84% journalisten stelt prijs op `leuke feitjes'


Waarheidsgehalte wordt zelden gecontroleerd

AMSTERDAM, 20090331 -- Een online onderzoek onder 280 journalisten van nieuwsredacties in Nederland, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Mindful te Amsterdam, leert dat 84% van de nieuwsredacties in Nederland prijs stelt op de resultaten van zogenaamde `onderzoekjes naar leuke feitjes'. Slechts 14% meent dat de hoeveelheid onderzoeken te groot dreigt te worden. Een grote meerderheid controleert niet of het onderzoek daadwerkelijk is uitgevoerd.

Achtergrond - Er komen teveel onderzoekjes naar `leuke feitjes'

Op 25 maart 2009 verscheen in de Volkskrant het artikel "Een plaag: onderzoekjes naar leuke feitjes". Strekking van dit verhaal was dat `Media worden bedolven onder onbenullige onderzoeken.' Genoemde voorbeelden zijn het Nationale Tandenpoetsonderzoek en het Groot Glorix Toilet Onderzoek.
Belangrijkste aanleiding voor dit soort onderzoeken lijkt te zijn dat het een vrij goedkope manier is om in de publiciteit te komen. Een artikel wordt beter gelezen dan reclame.
Het artikel stelde dat dit soort onderzoeken een te grote vlucht neemt, en dat hierdoor de bereidheid van journalisten om het nieuws over te nemen, zal afnemen.

Dit artikel is voor marktonderzoeksbureau Mindful uit Amsterdam reden geweest om een groep journalisten van de nieuwsredacties van de grote dag- en weekbladen en van de nieuwsredacties van nationale radio-omroepen te vragen naar hun mening hierover.

Resultaten - Journalisten stellen prijs op dergelijke onderzoeken

84% van de journalisten antwoordt positief op de vraag: "Stelt u prijs op toezending van de resultaten van onderzoeken naar leuke feitjes". Het begrip leuke feitjes werd in de inleiding van het onderzoek toegelicht met een aantal voorbeelden.

Als redenen hiervoor werd vaak aangegeven:
* Men is op zoek naar leuke nieuwtjes als mogelijke bladvulling;
* Men meent dat de onderzoeken ook een humoristische waarde hebben;
* Journalisten vinden dat de onderzoeken ook regelmatig inhoudelijke waarde hebben.

Hoewel vrijwel iedereen prijs stelt op de berichten, geeft een belangrijk deel (28%) van de journalisten aan ze nooit te plaatsen. Een meerderheid van 56% geeft aan de berichten zelden over te nemen.

Van degenen die een artikel soms of regelmatig overnemen, geeft een overgrote meerderheid (70%) aan nooit te controleren of een onderzoek ook daadwerkelijk is uitgevoerd.

Op de vraag of men van mening is dat er teveel van dergelijke onderzoeken dreigen te komen, antwoordt slechts 14% met 'ja'.