NEN
Kunststof leidingen in recessie
maandag 30 maart 2009, 10:56
De Europese producenten van kunststofleidingsystemen voor woning- en
gebouwinstallaties verwachten van de huidige economische recessie
juist een toename van de toepassingen van hun producten. Ze bevorderen
volgens hen een economische manier van installeren.
Het normalisatieproces van kunststofleidingsystemen mag daarom beslist
niet worden vertraagd door de huidige economische recessie. Dat
betoogde directeur Richard Mertens van The European Plastic Pipes and
Fittings Association (TEPPFA) eind vorig jaar al tijdens de Global XIV
Plastics Pipes Conference in Budapest. Want juist in tijden van
recessie en teruglopende budgetten in de bouw bewijzen
kunststofleidingsystemen hun nut.
Normalisatie
Maar voor een brede, veilige en betrouwbare toepassing zijn
onafhankelijke internationale afspraken nodig. Normen dus.
Op Europees niveau vertegenwoordigt TEPPFA een ledengroep van 13
bedrijven en 17 verenigingen uit de kunststofleidingindustrie. Mertens
betoogt dat de standaardisatie, certificering en promotie van
kunststofleidingsystemen vooral moeten doorgaan.
NEN is nauw betrokken bij de nationale, Europese en mondiale
normalisatie van kunststofleidingsystemen. Zo voert NEN al vele jaren
het secretariaat van de Europese Technische Commissie TC 155 en van de
mondiale subcommissie ISO TC 138/SC 5. De laatstgenoemde commissie is
vooral gericht op de testmethoden voor de beoordeling van
kunststofleidingsystemen.
NEN is het eens met het standpunt dat normalisatie niet mag worden
vertraagd door een recessie, omdat in onzekere tijden juist de nadruk
moet worden gelegd op duidelijke en onafhankelijke afspraken.
NEN stimuleert de afnemers binnen de industrie om waar mogelijk een
actievere bijdrage te leveren in de normcommissies en
beleidscommissies binnen hun sector. Binnen de normcommissies wordt de
weg vrijgemaakt voor een goede samenwerking tussen producenten en
afnemers, omdat hier dezelfde taal wordt gesproken.
Installatiemarkt
Daarbij wordt veel kennis en ervaring uitgewisseld over de
mogelijkheden en toepassingen van bestaande en nieuwe producten in de
installatiemarkt. De nieuwe normen banen dus een weg voor een toename
van het handelsverkeer.
Voorzitter Zoran Davidovski van PipeLife gaf al eerder aan tijdens de
eerdergenoemde conferentie dat gedurende de laatste zes recessies de
meeste bedrijven in een eerste reflex hun marketingactiviteiten
reduceerden. Dat gebeurt ook nu weer. Maar de ervaring leert volgens
hem dat de bedrijven die dat niet doen, juist winstgevender uit de
malaise tevoorschijnkomen.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hans Breukers,
telefoon (015) 2 690 444 of mail naar hans.breukers@nen.nl .
zie ook de volgende gerelateerde onderwerpen:
NEN Installatiemail (Publicatie)