TU/e op AutoRAI met benzinebesparing van vijftien procent
Geplaatst: 26 maart, 2009
Sportiever en toch zuiniger auto rijden. Dat is de crux van een
technologie ontwikkeld door ir. Michael Boot (29), bij de
TU/e-vakgroep Verbrandingstechnologie. Het systeem is voor het eerst
te zien op de AutoRAI in Amsterdam (van 1 t/m 11 april).
Boot noemt zijn vinding Waste Energy Driven Airconditioning System
(WEDACS). Bij laboratoriumproeven rijden auto's met dit systeem
gemiddeld tien procent sportiever, en besparen zo'n vijftien procent
op brandstof.
Het WEDACS prototype wordt binnenkort getest door een Eindhovens
taxibedrijf. Als de praktijktesten de eerdere laboratoriumresultaten
onderschrijven, dan wordt het systeem op de markt gebracht door
Progression Industry, een jonge starter in oprichting vanuit de TU/e.
Het is eenvoudig in te bouwen in bestaande benzineautos en kan ook in
nieuwe autos geïmplementeerd worden.
De WEDACS wordt aangedreven door energie, die nu nog verloren gaat in
benzineautos. In het ontwerp wordt de smoorklep in de luchtinlaat van
een auto vervangen door een kleine turbine waardoor het energieverlies
ongedaan wordt gemaakt. Normaalgesproken wordt de dynamo aangedreven
door de motor. De turbine zorgt echter voor rotatie-energie, die de
dynamo van de auto aandrijft. Er wordt minder brandstof verbruikt,
omdat de auto deels gevoed wordt door haar eigen energie. Daarnaast
kan het systeem ook de airco gratis koelen of de auto sportiever laten
rijden. Als de airco uitstaat dan gaat de koele lucht rechtstreeks
naar de cilinder, wat zorgt voor een efficiëntere verbranding.
Daardoor is de motor extra sportief.
TU/e-stand op de AutoRAI
Op de TU/e-stand (stand 108, hal 7) op de AutoRAI kunnen bezoekers
berekenen welke brandstofbesparing en sportiviteit hun huidige auto
kan bereiken voorzien van de vinding van Michael Boot. Op de
TU/e-stand is eveneens de door het studententeam van University Racing
Eindhoven zelf ontworpen en gebouwde racewagen te zien.
Belangstellende bezoekers kunnen er ook terecht voor informatie over
onderzoek en onderwijs op het gebied van automotive aan de TU/e.
Technische Universiteit Eindhoven