Gemeente Alkmaar
Alkmaar, 1 april 2009
Gemeente investeert in openbaar vervoer
Op het gebied van stadsvervoer scoort de gemeente Alkmaar een 7,8, zo bleek vorige week uit de OV-Klantenbarometer 2008. En de gemeente blijft investeren in het openbaar vervoer. Op korte termijn neemt de gemeente een aantal maatregelen, waarmee zij tegemoet komt aan wensen vanuit de samenleving met betrekking tot het openbaar vervoer.
Opdrachtgever
Sinds 14 december 2008 is de gemeente Alkmaar geen opdrachtgever meer voor het openbaar busvervoer in de stad. Dat is nu de provincie Noord-Holland. De provincie heeft voor de periode 2008-2016 gekozen voor het samengaan van de stads- en servicebus. De bussen rijden nu met een hogere frequentie op één route door de wijken. Het gevolg hiervan is dat er ongeveer 30 procent meer bussen rijden. Daarnaast is het aantal bushaltes in de stad afgenomen van ongeveer 300 naar 250. De nieuwe Maxx/bussen zijn qua toegankelijkheid een tussenvorm van de oude stadsbus en servicebus.
Wensen
Naar aanleiding van de wijzigingen in het openbaar vervoerstysteem, heeft de gemeente verschillende reacties van Alkmaarders ontvangen. Want niet iedereen vindt de veranderingen een verbetering. Ook de gemeente heeft nog een aantal wensen ten aanzien van het openbaar vervoer, waaronder:
- openhouden van de wachtruimte op het centraalstation (voorlopig voor een periode van een jaar)
- aanleggen van een bus- en fietsvriendelijke rotonde bij kruispunt Schinkelwaard / Drechterwaard
- ophogen van 140 bushaltes
- onderzoeken van de mogelijkheid tot gratis openbaar vervoer
- aanleggen van een verkeersveilige bushalte aan de Hobbemalaan
Deze acties worden nog dit jaar uitgevoerd. Het geld dat over 2009 is vrijgekomen nu de gemeente geen opdrachtgever van openbaar vervoer meer is, wordt gebruikt om deze acties te bekostigen.
Bushalte Hobbemalaan
Over het busvervoer in De Hoef heeft de gemeente diverse gesprekken gevoerd met onder andere buurtbewoners, Actiecomité 'Hobbel Veilig' en basisschool De Driemaster. Doel van de bijeenkomsten was om gezamenlijk een oplossing te bedenken voor goed én veilig openbaar vervoer in De Hoef. De uitkomst is dat buslijn 5 op de Hobbemalaan blijft rijden. Er komt op zeer korte termijn een verkeersveilige bushalte op de brug in de schoolzone van de Driemaster. De Driemaster ondersteunt dit plan. Verder zal het college een plan nader uitwerken voor een extra buslijn in De Hoef. Besluitvorming over die financiering volgt later dit jaar.
Ophogen haltes
In 2010 moet 50 procent van het openbaar vervoer in Nederland geschikt zijn voor rolstoelgebruikers. Met de nieuwe Maxx/bussen zijn alle bussen in Alkmaar rolstoeltoegankelijk. De rolstoelgebruiker en de bredere rollators en kinderwagens moeten daarvoor wel halverwege de bus instappen. Alleen zijn de bushaltes in de stad nog niet op de juiste hoogte gebracht om in de bus te kunnen stappen. Daarom maakt de gemeente in eerste instantie ruim 140 van de 250 haltes in de stad rolstoeltoegankelijk. De buslijnen met het hoogste gebruik en de hoogste frequentie worden dit jaar nog aangepakt. Het gaat om haltes op de buslijnen 2,3,4 en 6.
Lange termijn
"De kwaliteit van het openbaar vervoer is erg belangrijk voor de bereikbaarheid van en de leefbaarheid in onze stad. Het is daarom goed dat wij deze reacties van passagiers op het busvervoer krijgen. Zo kunnen we de kwaliteit van het openbaar vervoer blijven verbeteren.", aldus wethouder Nico Alsemgeest (Verkeer en Vervoer). "Behalve de acties voor dit jaar, zijn er ook aanpassingen op de lange termijn gepland. Denk hierbij aan het ontsluiten van bedrijventerrein Boekelermeer-Zuid en het uitbreiden van het aantal opgehoogde haltes in de stad."