RTL Nederland neemt met 33% verder afstand van concurrent
RTL Nederland sluit een zeer succesvolle maand af met een
zenderaandeel van 33,0% in de doelgroep 20-49 jaar en is hiermee naast
marktleider ook recordbreker. De laatste keer dat RTL deze score
haalde, was april 2005. De Publieke Omroep volgt in maart op afstand
met 27.6% en de SBS Groep met 26.5%.
Marktleider RTL 4 laat met een marktaandeel van 18,6% een forse groei
zien ten opzichte van februari (16,3%) in de belangrijke doelgroep
Boodschappers 20-49 jaar. Het hoogste aandeel sinds mei 2005, toen de
familiezender 18,7% haalde. Dit is voornamelijk te danken aan
topscores van de liveshows van X FACTOR (1,7 miljoen), Ik Hou Van
Holland (1,7 miljoen) en de succesvolle introducties van Zeg ns AAA (2
miljoen) en De TV Kantine (1,8 miljoen). Bovendien laten de
succesformules Het Zesde Zintuig - Plaats Delict, Help Mn Man Is
Klusser, Crime Scene Investigation, Uitstel van Executie en Postcode
Loterij Miljoenenjacht een stevige start in maart zien, met elk een
score van meer dan één miljoen kijkers. Hiermee is de zender zes
avonden per week marktleider.
RTL 5 komt in maart uit op een zenderaandeel van 10.2% in de eigen
doelgroep van 20-34 jaar. Dat is 15% hoger dan februari 2009 (8.9%) en
ook hoger dan maart vorig jaar (9.9%). RTL 5 blijft hiermee Net 5
(7.8%) en Veronica (8.0%) ruim voor in de jongerendoelgroep.
Nieuwkomer Take Me Out (met Eddy Zoëy) doet het buitengewoon goed met
een marktaandeel van 13,5% (20-34 jaar). Hiermee komt de vooravond
(met de comedys How I Met Your Mother en My Name Is Earl en de
Nederlandse programmas Wie Is De Chef en Deal Or No Deal) op een
marktaandeel van 12,2%, een groei van 14% ten opzichte van februari
2009. De derde reeks van Beauty & De Nerd ging op 30 maart jongstleden
eveneens goed van start met een marktaandeel van 11,3% in de doelgroep
van RTL 5. Ook de zondagavond blijft onverminderd scoren met Wipe Out
en Peter Powers Payback.
Mannenzender RTL 7 komt in maart uit op een zenderaandeel van 5.9% in
de core doelgroep mannen 20-49 jaar. Vooral de maandagavond doet het
goed met Voetbal International. Ook wisten veel kijkers de
kwartfinales van de KNVB Bekerwedstrijden te vinden.
RTL 8 behaalt een zenderaandeel van 3,3% in maart in de eigen
doelgroep vrouwen 20-49 jaar. De vrouwelijke kijker weet vooral de
films te waarderen. Afgelopen maand deden Enough met Jennifer Lopez,
de TV-première van Dr. Dolittle 3, Dangerous Beauty en Seven Years In
Tibet erg goed.
---
Noot aan de redactie: De genoemde cijfers zijn op basis van KDU,
hierin is het uitgesteld kijken op dag 1 t/m 6 dus niet
meegenomen.Voor meer informatie en/of interviews kunt u contact
opnemen met RTL Nederland, Karin Bouwknegt, via tel: 035 6718598 of
karin.bouwknegt@rtl.nl. U kunt daarnaast ook onze website
www.pressroomrtlnederland.nl bezoeken.
RTL Group