Ingezonden persbericht
Lava's antwoord op de kredietcrisis: crisisdesign.nl
Temidden van de wereldwijde tumult op de financiële markten en de negatieve berichtgeving in de media, laat Lava Grafisch Ontwerpers een ander, positief geluid horen. Lava's creatief directeur Hans Wolbers is van mening dat de huidige kredietcrisis een uitgelezen mogelijkheid is voor de creatieve industrie om te laten zien wat het waard is. Lava voegt meteen de daad bij het woord door het lanceren van crisisdesign.nl.
Crisisdesign.nl is Lava's antwoord op een onzeker jaar. Op de site biedt het bedrijf een aantal crisispakketten voor diverse designwerkzaamheden. "We gaan zeker niet prijsstunten, we zijn geen Dirk van de Broek," aldus Wolbers, "Maar we merken wel dat we toch iets vaker over budgetten moeten onderhandelen. Met crisisdesign.nl bieden we pakketten aan waarbij opdrachtgevers voordelig identities of magazines kunnen laten ontwerpen." De winst voor de opdrachtgever zit in het verhogen van de efficiëntie van een designtraject. Wolbers: "Brainstorm is beperkt tot 1 uur, maximaal 2 presentaties van een uur, we presenteren alleen aan de directe beslissers. Verder zijn de presentaties in de studio van Lava om reiskosten en andere verloren tijd te besparen."
Naast de serieuze pakketten staan er ook enkele ludieke acties op de site. Zo kan een opdrachtgever desgewenst de AEX indicator toevoegen aan een offerte. "Als de AEX index met op een dag 1,5 % daalt is dat geen goed teken voor de economie en wordt dit percentage als korting geven op de dagprijs van een ontwerper. Als de AEX index echter met 1,5 % stijgt gaat het dus weer iets beter met de economie en wordt dit percentage als toeslag doorberekend," aldus Wolbers. Nu al voordelig de slappe zomermaanden boeken levert een voordeel op, maar de zomerdagprijs gaat op de site elke dag met 5 euro omhoog. Dus wie pas in juni boekt betaalt dan wel het volle bedrag.
De actie-site loopt vooralsnog tot en met 31 maart 2009. Daarna wordt bekeken of ermee wordt doorgaan. Wolbers: "De actie is natuurlijk bedoeld om te prikkelen, maar is zeker geen publiciteitsstunt. In de wereld van design zie je dat ontwerpers hun creativiteit vaak louter aanwenden om mooie dingen te maken. Ik ben echter van mening dat ontwerpers hun talent ook zouden moeten gebruiken om op het zakelijk vlak te innoveren. In de manier waarop je zaken doet, valt vaak nog zoveel te winnen. Juist in deze tijd van economische crisis kan de creatieve industrie laten zien wat het waard is."
Meer informatie over crisisdesign.nl vindt u op www.crisisdesign.nl
OVER LAVA
Lava Grafisch Vormgevers is opgericht in 1990. De huidige directie wordt gevormd door oprichter en creatief directeur Hans Wolbers en strategie directeur Paul Hughes. Afgelopen zomer heeft de beroemde Iraanse grafisch ontwerper Reza Abedini zich aangesloten bij Lava. Per 1 februari zal grafisch ontwerper Bob van Dijk, medeoprichter van het Haagse ontwerpbureau NLX, bij Lava aan de slag gaan als Design Director.
Noot voor redacties,
Ingezonden persbericht