NEN


Kunststof leidingen in recessie

maandag 30 maart 2009, 10:56

De Europese producenten van kunststofleidingsystemen voor woning- en gebouwinstallaties verwachten van de huidige economische recessie juist een toename van de toepassingen van hun producten. Ze bevorderen volgens hen een economische manier van installeren.

Het normalisatieproces van kunststofleidingsystemen mag daarom beslist niet worden vertraagd door de huidige economische recessie. Dat betoogde directeur Richard Mertens van The European Plastic Pipes and Fittings Association (TEPPFA) eind vorig jaar al tijdens de Global XIV Plastics Pipes Conference in Budapest. Want juist in tijden van recessie en teruglopende budgetten in de bouw bewijzen kunststofleidingsystemen hun nut.

Normalisatie
Maar voor een brede, veilige en betrouwbare toepassing zijn onafhankelijke internationale afspraken nodig. Normen dus. Op Europees niveau vertegenwoordigt TEPPFA een ledengroep van 13 bedrijven en 17 verenigingen uit de kunststofleidingindustrie. Mertens betoogt dat de standaardisatie, certificering en promotie van kunststofleidingsystemen vooral moeten doorgaan. NEN is nauw betrokken bij de nationale, Europese en mondiale normalisatie van kunststofleidingsystemen. Zo voert NEN al vele jaren het secretariaat van de Europese Technische Commissie TC 155 en van de mondiale subcommissie ISO TC 138/SC 5. De laatstgenoemde commissie is vooral gericht op de testmethoden voor de beoordeling van kunststofleidingsystemen.

NEN is het eens met het standpunt dat normalisatie niet mag worden vertraagd door een recessie, omdat in onzekere tijden juist de nadruk moet worden gelegd op duidelijke en onafhankelijke afspraken. NEN stimuleert de afnemers binnen de industrie om waar mogelijk een actievere bijdrage te leveren in de normcommissies en beleidscommissies binnen hun sector. Binnen de normcommissies wordt de weg vrijgemaakt voor een goede samenwerking tussen producenten en afnemers, omdat hier dezelfde taal wordt gesproken.

Installatiemarkt
Daarbij wordt veel kennis en ervaring uitgewisseld over de mogelijkheden en toepassingen van bestaande en nieuwe producten in de installatiemarkt. De nieuwe normen banen dus een weg voor een toename van het handelsverkeer.
Voorzitter Zoran Davidovski van PipeLife gaf al eerder aan tijdens de eerdergenoemde conferentie dat gedurende de laatste zes recessies de meeste bedrijven in een eerste reflex hun marketingactiviteiten reduceerden. Dat gebeurt ook nu weer. Maar de ervaring leert volgens hem dat de bedrijven die dat niet doen, juist winstgevender uit de malaise tevoorschijnkomen.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hans Breukers, telefoon (015) 2 690 444 of mail naar hans.breukers@nen.nl . zie ook de volgende gerelateerde onderwerpen:
NEN Installatiemail (Publicatie)