Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Oorlog in online fotoboekenland
Populaire fotoboeken onder druk hevige concurrentie steeds goedkoper, kwaliteit wisselend
Oldenzaal, 1 april 2009 - In online fotoboekenland is een hevige concurrentiestrijd gaande met als inzet de gunst van de consument. Naast gevestigde namen als Webprint en WIJ Jonge Ouders proberen ook veel kleine aanbieders een graantje mee te pikken van de groeiende populariteit van het digitale fotoalbum. Als gevolg van de hevige concurrentie dalen de prijzen van fotoalbums sterk. De consument zal hierdoor, mits hij oplet, als overwinnaar uit de strijd naar voren komen.
Digitale fotoalbums die mensen zelf samen kunnen stellen en laten afdrukken nemen een enorme vlucht. Zo zag Webprint, een van de grootste aanbieders van digitale fotoalbums en sinds jaar en dag de goedkoopste, het aantal albums verdubbelen ten opzichte van een jaar geleden en produceert de succesvolle onderneming in de voor fotoaanbieders drukke zomerperiode 10.000 albums per week.
Webprint is echter niet de enige aanbieder van fotoalbums. Zo beconcurreren bekende retailers, de traditionele fotospeciaalzaken en gespecialiseerde aanbieders die via het internet opereren elkaar. Onder druk van de hevige concurrentie komen diverse aanbieders de laatste tijd met speciale acties en verlagen ze hun prijzen. Alles lijkt uit de kast te worden gehaald om de gunst van de consument te winnen en een bepaald marktaandeel zeker te stellen.
Maar wie alleen naar de prijzen kijkt, krijgt een vertekend beeld. Wat de consument ontvangt voor zijn geld, verschilt immers nogal per aanbieder. Zo moet bij sommige aanbieders extra betaald worden voor een titel of foto op de omslag, een linnen kaft, gelakte pagina's of voor een paar extra pagina's.
Webprint doet volgens directeur Ton Marsman niet mee aan dergelijke trucs. Hij is desgevraagd niet bang voor de gevolgen van de concurrentiestrijd: 'Veel aanbieders kunnen niet mee in deze prijzenoorlog, simpelweg omdat zij hun productieproces niet efficiënt genoeg hebben ingericht en hun kosten daardoor aanzienlijk hoger liggen. Daarom bieden wij onze fotoalbums ook aan voor een prijs die tot 50 procent lager ligt dan vergelijkbare albums van onze concurrenten. Bovendien gaat het nog altijd om de kwaliteit. En dat levert voor veel aanbieders eveneens problemen op. Toen wij vijf jaar geleden begonnen was dat ook bij ons het grootste knelpunt. Inmiddels is de kwaliteit die wij leveren zo hoog dat onze Luxe Album de laatste twee jaar door de Consumentenbond is uitgeroepen tot Beste Koop.'
Over Webprint
Webprint drukt sinds 2004 voordelig digitale foto's af. Daarnaast kunnen consumenten via de website van Webprint aan de hand van digitale foto's en tekst zelf fotoalbums maken en laten afdrukken. Webprint heeft tevens een uitgebreid assortiment van fotogerelateerde producten als ondermeer kalenders, geboortekaartjes, ansichtkaarten, placemats, banners, canvasschilderijen en fotobehang. Alles gaat geheel online en gebruikers hoeven geen software te installeren.