SGP



01 - 04 - 09 | Aangifte diefstal eenvoudiger voor winkeliers

SGP wil voor winkeliers en ondernemers eenvoudiger aangifte diefstal

Bedrijven, winkeliers en ondernemers krijgen steeds vaker te maken met (lading)diefstal en inbraak. Het is noodzakelijk dat het kabinet daar meer werk van gaat maken. In het debat over dit onderwerp deed SGP-kamerlid Van der Staaij een paar suggesties:
1. onderzoek naar de redenen waarom ondernemers geen aangifte doen;
2. benoem een landelijke coördinator bestrijding ladingdiefstallen;
3. maak eenvoudige en elektronische aangifte mogelijk.
---

AO Winkelcriminaliteit en ladingdiefstal
C.G. van der Staaij

1 april 2008

Overval, diefstal van lading of inbraak zorg vaak voor heftige emoties en verontwaardiging bij ieder die er mee te maken heeft. Zeker ook ondernemers die te maken hebben met herhaalde criminaliteit heeft dit soms zeer ernstige consequenties. Zelfs zo dat zij besluiten om hun bedrijf op te geven. Wij zijn dan ook blij dat de minister op allerlei manieren aandacht aan dit thema wil geven. Toch heeft dit thema niet echt de prioriteit die het gezien de ernst van de situatie zou moeten hebben.

In de brief van 12 januari zien we een groot verschil tussen het melden (89 procent) van een inbraak bij de politie en het daadwerkelijk aangifte doen (25 procent). Dit verschil moet een achtergrond hebben. Vinden mensen het te ingewikkeld? Worden ze niet vakkundig behandeld? We zouden graag zien dat de minister onderzoekt waar dit verschil precies door komt.

We zien dat er sprake is van een zorgwekkende toename van de overvalcriminaliteit, met name bij detailhandel, woningen en horeca. Het is opvallend wanneer blijkt dat het vaak gaat om impulsovervallen. En juist die criminaliteit is erg lastig te voorkomen. Toch zouden wij graag zien dat de minister juist ook op preventie inzet. Gelukkig is er uiteindelijk 24 miljoen euro vrijgekomen ten behoeve van deze preventie, mede als gevolg van de motie-Van der Vlies.

De minister schrijft dat de landelijke voorziening voor de preventie van overvalcriminaliteit pas op 1 oktober in werking wordt gesteld. Waarom moet dit nu nog een half jaar duren, terwijl er al geruime tijd sprake is van een toename?

Strafrechtelijk optreden is natuurlijk pas mogelijk wanneer er daadwerkelijk sprake is van criminaliteit. Dat neemt niet weg dat er vaak al belangrijke signalen zijn dat dezelfde mensen steeds weer op een verdachte wijze in de winkel komen. Welke mogelijkheden heeft de politie of het gemeentebestuur om in een dergelijk geval reeds preventief in te grijpen? Meldingen hierover moeten wel zeer zorgvuldig behandeld worden.

De SGP vindt het positief dat er per sector maatregelen genomen gaan worden. Het is ons alleen nog niet duidelijk geworden hoe dat precies vorm krijgt. Kan al een tipje van de sluier worden opgelicht?

Ladingdiefstal
Ladingdiefstal is een heel andere kant van de criminaliteit. Weliswaar duiden de cijfers volgens de minister niet op een stijging van ladingdiefstal, maar eerder op een lichte daling. Toch krijgen we van diverse kanten berichten dat het aantal incidenten toeneemt en dat tegelijkertijd de aangiftebereidheid stevig minder is geworden. Heeft de minister ook onderzoek gedaan naar niet-gemelde gevallen, bijvoorbeeld omdat het om relatief kleine schades gaat?

Ladingdiefstal vindt vooral daar plaats waar veel internationaal wegtransport is. Gelukkig zien we dat de minister serieus beleid maakt op dit terrein. Maar juist het internationale aspect vraagt ook om aandacht voor de internationale context. In hoeverre vindt er ook daadwerkelijk contact plaats met de politie in buurlanden over (de methode van werken) van bendes? We lezen daar niet echt wat over in de brieven.

Wat de SGP-fractie betreft mag ladingdiefstal en andere criminaliteit ten opzichte van ondernemers meer prioriteit krijgen. Overweegt de minister ook om er een landelijke prioriteit van te maken? Daar vroeg de motie-Heerts en Teeven ook om. Want op dit moment is niet zo goed geregeld wie nu welke stap dient te zetten. Wie heeft nu uiteindelijk de coördinatie in handen: het regionale korps of een landelijke dienst? Weliswaar is er een vast aanspreekpunt gekomen voor ondernemers: het loket transportcriminaliteit. Worden mensen hier ook per definitie heen verwezen, vanwege specialistische kennis? Of gebeurt dat alleen als het regiokorps het als een aparte prioriteit benoemt? Hoe kan iedere ondernemer dat loket gemakkelijk vinden?

In 1999 is het Projectteam overvalcriminaliteit opgeheven â dat was een publiek/privaat samenwerkingsverband. Ook toen zijn er al liaisons en coördinatoren benoemd. Wat is de reden dat dat nu blijkbaar was weggezakt? Sterker nog: in 2001 werd gezegd: âTevens is er nu een landelijk aanspreekpunt bij het OM voor overvallen.â!

Is het ook de bedoeling om elektronische aangifte voor dit soort zaken mogelijk te maken? Het mag niet gebeuren dat ondernemers van het ene naar het andere loket verwezen worden, zodat zij om die reden maar geen aangifte meer doen.

De vervoerdersbranche meldt het tegenovergestelde van de bewering van de minister dat er geen sprake is van een waterbedeffect. Zij wijzen op Apeldoorn en Rotterdam waar sprake is van een toename. Hoe is de minister tot zijn conclusie gekomen dat zijn opvatting hierover toch juist is?

Van TLN, EVO en TAPA kregen we de klacht dat de meeste officieren van justitie onvoldoende kennis in huis hebben over transportcriminaliteit. Herkent de minister die klacht? Een dergelijke officier zou ook bevorderlijk zijn om bepaalde patronen te herkennen die wijzen op dezelfde daders of dadergroepen?
In zijn brief over ladingcriminaliteit geeft de minister niet zo duidelijk aan of hij nu ook echt met een vaste officier van justitie gaat komen. Of is het onderzoek hiervoor leidend? Als dat zo is, dan verbaast het tegelijkertijd dat de minister zegt dat opsporing en preventie op dit moment op de juiste wijze zijn ingericht.