Persuitnodiging 31 maart 2009. Onlinehulpverlening: wanneer afstand nabijheid creëert

27/03/2009 10:45

CERA HOLDING

Dinsdag 31 maart 2009 om 13 u

Provinciaal Administratief Centrum Oost-Vlaanderen

Woodrow Wilsonplein, Gent

Vergaderzaal De Leie (3de verdieping)

Hoe groot is de vraag naar onlinehulp? Wat zijn de specifieke eisen en troeven van dit nieuwe medium? Hoe garandeert een organisatie de kwaliteit van de hulpverlening? Hoe kan ze optimaal hulp verlenen aan een persoon die ze niet hoort of ziet?

In ruim 6 jaar tijd groeide onlinehulp uit tot een waardevol hulpaanbod naast face-to-face en telefonische hulp. Anno 2009 staat onlinehulp in het Vlaamse welzijnswerk voor een wetenschappelijk onderbouwd aanbod waarbij bijna 200 hulpverleners (vrijwilligers en beroepskrachten) aan ongeveer 5.500 oproepers hulp bieden.

Op de studiedag 'Onlinehulpverlening. Wanneer afstand nabijheid creëert' kan de welzijnssector vandaag kennis maken met onderzoek én praktijk van onlinehulp in Vlaanderen. Deze studiedag wordt gerealiseerd met de steun van de provincie Oost-Vlaanderen.

Hoe groot is de vraag naar onlinehulp? Wat zijn de specifieke eisen en troeven van dit nieuwe medium? Hoe garandeert een organisatie de kwaliteit van de hulpverlening? Hoe kan ze optimaal hulp verlenen aan een persoon die ze niet hoort of ziet?

We nodigen de pers uit om in te gaan op deze terechte vragen.

Heeft u interesse maar kunt u niet aanwezig zijn, neem dan contact op met de organisator van het persmoment: Federatie van Tele-Onthaaldiensten in Vlaanderen 09/220.82.92 of federatie@tele-onthaal.be . We bezorgen u een digitale persmap.

Enkele reacties van oproepers na een chat

- "het positieve is dat de drempel lager is dan naar iemand te bellen en het makkelijker is om iets te typen dan om iets uit te spreken"

- "Ik vind heel goed dat er sites bestaan waar je hulp vindt en waar je mee kan chatten om je hart te luchten, om te zeggen wat er in je omgaat, dat je eens kan eerlijk zijn tegen iemand"

- "het is anoniem, en overzichtelijk, het praat gemakkelijker dan met iemand in je familie"

Momenteel bieden in Vlaanderen 7 organisaties in het eerstelijnswelzijnswerk onlinehulp aan. Toegang tot de gesprekskamer via onderstaande websites:

- de Holebifoon www.holebifoon.be

- het netwerk online-advies van de JongerenAdviesCentra van enkele Centra voor Algemeen Welzijnswerk www.jac.be

- de Kinder- en Jongerentelefoon www.kjt.org

- de Kinderrechtswinkel www.kinderrechtswinkel.be

- Slachtofferchat (een initiatief van Centrum Algemeen Welzijnswerk Zuid-Oost-Vlaanderen) www.slachtofferchat.be

- Tele-onthaal www.tele-onthaal.be

- de Zelfmoordlijn van het Centrum ter Preventie van Zelfdoding www.zelfmoordlijn.be

Teleblok start in 2010 www.teleblok.be

Deze organisaties ontmoeten mekaar in OHUP (OnlineHulpUitwisselingsPlatform) en werken samen aan kwaliteit. Ze krijgen hierbij de ondersteuning van het onderzoeksteam van de Arteveldehogeschool - sociaal werk Gent, van het Steunpunt Algemeen Welzijnswerk en van Cera.