Vakblad geheel gewijd aan hulpverlening en nasleep vliegtuigongeluk

01/04/2009 11:52

White Elephant Publishing

'Een kijkje achter de schermen bij de hulpdiensten'

Schoonhoven 1 april 2009 - Na het neerstorten van het passagiersvliegtuig van Turkish Airlines nabij Schiphol op 25 februari jongstleden, kwam de hulpverlening bijzonder snel op gang. Door gedegen training en een geoliede multidisciplinaire samenwerking zijn hulpdiensten in staat gebleken om snel en adequaat te zorgen voor voldoende capaciteit qua inzet van mankracht en materieel. Melding!, het magazine voor en over de meldkamers, laat in het nieuwste nummer vele hulpverleners aan het woord.

"Toen we de melding van het vliegtuigongeluk binnenkregen, wisten we dat het moment daar was dat we moesten gaan doen waar we zo uitvoerig voor getraind hebben. Meteen zag je dat men daardoor efficiënt en rustig te werk ging. Hierdoor leek het bijna of het een oefening betrof", vertelt Bob Visser, korpschef van Kennemerland.

"Wat ik enorm indrukwekkend vond om te zien was hoe ordelijk alles in de meldkamer verliep. Hoe iedereen zijn rust wist te bewaren, terwijl we toch werden geconfronteerd met zo'n omvangrijk ongeluk. Daar hebben we dan wel voor geoefend, je moet toch maar zien hoe men er in de praktijk en vooral in de hectiek van dat moment mee om weet te gaan", vertelt Gonny Von Meijenfeldt, hoofd van de gemeenschappelijke meldkamer van Kennemerland.

Naast gesprekken met de verantwoordelijken, sprak Melding! Magazine ook met centralisten op de meldkamer op wie het ongeluk veelal een enorme impact had. "Het is heel bijzonder om zoiets mee te maken. Toen mijn dienst erop zat, wilde ik eigenlijk nog niet naar huis. Ik wilde er bij blijven. Mijn hoofd zat er vol mee. Het was voor mij aangrijpend om te horen wat een collega bij de brandweer die in het toestel was geweest had gezien. Zoiets vergeet je nooit meer. Wanneer je 's avonds dan thuiskomst is het moeilijk het van je af te zetten. Als je de beelden dan op televisie ziet, dringt het pas goed tot je door welke impact zo'n ongeluk op een groot aantal mensen heeft", aldus een van de medewerkers die de vele binnenkomende telefoontjes aannam.

Over Melding! Magazine

Melding! Meldkamermagazine is het nieuwe magazine voor meldkamers in Nederland uitgegeven door RB?. Melding! is onderdeel van het kennis- en informatieplatform IBS en besteedt aandacht aan de Meldkamer in brede zin. Het blad verschijnt 10x per jaar.





http://www.melding-magazine.nl/