RTL Group

RTL Nederland neemt met 33% verder afstand van concurrent

RTL Nederland sluit een zeer succesvolle maand af met een zenderaandeel van 33,0% in de doelgroep 20-49 jaar en is hiermee naast marktleider ook recordbreker. De laatste keer dat RTL deze score haalde, was april 2005. De Publieke Omroep volgt in maart op afstand met 27.6% en de SBS Groep met 26.5%.

Marktleider RTL 4 laat met een marktaandeel van 18,6% een forse groei zien ten opzichte van februari (16,3%) in de belangrijke doelgroep Boodschappers 20-49 jaar. Het hoogste aandeel sinds mei 2005, toen de familiezender 18,7% haalde. Dit is voornamelijk te danken aan topscores van de liveshows van X FACTOR (1,7 miljoen), Ik Hou Van Holland (1,7 miljoen) en de succesvolle introducties van Zeg ns AAA (2 miljoen) en De TV Kantine (1,8 miljoen). Bovendien laten de succesformules Het Zesde Zintuig - Plaats Delict, Help Mn Man Is Klusser, Crime Scene Investigation, Uitstel van Executie en Postcode Loterij Miljoenenjacht een stevige start in maart zien, met elk een score van meer dan één miljoen kijkers. Hiermee is de zender zes avonden per week marktleider.

RTL 5 komt in maart uit op een zenderaandeel van 10.2% in de eigen doelgroep van 20-34 jaar. Dat is 15% hoger dan februari 2009 (8.9%) en ook hoger dan maart vorig jaar (9.9%). RTL 5 blijft hiermee Net 5 (7.8%) en Veronica (8.0%) ruim voor in de jongerendoelgroep. Nieuwkomer Take Me Out (met Eddy Zoëy) doet het buitengewoon goed met een marktaandeel van 13,5% (20-34 jaar). Hiermee komt de vooravond (met de comedys How I Met Your Mother en My Name Is Earl en de Nederlandse programmas Wie Is De Chef en Deal Or No Deal) op een marktaandeel van 12,2%, een groei van 14% ten opzichte van februari 2009. De derde reeks van Beauty & De Nerd ging op 30 maart jongstleden eveneens goed van start met een marktaandeel van 11,3% in de doelgroep van RTL 5. Ook de zondagavond blijft onverminderd scoren met Wipe Out en Peter Powers Payback.

Mannenzender RTL 7 komt in maart uit op een zenderaandeel van 5.9% in de core doelgroep mannen 20-49 jaar. Vooral de maandagavond doet het goed met Voetbal International. Ook wisten veel kijkers de kwartfinales van de KNVB Bekerwedstrijden te vinden. RTL 8 behaalt een zenderaandeel van 3,3% in maart in de eigen doelgroep vrouwen 20-49 jaar. De vrouwelijke kijker weet vooral de films te waarderen. Afgelopen maand deden Enough met Jennifer Lopez, de TV-première van Dr. Dolittle 3, Dangerous Beauty en Seven Years In Tibet erg goed.

---

Noot aan de redactie: De genoemde cijfers zijn op basis van KDU, hierin is het uitgesteld kijken op dag 1 t/m 6 dus niet meegenomen.Voor meer informatie en/of interviews kunt u contact opnemen met RTL Nederland, Karin Bouwknegt, via tel: 035 6718598 of karin.bouwknegt@rtl.nl. U kunt daarnaast ook onze website www.pressroomrtlnederland.nl bezoeken.