Persbericht
1 april 2009
Onderzoek Berkelland: dienstverlening en informatie-verstrekking in orde, het algemene beeld nog matig
Burgemeester Hein Bloemen: "Door daden laten zien dat het ons ernst is om van Berkelland bestuurskrachtige en dynamische gemeente te maken."
Berkelland onderzoekt regelmatig de tevredenheid van inwoners en anderen over de prestaties van de gemeente. Begin dit jaar ging het om het afsluitende onderzoek in het kader van het project 'Daar doen we het voor'. Hierbij bekijken we hoe een fusiegemeente zich in de eerste jaren kan verbeteren. Daarnaast is een eerste internetenquête afgerond.
Toelichting burgemeester
Burgemeester Hein Bloemen in een korte toelichting op de beide onderzoeken: "Ik ben blij dat de betrokkenheid bij onze gemeente is toegenomen en dat we een goed cijfer van onze inwoners krijgen voor dienstverlening en informatieverstrekking. Ook is het veiligheidsgevoel bij onze inwoners verbeterd, daar ben ik als portefeuillehouder openbare orde vooral over te spreken. Maar het algemene oordeel over Berkelland als lokale overheid is nog steeds niet positief, daar draai ik niet omheen. Nu kan je wel zeggen dat dit een landelijk beeld is bij de gehele overheid, dat is wel zo. En Berkelland heeft in het begin enorme tegenslagen gehad op het financiële vlak en heeft daarom pijnlijke beslissingen moeten nemen, ook dat is waar. Maar we trekken het ons als gemeentebestuur aan. We proberen eens te meer door daden te laten zien dat het ons ernst is om van Berkelland die bestuurskrachtige en dynamische gemeente te maken die ons steeds voor ogen staat."
Veiligheid
Voor het onderzoek 'Daar doen we het voor' benaderden we sinds 2005 een paar keer zo'n 1500 inwoners met uiteenlopende vragen. Positieve ontwikkelingen sinds de start van dit onderzoek zijn dat de vier publieksbalies van de gemeente volgens onze klanten gestaag beter functioneren. Ook de vergunningafhandeling waarderen inwoners steeds beter. Ondernemers denken daar wat anders over. Hun verwachtingspatroon is: "graag nog makkelijker en sneller". De brievenafhandeling is na de start van het project flink verbeterd. En er is een duidelijke vooruitgang geboekt op het gebied van de veiligheid.
'Berkellander'
Het aantal mensen dat zich helemaal of een beetje Berkellander voelt is in ruim drie jaar tijd gestegen van 43% naar 55%. Maar naast die grotere binding, velt de bevolking nog steeds geen positiever oordeel over 'het gemeentebestuur'. Het zou te makkelijk zijn dit alleen af te schuiven op het conto van de OZB-verhoging resp. het niveau van de gemeentelijke woonlasten. Hoewel uit de eindmeting blijkt dat die daar zeker debet aan zijn. Maar de eindmeting geeft óók aan dat het de burger erom gaat dat de gemeente concrete(re) doelen stelt en die beter realiseert.
Internetenquête
Eind 2008 ontvingen 5000 inwoners een internetenquête, met een uitnodiging om vragen te beantwoorden en zich aan te melden als vast lid van een burgerpanel op Internet. Er deden 1022 inwoners mee aan de enquête en daarvan hebben zich 811 aangemeld als lid van een vast Internetpanel dat een aantal maal per jaar vragen krijgt voorgelegd. De eerste vragenronde had als onderwerpen de leefbaarheid en veiligheid in buurt en gemeente, en regels en inspraak van de gemeente. De antwoorden op die vragen zijn omgerekend naar rapportcijfers volgens een landelijk gangbare formule. Daardoor kan de gemeente nu ook meedoen aan een landelijke vergelijking tussen gemeenten.
Woonklimaat en jongeren
De bevolking van Berkelland is dik tevreden over het wonen in de gemeente. De rapportcijfers voor de woonomgeving en de leefbaarheid in de buurt zijn allebei een 7oe. Aan de veiligheid in de buurt geven de inwoners een kleine 7. Zij zijn ook tevreden over de bereikbaarheid van de gemeente voor klachten en meldingen over onveiligheid en over de buitenverlichting. Sportvoorzieningen, en het parkeren in de buurt, scoren met een 8 het hoogst. Deze gunstige indruk over het woonklimaat in Berkelland zegt overigens niet dat inwoners over alles van de gemeente tevreden zijn. Ontevreden zijn burgers over de voorzieningen voor jongeren in buurten. Verder is het algemene oordeel over hoe de gemeente wordt bestuurd ook hier niet voldoende.
www.watdoetjegemeente.nl en 'focusgroep'
De gegevens uit de onderzoeken worden ook gebruikt voor de website www.watdoetjegemeente.nl van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. De Vereniging voor Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft gezegd dat Berkelland op die website in de loop van april is te vergelijken met andere gemeenten. Mede op basis van die vergelijking zal de gemeente aan de slag gaan met verbeteringen. Verder gaan we soms aan leden van het internet panel vragen om mee te doen aan een 'focusgroep' om met de gemeente een bepaald onderwerp te bespreken.
