Siemens

Persbericht

0904.181

Den Haag, woensdag 1 april 2009

Siemens onderzoekt innovatieve oplossingen voor aansluiting van elektrische voertuigen op het openbare elektriciteitsnet

Als partner in een internationaal consortium gaat Siemens Energy in het kader van het EDISON-project innovatieve oplossingen voor het aansluiten van elektrische voertuigen op het openbare elektriciteitsnet onderzoeken. Het consortium tekende onlangs een overeenkomst voor het EDISON-project met Energienet.dk, de exploitant van de Deense distributienetten voor gas en elektriciteit. Doel van het project is de standaardisatie van energieopslag en laad- en ontladingstechnologieën voor elektrische en plug-in hybride voertuigen. Naast Siemens bestaat het consortium verder uit de Deense Technische Universiteit (DTU) en Risø-DTU, het onderzoekcentrum voor duurzame energie van de universiteit, het Deense onderzoek- en ontwikkelingsbedrijf Eurisco, de Deense nutsbedrijven Dong Energy en Østkraft alsmede IBM. Consortiumleider is de Deense Energy Association, de overkoepelende organisatie van Deense energietechnologiebedrijven. Het project richt zich op de overgang van voertuigen met verbrandingsmotor naar elektrisch vervoer waarbij milieuvriendelijke hernieuwbare energiebronnen worden gebruikt.

Denemarken dekt momenteel 20 procent van zijn stroombehoefte met elektriciteit uit windenergie. Om in de toekomst nog beter gebruik te maken van deze fluctuerende hernieuwbare energie, is Denemarken het EDISON-project gestart voor het aansluiten van elektrische voertuigen op het elektriciteitsnet. EDISON staat voor "Electric vehicles in a Distributed and Integrated market using Sustainable energy and Open Networks". Het project richt zich niet alleen op de toevoer van stroom van het openbare net in de accu's van elektrische en plug-in hybride voertuigen. Plug-in hybride voertuigen beschikken naast een conventionele verbrandingsmotor ook over een elektrische aandrijving, waarvan de accu ook kan worden opgeladen vanuit het elektriciteitsnet. Dit project zal ook onderzoeken of, gedurende piekbelastingen van het net, elektrische voertuigen die niet gebruikt worden energie van hun volledig geladen accu's terug kunnen leveren aan het elektriciteitsnet. Eerste onderzoeken wijzen uit dat meer dan 90% van de miljoenen auto's in geïndustrialiseerde landen dagelijks gedurende relatief lange periodes niet in beweging zijn. Zou het hier gaan om elektrische voertuigen, uitgerust met krachtige accu's, dan zouden ze
- bij een geschikte infrastructuur - voor tijdelijke opslag van energie kunnen worden gebruikt.

Als technologiepartner is Siemens in dit project verantwoordelijk voor de coördinatie en levering van speerpunttechnologieën, die bijvoorbeeld moeten worden ontwikkeld voor verschillende soorten laadstations inclusief de regelsystemen voor optimale benutting van de accucapaciteit. De aansluiting op het elektriciteitsnet vraagt om een speciale aanpak omdat grote hoeveelheden energie snel en bidirectioneel moeten kunnen stromen om de elektrische energie in de accu's ook als regelenergie te kunnen gebruiken. "We gaan de uitdaging met plezier aan. Het grootste deel van de onderdelen en systemen die nodig zijn voor het opzetten van een infrastructuur voor het aansluiten van elektrische voertuigen op het elektriciteitsnet maakt immers al deel uit van ons portfolio. Bovendien beschikken we over uitgebreide know-how op het gebied van netanalyse, netplanning en netautomatisering," aldus Ralf Christian, CEO van de divisie Power Distribution binnen Siemens Energy.
In haar centrale onderzoeksafdeling (Corporate Technology) en in de sectoren Energy en Industry houdt Siemens zich als geïntegreerd technologieconcern intensief bezig met het thema elektro-mobiliteit. Daarbij gaat het niet alleen om de eisen aan het elektrische voertuig zelf, maar ook om de vormgeving van de infrastructuur voor de elektriciteitsnetten. Tot de onderzoeksgebieden behoren energieopwekking en -distributie, verkeers- en energiemanagement, intelligente elektriciteitsmeters, vermogenselektronica, software en sensoren, en natuurlijk ook de elektrische aandrijvingen alsmede energieherwinning en opslag.
Zo zouden elektrische voertuigen zich in de toekomst kunnen ontwikkelen tot mobiele, flexibele onderdelen van een energievoorziening die voor een groot deel onafhankelijk is van fossiele brandstoffen. Aangesloten op het elektriciteitsnet kunnen deze voertuigen systeemschommelingen opvangen en niet alleen overtollige energie van het net opslaan, maar deze zonodig ook terugleveren aan het net. Aangezien elektrische aandrijvingen vanwege hun hoge rendement energiebronnen ook nog eens efficiënter benutten dan verbrandingsmotoren, kan elektrisch vervoer in de toekomst een belangrijk onderdeel van het milieuportfolio van Siemens gaan uitmaken. In het boekjaar 2008 realiseerde de onderneming met milieuproducten en -oplossingen een omzet van 19 miljard euro ongeveer een vierde van de totale omzet.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Bernard H. Bos
Tel: (070) 333 2325
E-mail: bernard.bos@siemens.com
Internet: www.siemens.nl/persinfo