Persbericht
0904.181
Den Haag, woensdag 1 april 2009
Siemens onderzoekt innovatieve oplossingen voor aansluiting van
elektrische voertuigen op het openbare elektriciteitsnet
Als partner in een internationaal consortium gaat Siemens Energy in
het kader van het EDISON-project innovatieve oplossingen voor het
aansluiten van elektrische voertuigen op het openbare
elektriciteitsnet onderzoeken. Het consortium tekende onlangs een
overeenkomst voor het EDISON-project met Energienet.dk, de exploitant
van de Deense distributienetten voor gas en elektriciteit. Doel van
het project is de standaardisatie van energieopslag en laad- en
ontladingstechnologieën voor elektrische en plug-in hybride
voertuigen. Naast Siemens bestaat het consortium verder uit de Deense
Technische Universiteit (DTU) en Risø-DTU, het onderzoekcentrum voor
duurzame energie van de universiteit, het Deense onderzoek- en
ontwikkelingsbedrijf Eurisco, de Deense nutsbedrijven Dong Energy en
Østkraft alsmede IBM. Consortiumleider is de Deense Energy
Association, de overkoepelende organisatie van Deense
energietechnologiebedrijven. Het project richt zich op de overgang van
voertuigen met verbrandingsmotor naar elektrisch vervoer waarbij
milieuvriendelijke hernieuwbare energiebronnen worden gebruikt.
Denemarken dekt momenteel 20 procent van zijn stroombehoefte met
elektriciteit uit windenergie. Om in de toekomst nog beter gebruik te
maken van deze fluctuerende hernieuwbare energie, is Denemarken het
EDISON-project gestart voor het aansluiten van elektrische voertuigen
op het elektriciteitsnet. EDISON staat voor "Electric vehicles in a
Distributed and Integrated market using Sustainable energy and Open
Networks". Het project richt zich niet alleen op de toevoer van stroom
van het openbare net in de accu's van elektrische en plug-in hybride
voertuigen. Plug-in hybride voertuigen beschikken naast een
conventionele verbrandingsmotor ook over een elektrische aandrijving,
waarvan de accu ook kan worden opgeladen vanuit het elektriciteitsnet.
Dit project zal ook onderzoeken of, gedurende piekbelastingen van het
net, elektrische voertuigen die niet gebruikt worden energie van hun
volledig geladen accu's terug kunnen leveren aan het
elektriciteitsnet. Eerste onderzoeken wijzen uit dat meer dan 90% van
de miljoenen auto's in geïndustrialiseerde landen dagelijks gedurende
relatief lange periodes niet in beweging zijn. Zou het hier gaan om
elektrische voertuigen, uitgerust met krachtige accu's, dan zouden ze
- bij een geschikte infrastructuur - voor tijdelijke opslag van
energie kunnen worden gebruikt.
Als technologiepartner is Siemens in dit project verantwoordelijk voor
de coördinatie en levering van speerpunttechnologieën, die
bijvoorbeeld moeten worden ontwikkeld voor verschillende soorten
laadstations inclusief de regelsystemen voor optimale benutting van de
accucapaciteit. De aansluiting op het elektriciteitsnet vraagt om een
speciale aanpak omdat grote hoeveelheden energie snel en
bidirectioneel moeten kunnen stromen om de elektrische energie in de
accu's ook als regelenergie te kunnen gebruiken. "We gaan de uitdaging
met plezier aan. Het grootste deel van de onderdelen en systemen die
nodig zijn voor het opzetten van een infrastructuur voor het
aansluiten van elektrische voertuigen op het elektriciteitsnet maakt
immers al deel uit van ons portfolio. Bovendien beschikken we over
uitgebreide know-how op het gebied van netanalyse, netplanning en
netautomatisering," aldus Ralf Christian, CEO van de divisie Power
Distribution binnen Siemens Energy.
In haar centrale onderzoeksafdeling (Corporate Technology) en in de
sectoren Energy en Industry houdt Siemens zich als geïntegreerd
technologieconcern intensief bezig met het thema elektro-mobiliteit.
Daarbij gaat het niet alleen om de eisen aan het elektrische voertuig
zelf, maar ook om de vormgeving van de infrastructuur voor de
elektriciteitsnetten. Tot de onderzoeksgebieden behoren
energieopwekking en -distributie, verkeers- en energiemanagement,
intelligente elektriciteitsmeters, vermogenselektronica, software en
sensoren, en natuurlijk ook de elektrische aandrijvingen alsmede
energieherwinning en opslag.
Zo zouden elektrische voertuigen zich in de toekomst kunnen
ontwikkelen tot mobiele, flexibele onderdelen van een
energievoorziening die voor een groot deel onafhankelijk is van
fossiele brandstoffen. Aangesloten op het elektriciteitsnet kunnen
deze voertuigen systeemschommelingen opvangen en niet alleen
overtollige energie van het net opslaan, maar deze zonodig ook
terugleveren aan het net. Aangezien elektrische aandrijvingen vanwege
hun hoge rendement energiebronnen ook nog eens efficiënter benutten
dan verbrandingsmotoren, kan elektrisch vervoer in de toekomst een
belangrijk onderdeel van het milieuportfolio van Siemens gaan
uitmaken. In het boekjaar 2008 realiseerde de onderneming met
milieuproducten en -oplossingen een omzet van 19 miljard euro ongeveer
een vierde van de totale omzet.
Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Bernard H. Bos
Tel: (070) 333 2325
E-mail: bernard.bos@siemens.com
Internet: www.siemens.nl/persinfo
Siemens