Vereniging Milieudefensie
'Nieuwe plannen A4 Leiderdorp voldoen niet'
Rijkswaterstaat en Milieudefensie om tafel over A4
Amsterdam, 1 april 2009 - Rijkswaterstaat heeft Milieudefensie
gevraagd te overleggen over de A4 Leiderdorp. Milieudefensie gaat
graag op die uitnodiging in. Wel is het jammer dat de uitnodiging pas
komt nadat Rijkswaterstaat haar nieuwe plannen voor de verbreding van
de A4 Leiderdorp klaar heeft. Het advies van de commissie Elverding
was juist om goed te luisteren naar maatschappelijke organisaties
vóórdat nieuwe plannen worden opgesteld, om vertraging te voorkomen.
Helaas voldoen de huidige plannen naar de mening van Milieudefensie
opnieuw op meerdere punten niet aan de geldende wet- en regelgeving en
aan de klimaatambities van het kabinet. Vandaag verstuurt
Milieudefensie daarom haar zienswijze, waarin zij om intrekking van de
nieuwe plannen verzoekt (1).
De uitnodiging van Rijkswaterstaat komt twintig maanden nadat
Milieudefensie met succes beroep aantekende bij de Raad van State
tegen het vorige plan om de A4 te verbreden. En negentien maanden
nadat Milieudefensie bij Rijkswaterstaat een verzoek indiende om samen
te kijken naar de mogelijkheden voor een A4 die minder milieuoverlast
veroorzaakt. Dat verzoek is sindsdien diverse keren herhaald en
inmiddels aan de bestuursrechter van Amsterdam voorgelegd (2).
Verslechtering
Milieudefensie betreurt het dat de nieuwe plannen ten opzichte van de
oude alleen maar nóg slechter uitpakken voor het milieu. Zo is de
invoering van een 80 kilometer-maatregel verdwenen en is niet gekeken
naar verslechteringen van de luchtkwaliteit rondom de A4. Daarnaast
houdt Rijkswaterstaat zich doof voor het feit dat het verkeer op de
A4, in tegenstelling tot haar eigen prognoses, sinds 2001 helemaal
niet is gegroeid.
Ook de toenemende kritiek op het ineffectieve klimaatbeleid van
Verkeer en Waterstaat, van drie adviesraden van de regering en
afgelopen week ook van de Algemene Rekenkamer, lijkt helaas weinig
indruk te maken. Een recente studie van onderzoeksbureau CE-Delft
toonde aan dat uitbreidingen van het wegennet een negatieve impact
hebben op het klimaat (3).
1) www.milieudefensie.nl/verkeer/publicaties/brieven/
2) dossier A4: www.milieudefensie.nl/verkeer/
3) zie website CE-Delft: www.rapportsysteem.nl/artikel/