Nieuwe woningbouw woonwagencentrum Teersdijk
31/03/2009
Om het Nijmeegse woonwagencentrum Teersdijk brandveilig te maken, zijn
brandgangen tussen de standplaatsen nodig. Daarom zal woningcorporatie
Standvast Wonen op een, nu nog leeg stuk grond binnen het
woonwagencentrum, tien huurwoningen bouwen en twaalf kavels te huur
aan te bieden. Dit geeft een aantal huurders de mogelijkheid
hiernaartoe te verhuizen zodat ruimte ontstaat voor brandgangen. Het
totale aantal kavels en standplaatsen op het woonwagencentrum blijft
gelijk aan de 82 kavels die het nu ook zijn.
In februari van dit jaar hebben burgemeester en wethouders met
Standvast Wonen afgesproken om een haalbaarheidsonderzoek voor het
plangebied Staddijk-Noord uit te voeren. Dit is het gebied van de
Teersdijk tot aan de Staddijk en tussen de A73 en de Streekweg. In een
stedenbouwkundige studie is de eerste fase voor de herinrichting van
het woonwagencentrum Teersdijk neergelegd. Het nieuwe woongebied dat
Standvast Wonen wil gaan ontwikkelen grenst aan het bestaande centrum
en krijgt een open uitstraling. In deze eerste fase komen 22 nieuwe
kavels. Indien er voldoende bewoners zijn die dit wensen, zal
Standvast op 10 van de 22 nieuwe kavels stenen huur
`woonwagenwoningen' bouwen, de andere twaalf zijn standplaatsen voor
woonwagens of woonwagenwoningen. Voor de uiteindelijke planuitwerking
zal het bestemmingsplan gewijzigd moeten worden.
Burgemeester en wethouders maken in een brief aan de bewoners van het
woonwagencentrum het schetsontwerp voor de eerste fase bekend. Vanaf
volgende maand vinden individuele gesprekken met de bewoners plaats.
Met de bewonerswerkgroep Teersdijk en wijkplatform Tolhuis-Teersdijk
is overleg over de nieuwe studie.
In 2003 bleek dat de leefbaarheid en veiligheid op het
woonwagencentrum te wensen overlieten en dat er sprake was van
achterstallig onderhoud. In het masterplan "Een nieuw hart voor
Dukenburg" werd gedacht over de herstructurering ervan. De gemeente
begon daarop enerzijds met een herstructureringstraject, terwijl
anderzijds de handhaving op wet en regelgeving en het onderhoud werd
opgepakt.
Omdat de ontwikkeling van het hele gebied langer gaat duren, wordt nu
de eerste fase in de aanpak van het woonwagencentrum vooruitgeschoven
ten opzichte van de ontwikkeling van het hele gebied Staddijk-Noord.
De in 2007 gepresenteerde stedenbouwkundige studie voor Staddijk-Noord
bleek financieel niet haalbaar, onder meer door hogere geluideisen
(A73).
Gemeente Nijmegen