoek aan het gemeentehuis, een telefoontje of een persoonlijk gesprek blijven natuurlijk mogelijk. Het digitaal loket is vooral een extra service. Je bent immers niet afhankelijk van openingstijden en hoeft er niet de deur voor uit. Eventuele kosten van een aanvraag (leges) kunnen ook digitaal, dus online betaald worden.

Klaar voor de toekomst
Het digitaal loket gaat voorzichtig van start. Er is een beperkt aantal producten in opgenomen. Gaandeweg het jaar wordt dit uitgebreid. Dat heeft alles te maken met de samenwerking tussen Oost Gelre en 12 andere gemeenten. Zij hebben samen met het bedrijf Dimpact dit digitaal loket ontwikkeld. Daar komt vooral "achter de schermen" heel veel bij kijken. Alle digitale informatie uit verschillende systemen wordt aan elkaar gekoppeld.

Inwoners kunnen nu een afspraak maken voor een gesprek, een aanvraag of melding doen, of WMO-voorzieningen aanvragen. Alles vanuit de luie stoel, dag en nacht of in het weekend. Gaandeweg het jaar worden de mogelijkheden steeds verder uitgebreid.

Meer mogelijkheden
Later dit jaar kunnen inwoners door een druk op de knop zien welke aanvragen ze hebben lopen bij de gemeente. Of de WOZ-waarde van hun woning berekenen, bestemmingsplannen in hun omgeving inzien, de voortgang van uw aanvraag volgen, of bezwaar maken tegen een belastingaanslag. Dit zijn enkele van de mogelijkheiden waarmee het digitaal loket in de loop van 2009 wordt uitgebreid.

Het Dimpact-systeem is zodanig ontwikkeld, dat het digitaal loket klaar is voor alle toekomstige digitale ontwikkelingen.

Betere dienstverlening
Achter de schermen wordt een digitaal systeem aangelegd dat de medewerkers in het gemeentehuis in staat stelt snel alle nodige informatie naar voren te halen, betrouwbaar en up-to-date. Dat zal leiden tot een betere dienstverlening aan u als inwoner van Oost Gelre. En ook tot een vereenvoudiging van aanvragen en meldingen.

De gemeente werkt al hard aan het afschaffen of vereenvoudigen van regels. Door het digitaal loket worden ze ook nog eens toegankelijker gemaakt. En daar is het ons om te doen. Overigens is al die informatie ook voor u beschikbaar via uw DigiD inlogcode. Zoals gezegd, de eerste stap is gezet. Het digitaal loket is geopend, nu nog met een beperkt aantal producten. Maar in de loop van het jaar wordt dit verder uitgebreid en worden nieuwe digitale ontwikkelingen toegevoegd.

Vragen over de inhoud van dit persbericht kunt u stellen aan Brandt Keegstra, telefoon 0544 - 39 3552.
-----------------------
VERTROUWELIJK


---- --
DigiD en Digitaal Loket
Bij het loket in het gemeentehuis zult u zich in veel gevallen legitimeren met uw identiteitskaart, paspoort of rijbewijs. Op internet kunt u dat doen met uw DigiD inlogcode. Zo weet de gemeente dat ze ook echt met u te maken heeft. Veel mensen hebben al een DigiD inlogcode.

Hoe werkt DigiD
Stel, u wilt op de website van uw gemeente een uittreksel van de gemeentelijke basisadministratie aanvragen. U wordt dan van de site van de gemeente automatisch doorgeleid naar de inlogpagina van DigiD. Daar vult u uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in. Vervolgens komt u automatisch terug op de site van de gemeente, waar u het uittreksel aan kunt vragen. Voordeel is ook dat uw persoonlijke gegevens automatisch worden ingevuld.

Aanvragen DigiD
U kunt uw DigiD aanvragen via de website digid.nl. U moet wel ingeschreven staan in de gemeentelijke basisadministratie (GBA). U moet de volgende gegevens invoeren bij de aanvraag van uw DigiD: . burgerservicenummer (sofinummer);
. geboortedatum;
. postcode;
. huisnummer.

Activeren
U ontvangt binnen vijf dagen een activeringscode per post waarmee u uw DigiD kunt activeren. Na het activeren kunt u inloggen bij overheidsinstellingen die gebruik maken van DigiD. Activeer uw DigiD binnen twintig dagen. Anders vervalt die en moet u een nieuwe aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt u op de website: www.digid.nl.


---- --