Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
31 mrt 2009
10-puntenplan FNV om de veiligheid van buschauffeurs te verhogen
De krappe rijtijden in de dienstregeling zijn volgens de buschauffeurs
de kiem van veel agressie in het openbaar vervoer. dat blijkt uit de
meldingen die tijdens de meldweek over sociale veiligheid in het
openbaar vervoer zijn gedaan. De meldingen vormen de basis voor het
10-puntenplan dat FNV Bondgenoten heeft opgesteld om de veiligheid van
buschauffeurs te verhogen.
De chauffeurs denken dat passagiers agressief worden doordat bussen
regelmatig te laat komen. Ook zorgen conflicten over de kaartcontrole
er voor dat passagiers gewelddadig worden, schelden of spugen naar
chauffeurs. De chauffeurs meldden daarnaast dat zij slecht worden
opgevangen door hun werkgever als ze een geweldsincident meemaken. Ook
op het moment dat er iets gebeurt, gaat er veel mis. Vaak werkt de
noodknop niet of is de centrale verkeersleiding slecht bereikbaar. De
resultaten van de meldingen zijn gebundeld in een zwartboek.
10-puntenplan
De meldingen vormen de basis voor het 10-puntenplan dat FNV
Bondgenoten samen met zijn leden heeft opgesteld. FNV-bondsbestuurder
Lutz Kressin: "Het is een plan met oplossingen die de veiligheid van
chauffeurs kunnen vergroten. We gaan dat plan voorleggen aan
werkgevers en overheid. Ik hoop dat ze het ter harte willen nemen en
dat het chronisch bedreigen, uitschelden, mishandelen en bespugen van
buschauffeurs straks tot het verleden behoort".