opgelost
Financiële problemen bij Museumspoorlijn STAR opgelost
1 april 2009
De financiële problemen van de Stichting Museumspoorlijn
Stadskanaalrail (STAR) zijn opgelost. Dat hebben provincie Groningen,
de gemeenten Stadskanaal en Veendam vandaag bekend gemaakt. De drie
overheden dragen bij aan het in stand houden van de STAR. Daarnaast
zijn zes grote handelscrediteuren bereid de helft van hun vordering te
laten vallen. In totaal (overheden en bedrijfsleven gezamenlijk) gaat
het om een bedrag van bijna EUR2 miljoen.
De betrokken partijen zijn van mening dat de STAR een belangrijke
toeristische voorziening is voor de regio. Om te voorkomen dat de STAR
geconfronteerd zou worden met een faillissement hebben de overheden en
het bedrijfsleven gezamenlijk ingezet op continuering van de
activiteiten van de museumspoorlijn. De voorgestelde oplossing wordt
voorgelegd aan beide gemeenteraden en aan provinciale staten.
Eind maart 2008 heeft de Stichting Museumspoorlijn Stadskanaal Rail
aan provincie Groningen en de gemeenten Stadskanaal en Veendam gemeld
dat m.b.t. de uitvoering van het Kompasproject "Stichting Stadskanaal
Rail" een kostenoverschrijding heeft plaatsgevonden van naar schatting
EUR 850.000.
Naar aanleiding van deze melding hebben provincie en beide gemeenten
gezamenlijk onderzoek gedaan naar de omvang en de oorzaken van deze
financiële problemen. Uit dit onderzoek blijkt dat ondeugdelijke
organisatie rondom de uitvoering van het project (o.a. het ontbreken
van een deugdelijke verplichtingen -en uitgavenadministratie) aan deze
situatie ten grondslag heeft gelegen.
Na de definitieve subsidievaststelling door het Samenwerkingsverband
Noord-Nederland (medio november 2008), bleek de totale omvang van de
schuld (incl. de kosten overschrijding) plm. EUR 2,3 miljoen te
bedragen. Deze schuld is opgebouwd uit leningen bij de Rabobank (EUR
1,7 miljoen) en vorderingen van zes handelscrediteuren (EUR plm.
665.000). De eerste stap was een verkenning naar de mogelijkheden van
een reddingsoperatie. Met de Rabobank als grootste crediteur werd na
onderhandelingen een principe- akkoord bereikt. Dat principe akkoord
houdt in, dat de overheden een deel van de schuld van de STAR aan de
bank aflossen (EUR 215.000) en dat de bank een deel van de openstaande
leningen gedurende 15 jaar rente- en aflossingsvrij heeft gemaakt. Aan
dat akkoord is de voorwaarde verbonden, dat de andere zes grote
handelscrediteuren eveneens bereid zijn een bijdrage te leveren aan
het in stand houden van de STAR. De voorgestelde regeling houdt in,
dat de drie overheden de crediteuren de helft van het te vorderen
bedrag betalen en dat de crediteuren als tegenprestatie collectief de
andere helft van hun vordering op de STAR kwijt
schelden (EUR 332.000). In totaal stellen de overheden gezamenlijk een
aanvullend bedrag van 800 000 euro beschikbaar.
Nieuw bestuur
De voorzitter van de STAR (oud-gedeputeerde Tonnis Musschenga) heeft
verklaard blij te zijn met de succesvol verlopen reddingsoperatie.
Hoewel hij zelf pas na het ontstaan van de problemen is aangetreden
(per 1 januari 2008) en zelf dus niet verantwoordelijk gehouden kan
worden voor de problemen, heeft hij ingestemd met de voorwaarde van
de overheden dat het voltallige bestuur van de STAR terug zal treden.
Er wordt op korte termijn een interim-bestuur samengesteld. Dit
bestuur zal zich onder andere bezig gaan houden met de verbetering van
de organisatie van de STAR. De betrokken overheden en het
bedrijfsleven hebben er vertrouwen in dat de STAR ook in de toekomst
een belangrijke bijdrage levert aan de toeristische ontwikkeling van
de Veenkoloniën.
1 april 2009
Provincie Groningen