Scania


2009-04-01

Scania's legende wordt 40

De kracht, het gevoel en dat onmiskenbare geluid


- zij verklaren voor een belangrijk deel waarom Scania's V8 motor een levende legende is geworden. Maar ook het lage verbruik en de grote betrouwbaarheid en de hoge tweede-handswaarde zijn verantwoordelijk voor de grote populariteit van de V8 modellen. De geweldige reputatie van de oorspronkelijke 14-liter motor werd in 2000 naar een nieuwe hoogte getild toen de nieuwe 16-liter versie geïntroduceerd werd.

De lagere operationele kosten op de lange termijn kunnen een goede reden zijn om een grotere aanvangsinvestering te doen. De uitstekende prestaties van een V8 vertalen zich in snellere ritten, terwijl de extra duurzaamheid en betrouwbaarheid voor maximale inzetbaarheid zorgen. In 6 jaar afschrijven in plaats van 4 en de hoge tweede-handswaarde zorgen voor lagere afschrijvingen.

Met al deze factoren houden Scania's V8 klanten rekening wanneer zij in een nieuw voertuig moeten investeren. Andere klanten daarentegen vinden het lastig om afscheid te nemen van hun oude, vertrouwde werkpaarden. Soms is een revisie na ca. 2 miljoen kilometer voldoende om de motor nog een tweede of derde leven te geven. Hoewel de uiteindelijke levensduur onbekend is, weten wij van sommige Scania V8 trucks dat zij zelfs na 5 miljoen kilometer nog operationeel zijn.

Geboorte van de "King of the Road"
Toen Scania eind jaren `60 haar 350 pk 14-liter V8-motor introduceerde, was het de krachtigste vrachtautomotor van heel Europa, iets dat nog jarenlang zo bleef. Dankzij de V8 werd Scania de "King of the Road".

De ontwikkeling begon in een tijd dat 250 pk nog voldoende werd geacht. De technici bij Scania-Vabis realiseerden zich dat dit soort vermogens op de lange termijn niet meer voldoende zouden zijn, vooral niet voor houttransporten en lange-afstandsvervoer met hoge GVW's. Daarom wilden zij proberen de eerste op de markt te zijn door een baanbrekende stap te zetten.

Het startsein in 1962 viel samen met de ontwikkeling van een nieuwe generatie frontstuurmodellen die in 1968 zou worden onthuld. Een acht-cilinder lijnmotor zou niet passen onder een frontstuurcabine en hetzelfde gold voor een grotere zes-cilinder lijnmotor.

Daarom kozen de technici van Scania voor een V-configuratie die onder dezelfde cabine zou passen als de 11-liter zes-cilinder lijnmotor, maar die 100 pk extra kon leveren. Het resultaat was een krachtige, maar zeer compacte krachtbron die de weg vrijmaakte voor een compleet nieuw prestatieniveau.

Souplesse
Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe motor werd gestreefd naar een zo groot mogelijke souplesse en was het maximumvermogen van minder groot belang.
De technici van Scania-Vabis vonden dat een vrachtauto over de volgende eigenschappen moest beschikken:

o De chauffeur moet zo weinig mogelijk hoeven te schakelen. o De motor moet bij lage snelheden een grote trekkracht kunnen leveren.
o Er moet in het hele toerengebied voldoende reservevermogen achter de hand zijn.

De nieuwe 14,2-liter V8 motor van Scania kende geen echte voorloper in de dieselmotorenwereld. Hij was al vanaf het begin ontworpen als turbomotor en was robuust uitgevoerd om lang mee te kunnen gaan. Voor bussen was er bovendien als optie een niet-turbo versie met 260 pk leverbaar.

De Scania LB140 modellen werden al snel populair. Zij koppelden een hoog vermogen aan een koppelkromme die het gebruik van lage toeren vergemakkelijkte - een prettige en effectieve combinatie in zware voertuigen. Veel klanten waren ook gecharmeerd van het V8-embleem en de kenmerkende, krachtige "roffel" van de motor. Dit alles zorgde er samen met de uitzonderlijke duurzaamheid en lange levensduur al snel voor dat de 14-liter V8 motor een legende werd.

