Recordomzet tuinbranche vastgehouden
01/04/2009 17:36
Tuinbranche
De Nederlanders willen het minst bezuinigen op uitgaven aan gezelligheid in en om het huis. Dit blijkt uit onderzoek onder 14.885 mensen aan wie de vraag is voorgelegd waaraan men meer en minder uit wil geven in 2009. Ruim de helft van de ondervraagden denkt inderdaad te bezuinigen. Een derde echter zegt meer uit te gaan geven en dit vooral te doen aan gezelligheid in en om het huis.
Een continu marktonderzoek in 2008 onder 10.000 mensen waarvan de resultaten net bekend zijn, toont aan dat de tuinmarkt ten opzichte van 2007 min of meer stabiel is gebleven. Dit onderzoek naar aankoopgedrag wordt, sinds 2003, in opdracht van Tuinbranche Nederland, Plant Publiciteit Holland en het Productschap Tuinbouw uitgevoerd door GfK Benelux. Met een stijging van 3% steeg de totale omzet naar bijna 4,2 miljard euro. De stijging is met name toe te schrijven aan een goed najaar waarin meer werd uitgegeven dan in 2007 ondanks de dreigende berichten van de recessie.
Ruim 82% van alle huishoudens kocht tuinartikelen in 2008 waarbij bloemen, planten en kaarsen de meeste kopers trekken. Sterk groeiende categorieën waren dierartikelen (+11%), eenjarigen (+ 7%) en kerstartikelen (+5%). Opvallend is dat het grootste aandeel van de omzet wordt behaald door tweepersoons huishoudens (48,6%), gevolgd door alleenstaanden (26,1%) en gezinnen met kinderen (25,3%).
De positie van het tuincentrum groeit bovengemiddeld in potten, vazen en schalen (+12%), kerstartikelen (+12%) en tuingereedschap (+3%).
Wat de levende producten betreft, valt op, naast de groei van eenjarigen, dat de fruitbomen en -planten een forse groei doormaakten. Dit past helemaal in de tijdgeest waarin de consument milieu en gezondheid belangrijk vindt maar ook de groenbeleving die onder meer wordt gevoed door het oogsten van het fruit.
http://www.tuinbranche.nl