Gemeente Almelo

Klanten geven Sociale Zaken in 2008 een zeven


1 april 2009 - Klanten waardeerden de dienstverlening van Sociale Zaken van de Gemeente Almelo in 2008 met gemiddeld een zeven. Op vrijwel de meeste aspecten is de klanttevredenheid in Almelo licht toegenomen. In 2007 kwam Almelo ook uit op een zeven.

Het onderzoek naar de klanttevredenheid vindt jaarlijks plaats bij meerdere gemeenten. Het wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau SGBO. Met gemiddeld een zeven in 2008 haalt Almelo een vergelijkbare waardering als andere sociale diensten in het land die meedoen met het onderzoek.

Het proces verbetering dienstverlening is in 2008 verder doorontwikkeld binnen de afdeling Sociale en Economische Zaken (SEZ). De eerste resultaten zijn in dit onderzoek zichtbaar. De hoogste klantwaardering is er voor de stiptheid in uitbetaling (8.1), waardering voor de openingstijden (7.3) en voor bejegening door het personeel (7.6). Gemiddeld scoort Almelo op deze punten iets hoger dan het landelijke gemiddelde. De waardering is het sterkst gegroeid voor de wachttijden voor een afspraak met een consulent van de afdeling SEZ, van een 6.9 in 2007 naar een 7.2 in 2008.

Verdere verbetering dienstverlening
De afdeling SEZ wil de dienstverlening nog verder verbeteren. Een werkgroep is aan de slag om verbeterpunten aan te pakken. Het gaat dan o.a. om de verkorting van de doorlooptijd van de aanvragen, de telefonische dienstverlening en de klantbejegening. Ook worden verbeteringen aangebracht in de informatievoorziening aan klanten, zoals de website, informatiefolders, nieuwsbrieven, verruiming openingstijden en bereikbaarheid.

Naast het investeren in middelen is investeren in de medewerkers belangrijk. Trainingsprogramma's en individuele coaching hebben een positief effect op de dienstverlening naar de klanten. Voor het terugdringen van de gegevensvraag naar klanten is het Klantbeeldservicecentrum ingericht en de doorlooptijd van een aanvraag is in 2008 van acht naar vier weken teruggebracht. Ook door de ingezette integrale samenwerking van het UWV WERKbedrijf is de verwachting dat de algemene tevredenheid van klanten over de dienstverlening van SEZ toeneemt.

De groeiende klantwaardering sluit aan op de doelstellingen in het collegeprogramma van burgemeester en wethouders. Als ambitieuze stad zet Almelo in op een goede dienstverlening met een zorgvuldige, persoonlijke en servicegerichte stijl.