Vereniging Milieudefensie

'Nieuwe plannen A4 Leiderdorp voldoen niet'

Rijkswaterstaat en Milieudefensie om tafel over A4

Amsterdam, 1 april 2009 - Rijkswaterstaat heeft Milieudefensie gevraagd te overleggen over de A4 Leiderdorp. Milieudefensie gaat graag op die uitnodiging in. Wel is het jammer dat de uitnodiging pas komt nadat Rijkswaterstaat haar nieuwe plannen voor de verbreding van de A4 Leiderdorp klaar heeft. Het advies van de commissie Elverding was juist om goed te luisteren naar maatschappelijke organisaties vóórdat nieuwe plannen worden opgesteld, om vertraging te voorkomen.

Helaas voldoen de huidige plannen naar de mening van Milieudefensie opnieuw op meerdere punten niet aan de geldende wet- en regelgeving en aan de klimaatambities van het kabinet. Vandaag verstuurt Milieudefensie daarom haar zienswijze, waarin zij om intrekking van de nieuwe plannen verzoekt (1).

De uitnodiging van Rijkswaterstaat komt twintig maanden nadat Milieudefensie met succes beroep aantekende bij de Raad van State tegen het vorige plan om de A4 te verbreden. En negentien maanden nadat Milieudefensie bij Rijkswaterstaat een verzoek indiende om samen te kijken naar de mogelijkheden voor een A4 die minder milieuoverlast veroorzaakt. Dat verzoek is sindsdien diverse keren herhaald en inmiddels aan de bestuursrechter van Amsterdam voorgelegd (2).

Verslechtering
Milieudefensie betreurt het dat de nieuwe plannen ten opzichte van de oude alleen maar nóg slechter uitpakken voor het milieu. Zo is de invoering van een 80 kilometer-maatregel verdwenen en is niet gekeken naar verslechteringen van de luchtkwaliteit rondom de A4. Daarnaast houdt Rijkswaterstaat zich doof voor het feit dat het verkeer op de A4, in tegenstelling tot haar eigen prognoses, sinds 2001 helemaal niet is gegroeid.

Ook de toenemende kritiek op het ineffectieve klimaatbeleid van Verkeer en Waterstaat, van drie adviesraden van de regering en afgelopen week ook van de Algemene Rekenkamer, lijkt helaas weinig indruk te maken. Een recente studie van onderzoeksbureau CE-Delft toonde aan dat uitbreidingen van het wegennet een negatieve impact hebben op het klimaat (3).


1) www.milieudefensie.nl/verkeer/publicaties/brieven/
2) dossier A4: www.milieudefensie.nl/verkeer/
3) zie website CE-Delft: www.rapportsysteem.nl/artikel/