Luchtkwaliteit vierde kwartaal 2008
01.04.2009 17:30
De Regionale Gegevensautoriteit Luchtkwaliteit (RAIL) zorgt voor
luchtkwaliteitgegevens in de provincie Zuid-Holland. RAIL is een
samenwerkingsproject tussen de provincie Zuid-Holland, het
Havenbedrijf Rotterdam en de DCMR Milieudienst Rijnmond. Hieronder een
samen-vatting van de luchtkwaliteitgegevens in de regio Rijnmond over
het vierde kwartaal 2008.
Kwartaalcijfers
2008 werd, na een natte oktober, afgesloten met een koude, zeer
zonnige en droge decembermaand. De dagen na kerst is de temperatuur
niet boven nul geweest. Het stabiele winterweer gaf voor fijn stof in
die laatste dagen hoge concentraties te zien. Het eindejaarsvuurwerk
zal ook hebben bijgedragen aan hoge stofconcentraties op 31 december.
Uit de meetnetgegevens van de drie stads-achtergrond-stations
(Maassluis, Hoogvliet, Schiedam) blijkt dat de stoffen zwaveldioxide
(SO2), ozon (O3) en benzeen (C6H6) - overigens al langere tijd - ruim
onder de luchtkwaliteitsnormen liggen. Ook voor PM10 en NO2 is voldaan
aan de norm. Het vierde kwartaal van 2008 toont lagere gemiddelden dan
hetzelfde kwartaal in 2007. Op twee stations (Overschie en Statenweg)
zijn de NO2 kwartaalgemiddelden hoger uitgevallen dan in de jaren 2007
en 2006.
Piekconcentraties
De maximale uurwaarde (in µg/m3) voor stikstofdioxide (210) hield
verband met slechte meteorologische condities tijdens de ochtendspits.
Pieken in zwaveldioxide (171), fijn stof (212) en benzeen (39) zijn
naar alle waarschijnlijkheid gerelateerd aan incidenten. Zo is
aannemelijk dat de zwaveldioxidepiek werd veroorzaakt vanwege het
incidenteel affakkelen van zwavelhoudende gassen. Voor benzeen en fijn
stof is geen directe oorzaak gevonden.
Meetstation Botlek (A15)
Op 1 september 2008 is bij de Botlektunnel een nieuw meetstation in
gebruik genomen. Dit zogenaamde `verkeerstation' meet stoffen die met
het verkeer te maken hebben. Het gaat hier om stikstofoxiden, fijn
stof en zwarte rook. Zwarte rook is de stof component, die bestaat uit
elementair koolstof. Onderzoek naar zwarte rook is met name van belang
vanwege de vermoede grotere invloed op de gezondheid. Concentraties
van stikstofoxiden bij verkeerstations liggen duidelijk hoger dan bij
andere stations. Bij deze verkeerstations kun je in het dagverloop van
de concentraties goed de invloed van het verkeer zien. Ook is het
verschil tussen weekend- en werkdagen groter. Bij zwarte rook is deze
relatie eveneens aanwezig.
Elektronische neuzen
Als onderdeel van een Europees project (DIADEM ) is een proefstudie
begonnen met elektronische neuzen. De neuzen zijn opgesteld bij een
aantal meetstations, zodat gegevens onderling kunnen worden
vergeleken. In de e-nose meetgegevens zijn de pieken zwaveldioxide- en
benzeen in kwalitatieve zin terug te vinden. In verder onderzoek naar
de mogelijkheden van e-nose zullen de meetnetgegevens een rol spelen.
Prognose lange termijn
Er is een lange termijn prognose gemaakt van de luchtkwaliteit in de
regio Rijnmond voor fijn stof (PM10) en stikstofdioxide (NO2). De
niveaus moeten uiterlijk in 2010 respectievelijk 2015 binnen de
vastgestelde normen zijn teruggebracht. De prognose op basis van de
beschikbare gegevens van eind 2008 geeft aan dat er slechts op enkele
plaatsen (langs de ruit van Rotterdam) sprake is van overschrijdingen
van PM10 (in 2010) of NO2 (in 2015). Voor deze locaties zijn
maatregelen opgesteld.
Luchtmeetnet
De DCMR beschikt over een eigen luchtmeetnet dat van uur tot uur op
tien plaatsen in het Rijnmondgebied doorlopend de luchtkwaliteit meet.
Expertisecentrum, bureau lucht, Bart Wester, telefoon 010 246 80 00
Milieudienst Rijnmond