Ingezonden persbericht





- PERSBERICHT -

NICKELODEON MARKTLEIDER KINDERTELEVISIE OVER EERSTE KWARTAAL 2009

WWW.NICKELODEON.NL TREKT RUIM 900.000 UNIEKE BEZOEKERS

IN DE MAAND MAART

Amsterdam, 1 april 2009

Nickelodeon was in de maanden januari, februari en maart met afstand de best bekeken kinderzender van Nederland. In het tijdvak 06.00 - 18.00 uur behaalde Nickelodeon een marktaandeel van 30,1%. Dat is 2,5% meer dan de grootste concurrent Jetix.

Met dit marktaandeel is Nickelodeon niet alleen beter dan de concurrentie, maar heeft Nickelodeon zichzelf ook verbeterd ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. Toen werd een marktaandeel van 29,5% behaald. In het tijdvak 06.00 - 18.00 uur is Nickelodeon al 10 maanden onafgebroken marktleider. Sinds juni vorig jaar heeft Nickelodeon het hoogste marktaandeel in de doelgroep 6-12 jaar. Van alle minuten die kinderen keken naar Kids TV, werd maar liefst 44,2% bij Nickelodeon besteed. Het verschil in kijktijd tussen marktleider Nickelodeon en de andere kinderzenders is nog groter geworden in vergelijking met het eerste kwartaal in 2008. Toen was het verschil 9,2% en in 2009 is het 14,1%.

Best bekeken programma's en lanceringen in april
De ongelofelijk succesvolle serie Het Huis Anubis ging op 2 maart jl. weer van start en was het afgelopen kwartaal gelijk het best bekeken programma bij Nickelodeon. De gemiddelde kijkdichtheid van de première afleveringen is 11,3% in de doelgroep 6-12 jaar. Daarmee ligt de kijkdichtheid nog hoger dan de première afleveringen in het najaar van 2008. Maar het succes in het eerste kwartaal is ook te danken aan goede scores van programma's als SuperNick, Puppy Patrol en het nieuwe voetbalprogramma De Ballen.

In april zullen naar verwachting de series Genie in the House en Pinguïns van Madagascar hoge ogen gaan gooien. In Genie in the House maken we kennis met de twee zusjes Sophie en Emma, die de wensgeest Adil vinden. Hun vader heeft hen verboden om gebruik te maken van zijn krachten, maar natuurlijk luisteren ze niet naar hem. De jonge geest Adil is nog maar 1500 jaar oud en heeft al zijn krachten nog niet helemaal onder controle. De zusjes moeten de buren en hun vrienden ervan overtuigen dat Adil een beetje een vreemde verre neef van hun is. Maar omdat ze alles mogen wensen, is het moeilijk de verleiding te weerstaan en de wensgeest niet te ontmaskeren.

In de Pinguïns van Madagascar zijn de pinguïns weer terug in de dierentuin van New York, waar ze op hun eigen onnavolgbare wijze de orde handhaven. Dat gaat goed, tot ze een nieuwe buurman krijgen die de dierentuin volledig op zijn kop zet. Juliën, de koning van de lemuren en fulltime feestbeest, heeft zijn intrek genomen in de dierentuin en maakt er meteen een grote bende van. De pinguïns, onder leiding van Skipper, hebben de grootste moeite om de rust te bewaren. Door allerlei hilarische militaire operaties doen ze hun best om het feestgedrag van Koning Juliën te beperken, maar hun acties hebben niet altijd het gewenste effect. In Amerika heeft de serie al ongelofelijk hoge kijkcijfers behaald, naar verwachting zitten in Nederland ook heel wat jonge fans vol spanning 'voor de buis'.

Online
Naast televisie blijft ook de Nickelodeon website gigantisch goed scoren. Binnen de doelgroep (kids 6-12 jaar) heeft het online platform een aanzienlijk bereik. In de maanden januari en februari behaalde de site tussen de 650.000 en 715.000 unieke bezoekers. In maart bezochten maar liefst 908.102 kinderen de website www.nickelodeon.nl. Populairste onderdelen van de website zijn respectievelijk games en video. De games van Nickelodeon worden elke maand door minimaal de helft van het aantal unieke bezoekers gespeeld. Per maand worden verder zo'n 1,5 miljoen video's bekeken. De populairste subsite is die van Het Huis Anubis, met rond de 250.000 unieke bezoekers per maand.

Bron cijfers: SKO. Tijdvak: 06-20u, tenzij anders vermeld. Alle cijfers zijn inclusief uitgesteld kijkgedrag op de dag van uitzending

www.nickelodeon.nl

EINDE BERICHT-



Ingezonden persbericht