|Rapportcijfers bevolking Berkelland voor: |bron: |bron: | | |schrifteli|Internetpa| | |jke |nel 2008 | | |enquête | | | |2008 | | |Leefbaarheid en voorzieningen | | | | |Algemeen cijfer voor woonomgeving |7,6 | |x | |Algemeen cijfer voor leefbaarheid in de |7,5 | |x | |buurt | | | | |Algemeen cijfer voor veiligheid in de |6,8 | |x | |buurt | | | | |Winkels voor dagelijkse boodschappen |8,1 |x | | |Basisonderwijs |8,1 |x | | |De wijze waarop het afval wordt |7,9 |x | | |ingezameld | | | | |Het schoonhouden van de buurt |6,9 |x | | |Openbaar vervoer in de buurt |6,0 | |x | |Parkeergelegenheid in de buurt |7,5 |x | | |Verkeersveiligheid in de buurt |5,9 | |x | |Bereikbaarheid van de buurt met de auto |8,1 |x | | |Onderhoud van wegen, paden, pleintjes in |5,9 | |x | |de buurt | | | | |Onderhoud perken, plantsoenen en parken |5,8 | |x | |in de buurt | | | | |Buitenverlichting in de buurt |6,8 | |x | |Speelplekken voor kinderen in de buurt |6,3 | |x | |Voorzieningen voor jongeren in de buurt |4,7 | |x | |Het totale winkelaanbod in de hele |7,3 |x | | |gemeente | | | | |De uitgaansmogelijkheden in de hele |7,2 |x | | |gemeente (horeca) | | | | |Aanbod van culturele voorzieningen (film,|6,2 |x | | |theater) | | | | |Aanbod van verenigingen, clubs, cursussen|7,9 |x | | |Sportvoorzieningen |8,0 |x | | |Onderwijs in het algemeen |7,9 |x | | |Gezondheidszorgvoorzieningen in het |7,9 |x | | |algemeen | | | | |Welzijnsvoorzieningen (buurthuis, |6,9 |x | | |jongerencentrum) | | | | |Onderhoud van wegen en fietspaden in de |6,9 |x | | |hele gemeente | | | | |Parkeermogelijkheden in de hele gemeente |7,5 |x | | |Openbaar vervoer in de hele gemeente |6,0 | |x | |Verkeersveiligheid in de hele gemeente |5,9 | |x | | | | | | |Invloed op gemeente | | | | |Invloed van kiezers op wat in gemeente |6,0 |x | | |gebeurt | | | | |Gevoel dat gemeenteraad kiezers |5,7 |x | | |vertegenwoordigt | | | | |Vertrouwen in burgemeester en wethouders |6,1 |x | | |Waarmaken van beloften door burgemeester |5,4 |x | | |en wethouders | | | | |Kwaliteit van het gemeentebestuur |5,3 | |x | |algemeen | | | | | | | | | |Regels | | | | |Duidelijkheid van gemeentelijke regels |6,1 | |x | |Controle en handhaving van gemeentelijke |5,7 | |x | |regels | | | | |Volledigheid van gemeentelijke regels |5,7 | |x | |Geen tegenstrijdigheid gemeentelijke |5,4 | |x | |regels | | | | | | | | | |Informatie en inspraak | | | | |Duidelijkheid van gemeentelijke |7,5 |x | | |informatie | | | | |Toegankelijkheid van gemeentelijke |7,4 |x | | |informatie | | | | |Gemeentelijke informatie via lokale |7,8 |x | | |kranten | | | | |Gemeentelijke informatie via |7,6 |x | | |gemeentelijke website | | | | |Betrokkenheid burgers bij totstandkoming |5,6 | |x | |gemeentelijke plannen | | | | |Betrokkenheid burgers bij uitvoering |5,4 | |x | |gemeentelijke plannen | | | | |Interesse gemeente in mening van burgers |6.0 | |x | |Invloed burgers op wat gemeente doet |4,8 | |x | |Inspraakmogelijkheden bij gemeentelijke |5,8 | |x | |plannen | | | | | | | | | |Buurtproblemen | | | | |Aandacht van gemeente voor verbeteren |5,8 | |x | |leefbaarheid en veiligheid in de buurt | | | | |Informatie van gemeente over aanpak van |5,0 | |x | |leefbaarheid en veiligheid in de buurt | | | | |Betrekken van de buurt door de gemeente |4,9 | |x | |bij aanpak van leefbaarheid en veiligheid| | | | |Bereikbaarheid gemeente voor klachten en |6,6 | |x | |meldingen over onveiligheid en overlast | | | | |in de buurt | | | | |Reactie van gemeente op meldingen en |6,0 | |x | |klachten over onveiligheid en overlast in| | | | |de buurt | | | | |Belofte nakomen dat de gemeente doet wat |5,5 | |x | |ze zegt bij verbeteren van leefbaarheid | | | | |en veiligheid in de buurt | | | | | | | | | |Hoeveel procent van de inwoners zegt |% | |x | |vaak. | | | | |. 's nachts niet open te doen omdat men |5% | |x | |het niet veilig vindt | | | | |. in de eigen buurt om te lopen of te |2% | |x | |rijden om onveilige plakken te vermijden | | | | |. hun kinderen niet toe te staan ergens |2% | |x | |naartoe te gaan in de buurt omdat men het| | | | |niet veilig vindt | | | | |. zich onveilig te voelen als men 's |2% | |x | |avonds in de buurt alleen over straat | | | | |loopt | | | | |. zich niet op hun gemak te voelen als |1% | |x | |men 's avonds alleen thuis is | | | |
---