Vereiste inzake aantal pk's per ton
Halverwege de jaren '70 realiseerden overheden zich dat het uit veiligheidsoogpunt voor vrachtauto's belangrijk was om het verkeer goed te kunnen bijhouden, in plaats van voor grote vertragingen en frustratie te zorgen. In Duitsland werd aanbevolen dat er per ton bruto gewicht 8 pk beschikbaar moest zijn, dat wil zeggen iets meer dan 300 pk voor de toegestane 38 ton. De 375 pk Scania V8 kon op dat moment maar liefst bijna 10 pk/ton leveren, een cijfer dat pas ongeveer 25 jaar later gebruikelijk werd in het Europese lange-afstandsvervoer (40 ton, 400 pk, jaar 2000).

Ondertussen presteerde de Scania V8 ook heel goed bij hogere GVW's. Tegenwoordig komen 60-tons combinaties in Scandinavië veel voor en zijn vermogens van 600 pk dan ook wenselijk voor activiteiten die 10 pk/ton vereisen.

Succesvolle 14-liter motor
De prestaties van de 14-liter motor werden in verschillende stappen opgevoerd tot 530 pk en 2.300 Nm voor de laatste versie, die tussen 1995 en 2001 geproduceerd werd. Het vermogen was dus met meer dan 50% toegenomen en het koppel was met 85% vergroot.

Jaar

1969

1995

Configuratie

90-graden V8

90-graden V8

Emissieniveau


-

Euro 2

Cilinderinhoud

14,2 liter

14,2 liter

Boring x slag

127 x 140 mm

127 x 140 mm

Max.vermogen

350 pk

530 pk

Koppel


1.245 Nm


2.300 Nm

Tussen 1969 en 2001 werden ca. 170.000 14-liter V8 motoren geleverd, die toegepast werden in vrachtauto's, industrie- en scheepsmotoren en bussen en touringcars.

16-liter opvolger
De in 2000 geïntroduceerde 16-liter V8 had een geheel nieuw ontwerp en was gebaseerd op het modulaire cilinderconcept dat alle Scania motoren (9, 12 en 16 liter) gemeenschappelijk hebben. De 16-liter V8 is daarna aangepast om ook aan Euro 4 en Euro 5 te kunnen voldoen. De zwaarste versie levert nu 620 pk en heeft een koppel van 3.000 Nm.

Jaar

2000

Nu

Configuratie

90-graden V8

90-graden V8

Emissieniveau

Euro 3

Euro 5

Cilinderinhoud

15,6 liter

15,6 liter

Boring x slag

127 x 154 mm

127 x 154 mm

Max.vermogen

580 pk

620 pk

Koppel

2.700 Nm


3.000 Nm

Scania is al vele jaren het best verkopende truckmerk boven de 500 pk. Scania's V8 veroverde in de jaren `70 op stormachtige wijze Italië en is sindsdien altijd heel goed op die markt verkocht.

De V8 is compact en heeft een gunstige vermogen/gewichtsverhouding. Hierdoor is de motor populair in bijvoorbeeld kippers in de bouw en industriële toepassingen, maar ook bijvoorbeeld in voertuigen en vaartuigen voor militaire doeleinden.

Sinds 1969 zijn er meer dan 250.000 Scania V8 motoren verkocht. Hiervan zijn er naar schatting nog tenminste 100.000 operationeel.

Hieronder vindt u statistieken en technische gegevens. Kijk voor meer informatie en foto´s op:
o www.scania.com/media/v8/: een speciale V8 mediasite. o http://imagebank.scania.com/: hier kunt u zoeken naar V8-gerelateerde foto´s door in het veld "Snel zoeken" "V8" in te vullen.
o In mei komt er een speciale jubileumsite voor de Scania fans en liefhebbers.

Verkoopontwikkeling V8

Motor

Productserie

Periode

Aantal afgeleverde motoren

14-liter V8

LB140, LBS140, LBT140

1969-1976

9.963

L140, LS140, LT145

1972-1976

2.197

LB141, LBS141, LBT141

1976-1981

16.405

LK141, LKS141, LKT141

1977-1981

2.522

L141, LS141, LT146

1976-1980


1.780

R142, T142

1981/1980-1988

36.931

R143, T143

1988-1996

51.811

R144, T144

1995-2001

34.450

Industrie- en scheepsmotoren

1969-2002

21.430

Bussen

1971-1977

894

Totaal 14-liter motoren

178.383

16-liter V8

R164, T164

2000-2004

22.267

R serie Euro 3

Nog in productie (-2008)

23.109

R serie Euro 4

Nog in productie (-2008)

11.139

R serie Euro 5

Nog in productie (-2008)

8.029

Industrie- en scheepsmotoren

Doorlopend (-2008)

5.969

Totaal 16-liter motoren

70.513

Totaal Scania V8 motoren

248.896

Top-10 V8-markten 1988-2008

Pos.

