Nederlandse Zorgautoriteit
TNS-NIPO rapport mondzorg (0,62 MB)
Visiedocument_Mondzorg (0,55 MB)
NZa adviseert experiment met vrije prijzen mondzorg
Publicatiedatum: 31-03-2009
Prijzen vrij per uiterlijk 1 januari 2011
De prijzen voor mondzorg kunnen worden vrijgegeven per uiterlijk 1
januari 2011 in de vorm van een 5-jarig experiment. Randvoorwaarde is
dat de prestatiebeschrijvingen tijdig zijn aangepast en de daarbij
behorende kwaliteit en prijs transparant zijn voor de consument. Deze
moet bovendien tijdig zijn voorbereid op zijn nieuwe rol op een markt
met vrije prijzen. Dit schrijft de NZa in haar zojuist uitgebrachte
advies aan de minister van VWS over de bekostigingstructuur mondzorg.
De NZa onderzocht op verzoek van de minister of aanpassing van de
bestaande structuur van bekostiging van mondzorg voordelen kan
opleveren voor de consument op het gebied van kwaliteit,
betaalbaarheid en toegankelijkheid van mondzorg. De vraag of vrije
prijzen daarbij wenselijk zijn, is eveneens in het onderzoek
meegenomen. Na uitgebreide consultatie van marktpartijen is de NZa tot
de conclusie gekomen dat vrije prijsvorming voordelen voor de
consument kan opleveren. Zo kan marktwerking leiden tot een betere
prijs/kwaliteitverhouding en biedt een markt met vrije prijzen meer
ruimte voor innovatieve zorg.
De NZa stelt wel belangrijke randvoorwaarden aan het vrijgeven van de
prijzen voor mondzorg op het gebied van transparantie. Zo moeten onder
meer stappen zijn gezet om kwaliteitsindicatoren voor mondzorg te
ontwikkelen en moeten deze beschikbaar en toegankelijk zijn voor de
consument. Ook moeten behandelingen voor de consument in begrijpelijke
prestaties zijn beschreven. Behandelaars moeten daarnaast hun
standaardprijslijst openbaar maken en deze op een landelijke website
publiceren. Ook dient de behandelaar voorafgaand aan de behandeling
een prijsopgave te verstrekken voor behandelingen vanaf ⬠150 of
wanneer de consument hier uitdrukkelijk om vraagt.
Een randvoorwaarde voor vrije prijsvorming is daarnaast dat
consumenten goed moeten zijn voorbereid op de nieuwe situatie waarin
zij worden geacht zelfstandiger keuzes te maken. Dit kan bijvoorbeeld
via een publiekscampagne. Ook aanbieders en verzekeraars moeten goed
worden voorbereid op hun nieuwe rol. Als het veld in staat is versneld
aan de door de NZa gestelde randvoorwaarden te voldoen, is invoering
van vrije prijzen eerder dan 2011 een mogelijkheid.
De NZa adviseert vrije prijsvorming in te voeren in de vorm van een
experiment voor de duur van 5 jaar. Dit maakt het mogelijk om bij
ongewenste ontwikkelingen waarbij het consumentenbelang geschaad wordt
weer tot regulering van de markt over te gaan. Ook kan de NZa
maatregelen treffen om een goede werking van de markt te bevorderen.
Ingrijpen door de NZa kan nodig zijn als er bijvoorbeeld
onverklaarbare prijsstijgingen optreden, de toegankelijkheid in gevaar
komt of de kwaliteit van zorg verslechtert.
Om deze ontwikkelingen nauwgezet te kunnen volgen, stelt de NZa voor
de markt de komende jaren intensief te monitoren. Mocht uit deze
monitor blijken dat de markt in evenwicht is en vrije prijzen vooral
voordelen voor de consument opleveren, dan kan ook worden besloten
eerder tot definitieve liberalisering van de markt over te gaan.
Bijlagen:
* Visiedocument Bekostigingstructuur mondzorg (maart 2009)
* TNS NIPO onderzoek naar transparantie in de mondzorg (januari
2009)
OneStat.com Web Analytics