CDA
Corien Wortmann: Beperkingen wegvervoer protectionistisch en
onwerkbaar
De Nederlandse wegvervoerders blijven tegen Europese beperkingen
oplopen om in het buitenland goederen te vervoeren.
Dat is gebleken uit de stemming in het Europees Parlement dinsdag 31
maart jl. CDA-Europarlementariër Corien Wortmann is tegen de nieuwe
wetgeving: "Het is in hoge mate symboolpolitiek in crisistijd. Deze
wetgeving is niet te handhaven en een gemiste kans om eindelijk
duidelijkheid te scheppen voor het internationaal wegvervoer.
Het Europees Parlement had zich in 2008 nog wel uitgesproken voor
volledige openstelling van de markt in 2014, maar de lidstaten willen
daar niet aan. We hadden vandaag de lidstaten kunnen overrulen, maar
helaas was daar geen meerderheid voor, omdat het Parlement verdeeld
was.
De economische crisis heeft roet in het eten gegooid. De Europese
landen hebben koudwatervrees gekregen en durven deze marktopening niet
aan. Dit komt de Europese economie en het milieu niet ten goede en is
bovendien slecht nieuws voor het Nederlandse wegvervoer, dat nu nog
steeds niet weet waar het aan toe is."
De nieuwe wetgeving over zogenaamde cabotage bepaalt dat Nederlandse
vervoerders in het buitenland slechts maximaal 3 ritten per week mogen
rijden. Of er tussentijds mag worden in- en uitgeladen blijft vaag. Om
de week erna dat weer in het buitenland te mogen vervoeren, moet de
vrachtwagen eerst weer in Nederland worden ingezet. Formeel zou zelfs
de grotere vrijheid die er nu is voor vervoerders in de Benelux en
Duitsland komen te vervallen.
Wortmann: "Handhaving van deze wetgeving lijkt op voorhand een
âmission impossibleâ. Het is oncontroleerbaar om voor elke vrachtwagen
bij te houden of die op tijd weer de grens is overgegaan. Dat zou een
leger controleurs vergen". De bestaande rechtsonzekerheid voor
wegvervoerders blijft dus helaas, want het risico van
hap-snapcontroles op basis van eigen interpretatie van controleurs
blijft ook op basis van deze nieuwe wetgeving bestaan.â
---