Markt

Totaal

Aantal afgeleverde 14-liter V8 motoren 1969-2001

Aantal afgeleverde 16-liter V8 Motoren 2000-2008


---

Italië

30.242

17.081

13.161


---

Duitsland

16.850

9.787

7.063


---

Zweden

14.942

9.956


4.986


---

Spanje

13.230

7.543


5.687


---

Frankrijk

10.561


6.963

3.598


---

Noorwegen

8.368

3.275

5.093


---

Groot-Brittannië

7.237

4.040

3.197


---

Nederland

6.709

3.647

3.062


---

Denemarken

6.503

3.872


2.631


10

Oostenrijk

5.403


3.103

2.300

Ontwikkeling motorprestaties

Jaar

Mijlpaal

Vermogen

Koppel

1969

Nieuwe 14-liter V8 turbomotor

350 pk bij 2.300 omw/min


1.245 Nm bij 1.500 omw/min

1969

Industrie- en scheepsmotoren

350 pk bij 2.300 omw/min


1.270 Nm bij 1.450 omw/min

1971

Natuurlijk geaspireerde vrachtauto- en busmotor

260 pk bij 2.300 omw/min

932 Nm bij 1.200 omw/min

1973

Scheepsmotor met turbo-intercooling

404 pk bij 2.100 omw/min


1.290 Nm bij 1.300 omw/min


1976

Productie natuurlijk geaspireerde versie beëindigd


-


-


1976

Lage-toerenfilosofie


375 pk bij 2.000 omw/min


1.480 Nm bij 1.300 omw/min


1981

Scania 2 serie vrachtauto's


388 pk bij 2.000 omw/min


1.580 Nm bij 1.300 omw/min


1982

Turbo-intercooling optioneel


420 pk bij 1.900 omw/min


1.725 Nm bij 1.250 omw/min


1985

Turbo-intercooling standaard


430 pk bij 1.900 omw/min


400 pk bij 1.900 omw/min


1.725 Nm bij 1.250 omw/min


1.605 Nm bij 1.300 omw/min


1985

Scheepsmotor


451 pk bij 2.100 omw/min


1.750 Nm bij 1.200 omw/min


1987

Scania 3 serie vrachtauto's

Met EDC


404 pk bij 1.900 omw/min


450 pk bij 1.900 omw/min


470 pk bij 2.100 omw/min


1.663 Nm bij 1.250 omw/min


1.915 Nm bij 1.150 omw/min


1.940 Nm bij 1.250 omw/min


1991

Euro 1


453 pk bij 1.900 omw/min


500 pk bij 1.900 omw/min


2.030 Nm bij 1.150 omw/min


2.130 Nm bij 1.000-1.500 omw/min

1994

Euro 2

500 pk bij 1.900 omw/min


2.130 Nm bij 1.000-1.500 omw/min

1995

Scania 4 serie vrachtauto's

460 pk bij 1.900 omw/min

530 pk bij 1.900 omw/min

2.030 Nm bij 1.100-1.500 omw/min

2.300 Nm bij 1.100-1.500 omw/min

1999

Scheepsmotor

800 pk bij 2.200 omw/min

2.680 Nm bij 2.000 omw/min

2000

Nieuwe 16-liter V8 motor

480 pk bij 1.900 omw/min

580 pk bij 1.900 omw/min

2.300 Nm bij 1.100-1.300 omw/min

2.700 Nm bij 1.100-1.300 omw/min

2002

Scheepsmotor

900 pk bij 2.300 omw/min


3.000 Nm bij 1.500 omw/min

2004

Scania R serie

500 pk bij 1.900 omw/min

580 pk bij 1.900 omw/min

2.400 Nm bij 1.100-1.300 omw/min

2.700 Nm bij 1.100-1.300 omw/min

2005

Euro 4

500 pk bij 1.900 omw/min

560 pk bij 1.900 omw/min

620 pk bij 1.900 omw/min

2.400 Nm bij 1.100-1.400 omw/min

2.700 Nm bij 1.100-1.400 omw/min

3.000 Nm bij 1.100-1.400 omw/min

2007

Euro 5

500 pk bij 1.900 omw/min

560 pk bij 1.900 omw/min

620 pk bij 1.900 omw/min

2.500 Nm bij 1.000-1.350 omw/min

2.700 Nm bij 1.000-1.400 omw/min

3.000 Nm bij 1.000-1.400 omw/min

Scania V8 40 jaar-332