Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie

april 2009

KNMP OZIS Nieuwsbrief 1 april 2009


01 april 2009

Nieuwsbrief rond het project OZIS met daarin de laatste ontwikkelingen.

Onderwerpen:

1. Laatste activiteiten in de regio's

2. Nieuwe versie Handboek Gegevensuitwisseling, procedures en formulieren

3. Patiënteninformatie

4. Telefoonnummer en openingstijden helpdesk

Laatste activiteiten in de regio's
Op dit moment zijn de laatste regio's bezig om de programmadoelstellingen van het OZIS Verbetertraject te realiseren. Een van de doelstellingen is om het aantal meervoudige ingeschreven vaste patiënten terug te brengen naar 5% of lager. In een aantal regio's moeten hiervoor nog een aantal aanvullende acties worden uitgevoerd. Oorzaken hiervoor zijn patiënten die in de afgelopen drie jaar binnen de regio verhuisd zijn van apotheek maar niet zijn uitgeschreven, patiënten die ten onrechte als vast zijn ingeschreven, apotheken die in het geheel niet ontdubbeld of geschoond hebben en tenslotte apotheken die niet goed geladen zijn op de LDAP server. Al deze oorzaken worden per regio door de OZIS helpdesk samen met de regiocoördinator gericht aangepakt. Daartoe zal er mogelijk ook met de apotheken contact opgenomen worden. Apotheken die nog niet geschoond hebben, worden verzocht om dit alsnog te doen. Apotheken die patiënten dienen over te schrijven of te verhuizen worden verzocht dit te doen aan de hand van patiëntenlijsten en procedures die per apotheek aangeleverd worden.

Er wordt naar gestreefd dat uiterlijk 1 mei zo veel mogelijk apotheken de doelstelling hebben bereikt. Na 1 mei zal het programma afgerond worden. Wij wensen de betreffende apotheken alvast veel succes met de laatste loodjes.

Nieuwe versie Handboek Gegevensuitwisseling, procedures en formulieren

De komende weken wordt gewerkt aan een nieuwe versie van het Handboek Gegevensuitwisseling. De nieuwe versie zal procedures voor Beheer, Onderhoud en Beveiliging van het Apotheek Informatiesysteem bevatten. Tevens worden het intakeformulier, het passantenformulier en de instructies voor apothekersassistentes definitief gemaakt. Zowel het Handboek als de formulieren worden in overleg met de Taskforce OZIS ontwikkeld.

Naar verwachting zullen de nieuwe versie van het Handboek Gegevensuitwisseling en de ontbrekende formulieren uiterlijk eind april 2009 beschikbaar zijn.

Patiënteninformatie
Eind vorige week is naar alle apotheken een basisset van 200 folders en 2 posters verstuurd. Deze kunt u ook vinden op de OZIS-monitor. Alvorens de folder in de apotheek beschikbaar te stellen, is het raadzaam uw gegevens op de regiozoeker op www.apotheek.nl(tabblad: `Over de apotheek') te controleren. Hier wordt aangegeven met welke andere apotheken een apotheek gegevens uitwisselt. Deze informatie is nog niet voor alle regio's volledig beschikbaar. Stel daarom pas de patiëntenfolder beschikbaar als ook de regiogegevens op www.apotheek.nl juist zijn.

Telefoonnummer en openingstijden helpdesk
De medewerkers van onze helpdesk staan u graag te woord voor al uw vragen of opmerkingen rondom het OZIS Verbetertraject. Telefoonnummer 070-3737223. E-mail: ozis@knmp.nl.

Openingstijden: van 9.00-17.00 uur op maandag tot en met vrijdag.


---