Provincie Groningen

opgelost Financiële problemen bij Museumspoorlijn STAR opgelost 1 april 2009

De financiële problemen van de Stichting Museumspoorlijn Stadskanaalrail (STAR) zijn opgelost. Dat hebben provincie Groningen, de gemeenten Stadskanaal en Veendam vandaag bekend gemaakt. De drie overheden dragen bij aan het in stand houden van de STAR. Daarnaast zijn zes grote handelscrediteuren bereid de helft van hun vordering te laten vallen. In totaal (overheden en bedrijfsleven gezamenlijk) gaat het om een bedrag van bijna EUR2 miljoen.

De betrokken partijen zijn van mening dat de STAR een belangrijke toeristische voorziening is voor de regio. Om te voorkomen dat de STAR geconfronteerd zou worden met een faillissement hebben de overheden en het bedrijfsleven gezamenlijk ingezet op continuering van de activiteiten van de museumspoorlijn. De voorgestelde oplossing wordt voorgelegd aan beide gemeenteraden en aan provinciale staten.

Eind maart 2008 heeft de Stichting Museumspoorlijn Stadskanaal Rail aan provincie Groningen en de gemeenten Stadskanaal en Veendam gemeld dat m.b.t. de uitvoering van het Kompasproject "Stichting Stadskanaal Rail" een kostenoverschrijding heeft plaatsgevonden van naar schatting EUR 850.000.
Naar aanleiding van deze melding hebben provincie en beide gemeenten gezamenlijk onderzoek gedaan naar de omvang en de oorzaken van deze financiële problemen. Uit dit onderzoek blijkt dat ondeugdelijke organisatie rondom de uitvoering van het project (o.a. het ontbreken van een deugdelijke verplichtingen -en uitgavenadministratie) aan deze situatie ten grondslag heeft gelegen.

Na de definitieve subsidievaststelling door het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (medio november 2008), bleek de totale omvang van de schuld (incl. de kosten overschrijding) plm. EUR 2,3 miljoen te bedragen. Deze schuld is opgebouwd uit leningen bij de Rabobank (EUR
1,7 miljoen) en vorderingen van zes handelscrediteuren (EUR plm. 665.000). De eerste stap was een verkenning naar de mogelijkheden van een reddingsoperatie. Met de Rabobank als grootste crediteur werd na onderhandelingen een principe- akkoord bereikt. Dat principe akkoord houdt in, dat de overheden een deel van de schuld van de STAR aan de bank aflossen (EUR 215.000) en dat de bank een deel van de openstaande leningen gedurende 15 jaar rente- en aflossingsvrij heeft gemaakt. Aan dat akkoord is de voorwaarde verbonden, dat de andere zes grote handelscrediteuren eveneens bereid zijn een bijdrage te leveren aan het in stand houden van de STAR. De voorgestelde regeling houdt in, dat de drie overheden de crediteuren de helft van het te vorderen bedrag betalen en dat de crediteuren als tegenprestatie collectief de andere helft van hun vordering op de STAR kwijt schelden (EUR 332.000). In totaal stellen de overheden gezamenlijk een aanvullend bedrag van 800 000 euro beschikbaar.

Nieuw bestuur
De voorzitter van de STAR (oud-gedeputeerde Tonnis Musschenga) heeft verklaard blij te zijn met de succesvol verlopen reddingsoperatie. Hoewel hij zelf pas na het ontstaan van de problemen is aangetreden (per 1 januari 2008) en zelf dus niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor de problemen, heeft hij ingestemd met de voorwaarde van de overheden dat het voltallige bestuur van de STAR terug zal treden. Er wordt op korte termijn een interim-bestuur samengesteld. Dit bestuur zal zich onder andere bezig gaan houden met de verbetering van de organisatie van de STAR. De betrokken overheden en het bedrijfsleven hebben er vertrouwen in dat de STAR ook in de toekomst een belangrijke bijdrage levert aan de toeristische ontwikkeling van de Veenkoloniën.


1 april 2009