Politie Gelderland-Zuid

Excuses aan aangeefster

Uitleg prioriteiten en capaciteit bij de politie

Wijchen/Regiopolitie Gelderland-Zuid, 01-04-2009 o Woensdagmorgen heeft de teamchef van Wijchen zijn excuses aangeboden aan de eigenaresse van een winkel waar vrijdagnacht werd ingebroken. De politie had de inbraak niet kunnen voorkomen, maar had in deze situatie alerter moeten reageren.

Een getuige meldde s nachts dat er een inbraak was geweest in een winkel in het centrum van Wijchen. De mogelijke inbreker(s) was al weg. Omdat de politie druk was met andere meldingen die een hogere prioriteit hadden, konden agenten niet direct ter plaatse komen. Echter, ook later in de nacht kwamen agenten niet meer. Op zaterdagochtend belde zij nogmaals en ook toen moest zij nog wachten tot agenten kwamen. De politie heeft, bij monde van de teamchef, hiervoor excuus en een bloemetje aangeboden aan de aangeefster.

Prioriteiten

Als u de politie belt via telefoonnummer 0900-8844 krijgt u een medewerker van het Servicecentrum aan de lijn. Deze medewerker gebruikt uitvraagprotocollen en richtlijnen om een inschatting van de prioriteit te maken. Een hoge prioriteitmelding (prio 1) is bijvoorbeeld een aanrijding met gewonden of een vechtpartij. Zon telefoontje wordt meteen doorverbonden naar de Gemeenschappelijke Meldkamer. Daar zorgt een centralist dat de politie-eenheden met de benodigde informatie ernaar toe gaan. Bij deze meldingen is de politie binnen 15 minuten ter plaatse.

Bij een melding met een lagere prioriteit, bijvoorbeeld een aanrijding met alleen materiële schade maar waarbij wel een gevaarlijke verkeerssituatie zou kunnen ontstaan, moet de politie binnen 30 minuten ter plaatse zijn. Bij dit soort meldingen stuurt ook de meldkamer rechtstreeks de agenten aan.

Andere meldingen, zoals bijvoorbeeld dat in een bepaalde straat te hard wordt gereden, worden door medewerkers van het Servicecentrum afgehandeld. Zij zorgen ervoor dat de coördinator op een politieteam deze melding terug kan vinden in een computersysteem. Deze coördinator zet vervolgens zijn collegas aan het werk. Het kan dan zijn dat bijvoorbeeld de wijkagent wordt gevraagd om een probleem op te lossen. Of dat verkeersagenten een controle organiseren omdat er klachten zijn geweest in een bepaalde wijk.

Wat nu als er verschillende meldingen tegelijk zijn? Dan beslist de meldkamer op basis van de prioriteit welke melding eerst moet worden afgehandeld. Bij ernstige incidenten worden agenten uit de hele regio Gelderland-Zuid ingezet en niet alleen zij die in dat gebied aan het werk zijn. Ook kan altijd worden opgeschaald, denk hierbij aan bijvoorbeeld aan de ME. Een aantal collegas zoals bijvoorbeeld technisch rechercheurs hebben ook piketdienst: zij zijn dan oproepbaar.

Capaciteit

Hoe bepaalt de politie hoeveel agenten er op een bepaald tijdstip in dienst moeten zijn? Er wordt bijgehouden hoeveel telefoontjes en meldingen erop een dag/tijdstip binnenkomen. Ook wordt rekening gehouden met de eis dat agenten in Gelderland-Zuid overal binnen 15 minuten ter plaatse moeten zijn. Natuurlijk wordt ook gekeken of extra agenten nodig zijn voor bijvoorbeeld een groot evenement. Zo wordt de inzetcapaciteit voor bepaald.

Daarnaast zijn er ook agenten aan het werk die bepaalde projecten doen, bijvoorbeeld controleren van hangjeugd of het aanpakken van fietsdiefstal. Ook wijkagenten zijn in hun gebied aan het werk. Het blauw op straat bestaat dus uit meer dan alleen agenten die noodhulp doen.

Ondanks alle protocollen en goed opgeleide medewerkers is het helaas toch gebeurd dat vrijdagnacht niet snel genoeg op de melding van de inbraak is gereageerd. Het incident heeft alle betrokken politiemedewerkers weer op scherp gezet.

(11)

Laatst gewijzigd 01-04-2009 15:48 | © Regio Gelderland-Zuid |