Ingezonden persbericht

Invloed vergelijkingssites op aankoop klusproducten groot
De invloed van vergelijkingssites op het aankoopgedrag van klussers is aanzienlijk. Maar
liefst twee derde van de Nederlandse consumenten is het (zeer) eens met de stelling: "Als een
klusproduct dat ik op het oog heb slechte recensies heeft op een vergelijkingssite, koop ik het
niet." Zij hechten dus grote waarde aan de meningen van andere gebruikers en blazen zelfs
een aankoop af als medeconsumenten het klusproduct slecht beoordelen. Dit blijkt uit
onderzoek ten behoeven van het BouwKennis Marketingmagazine.
Op vergelijkingssites kunnen consumenten op uiteenlopende manieren hun ervaringen met
producten delen met medeconsumenten. Sommigen schrijven uitgebreide recensies waarin de
kenmerken van producten tot in detail besproken worden. Vaak is er ook de mogelijkheid om een
product te waarderen door middel van een cijfer of een ster. Zowel de grondige, kritische gebruiker
met schrijversaspiraties als de korte, bondige consument kan op vergelijkingssites zijn ei kwijt.

Twee derde van de Nederlanders is het (zeer) eens met de stelling: "Als een klusproduct dat ik op
het oog heb slechte recensies heeft op een vergelijkingssite, koop ik het niet." Mannen laten zich bij
aankoop van een klusproduct vaker beïnvloeden door de recensies op een vergelijkingssite. Van de
mannen is namelijk 15% het zeer eens met de stelling, terwijl dit geldt voor 11% van de vrouwen. Als
de percentages bij `zeer eens' en bij `eens' opgeteld worden, staat 68% van de mannen en 65% van
de vrouwen achter de stelling.
Ziet af van aankoop als klusproduct slechte recensies heeft op een vergelijkingssite (in %)
Man Vrouw Totaal
Zeer mee eens 15 11 13
Mee eens 53 54 53
Neutraal 23 23 23
Mee oneens 4 6 5
Zeer mee oneens 2 1 1
Weet niet/geen mening 4 5 4
Bron: WoonKennis, februari 2009
Vergelijkingssites centra van consumentenactiviteit
Vergelijkingssites hebben blijkbaar daadwerkelijk invloed op de aankopen van klusproducten. Uit het
onderzoek van WoonKennis blijkt bovendien dat de grootste groep mensen die wel eens wat
recenseert of beoordeelt, dit doet bij zowel goede als slechte ervaringen. Daarnaast is de groep die
alleen bij positieve ervaringen een recensie publiceert groter dan de groep de alleen bij negatieve
ervaringen een recensie plaatst.
Op vergelijkingssites barst het dus van consumentenactiviteit. Goede producten of diensten die in
een behoefte voorzien worden op deze sites dus snel opgepikt. Daarom hoeven producenten van
klusproducten niet in de stress te schieten bij enkele negatieve reacties op vergelijkingssites. Als het
product goed is, worden de negatieve reacties op den duur tenslotte geneutraliseerd door tevreden

Pe
gebruikers. Voor aanbieders van klusproducten kan een vergelijkingssite zelfs een plek zijn waar
r consumenten zich ontpoppen als ambassadeur van het product of het merk.
s BouwKennis Marketingmagazine: Professionalisering van de bouwkolom
In het BouwKennis Marketingmagazine voor het tweede kwartaal van 2009 staat het volledige
b onderzoek over de invloed van vergelijkingssites op de aankoop van klusproducten. In het artikel
e wordt consumenten gevraagd naar het aankoopgedrag rond klusproducten en
consumentenelektronica. Daarnaast wordt de invloed van klusproducten onder de loep genomen.
r
ic Het thema van het nieuwe BouwKennis Marketingmagazine is `Professionalisering van de
bouwkolom'. In het hoofdinterview breekt voorzitter Marcel Engels van UNETO-VNI een lans voor
integraal ontwerpen en zegt de bestuurder van woningcorporatie Stadgenoot Frank Bijdendijk over
h standaardisatie: "Niet meer doen." Daarnaast staan er weer vijfentwintig pagina's met uniek
onderzoek in het BouwKennis Marketingmagazine.
t Meer informatie omtrent het BouwKennis Marketingmagazine kunt u hier terecht. U kunt ook contact
opnemen met Paul Waldekker van BouwKennis (010-2066996 of Waldekker@bouwkennis.nl).

BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De
producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor
meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op
www.bouwkennis.nl.