Politie Gelderland-Zuid
Excuses aan aangeefster
Uitleg prioriteiten en capaciteit bij de politie
Wijchen/Regiopolitie Gelderland-Zuid, 01-04-2009 o Woensdagmorgen
heeft de teamchef van Wijchen zijn excuses aangeboden aan de
eigenaresse van een winkel waar vrijdagnacht werd ingebroken. De
politie had de inbraak niet kunnen voorkomen, maar had in deze
situatie alerter moeten reageren.
Een getuige meldde s nachts dat er een inbraak was geweest in een
winkel in het centrum van Wijchen. De mogelijke inbreker(s) was al
weg. Omdat de politie druk was met andere meldingen die een hogere
prioriteit hadden, konden agenten niet direct ter plaatse komen.
Echter, ook later in de nacht kwamen agenten niet meer. Op
zaterdagochtend belde zij nogmaals en ook toen moest zij nog wachten
tot agenten kwamen. De politie heeft, bij monde van de teamchef,
hiervoor excuus en een bloemetje aangeboden aan de aangeefster.
Prioriteiten
Als u de politie belt via telefoonnummer 0900-8844 krijgt u een
medewerker van het Servicecentrum aan de lijn. Deze medewerker
gebruikt uitvraagprotocollen en richtlijnen om een inschatting van de
prioriteit te maken. Een hoge prioriteitmelding (prio 1) is
bijvoorbeeld een aanrijding met gewonden of een vechtpartij. Zon
telefoontje wordt meteen doorverbonden naar de Gemeenschappelijke
Meldkamer. Daar zorgt een centralist dat de politie-eenheden met de
benodigde informatie ernaar toe gaan. Bij deze meldingen is de politie
binnen 15 minuten ter plaatse.
Bij een melding met een lagere prioriteit, bijvoorbeeld een aanrijding
met alleen materiële schade maar waarbij wel een gevaarlijke
verkeerssituatie zou kunnen ontstaan, moet de politie binnen 30
minuten ter plaatse zijn. Bij dit soort meldingen stuurt ook de
meldkamer rechtstreeks de agenten aan.
Andere meldingen, zoals bijvoorbeeld dat in een bepaalde straat te
hard wordt gereden, worden door medewerkers van het Servicecentrum
afgehandeld. Zij zorgen ervoor dat de coördinator op een politieteam
deze melding terug kan vinden in een computersysteem. Deze coördinator
zet vervolgens zijn collegas aan het werk. Het kan dan zijn dat
bijvoorbeeld de wijkagent wordt gevraagd om een probleem op te lossen.
Of dat verkeersagenten een controle organiseren omdat er klachten zijn
geweest in een bepaalde wijk.
Wat nu als er verschillende meldingen tegelijk zijn? Dan beslist de
meldkamer op basis van de prioriteit welke melding eerst moet worden
afgehandeld. Bij ernstige incidenten worden agenten uit de hele regio
Gelderland-Zuid ingezet en niet alleen zij die in dat gebied aan het
werk zijn. Ook kan altijd worden opgeschaald, denk hierbij aan
bijvoorbeeld aan de ME. Een aantal collegas zoals bijvoorbeeld
technisch rechercheurs hebben ook piketdienst: zij zijn dan
oproepbaar.
Capaciteit
Hoe bepaalt de politie hoeveel agenten er op een bepaald tijdstip in
dienst moeten zijn? Er wordt bijgehouden hoeveel telefoontjes en
meldingen erop een dag/tijdstip binnenkomen. Ook wordt rekening
gehouden met de eis dat agenten in Gelderland-Zuid overal binnen 15
minuten ter plaatse moeten zijn. Natuurlijk wordt ook gekeken of extra
agenten nodig zijn voor bijvoorbeeld een groot evenement. Zo wordt de
inzetcapaciteit voor bepaald.
Daarnaast zijn er ook agenten aan het werk die bepaalde projecten
doen, bijvoorbeeld controleren van hangjeugd of het aanpakken van
fietsdiefstal. Ook wijkagenten zijn in hun gebied aan het werk. Het
blauw op straat bestaat dus uit meer dan alleen agenten die noodhulp
doen.
Ondanks alle protocollen en goed opgeleide medewerkers is het helaas
toch gebeurd dat vrijdagnacht niet snel genoeg op de melding van de
inbraak is gereageerd. Het incident heeft alle betrokken
politiemedewerkers weer op scherp gezet.
(11)
Laatst gewijzigd 01-04-2009 15:48 | © Regio Gelderland-Zuid |