Nieuws
31 maart 2009
AS Watson: urennorm en hoge werkdruk doorn in het oog
AS Watson heeft vanaf februari het aantal uren dat per filiaal door
werknemers mag worden ingezet sterk verminderd. Deze aangepaste
urennorm is voor werknemers van AS Watson een doorn in het oog, blijkt
uit een enquête van CNV Dienstenbond waaraan ruim 300 werknemers
hebben deelgenomen. Ruim 97% van de deelnemers is het oneens met het
besluit van de directie. Volgens 89% van de geënquêteerden leidt de
aangepaste urennorm ertoe dat er minder tijd is om taken goed uit te
voeren. De werkdruk blijft daardoor enorm en neemt zelfs weer toe,
ondanks herhaalde beloftes van de directie de werkdruk te zullen
verminderen. CNV Dienstenbond maakt zich grote zorgen en wil op korte
termijn met de directie om de tafel om deze zorgen te bespreken.
Door de maatregel van de directie heeft nog maar 20% van de deelnemers
er vertrouwen in dat AS Watson serieus werk maakt van de belofte de
werkdruk aan te pakken. Sinds 2006 trekt CNV Dienstenbond hardnekkig
aan de bel als het gaat om werkomstandigheden bij het bedrijf. AS
Watson heeft dit signaal in eerste instantie goed opgepakt door
`Medewerker Tevredenheids Onderzoeken' (MTO's) uit te voeren en
plannen te maken om de werkdruk te verminderen. Dat heeft een tijdje
gewerkt. Door de vermindering van voorraden in winkels werd de
werkdruk langzaam maar zeker minder. CNV Dienstenbond steunde deze
aanpak. Ruim 62% van de deelnemers ziet dat de voorraden daadwerkelijk
zijn teruggedrongen, maar door de nieuwe urennorm vindt ruim 86% van
de deelnemers dat de werkdruk het afgelopen jaar niet is gedaald, maar
juist is toegenomen. CNV Dienstenbond vindt de aanpassing van de
urennorm daarom ook in tegenspraak met de uitkomsten van de MTO's en
de plannen om de werkdruk te verminderen.
Plezier in werk
De aanpassing van de urennorm is volgens AS Watson ingegeven door
financieel-economische argumenten. Doordat klanten gemiddeld meer
besteden is er minder werk nodig om een zelfde omzet te behalen. CNV
Dienstenbond vindt echter dat er genoeg sociale argumenten zijn om de
urennorm niet aan te passen. Daarom wil CNV Dienstenbond op korte
termijn met de directie in gesprek over de vraag hoe het vertrouwen
van werknemers in de werkdrukaanpak van AS Watson hersteld kan worden
en op welke wijze de werkdruk het komende jaar toch verminderd kan
worden. Voor een goede omzet is het namelijk ook nodig dat werknemers
gemotiveerd zijn en meer plezier hebben in hun werk. Nu geeft 70% van
de deelnemers aan geen groter werkplezier te hebben.
Loonkosten
Uit de enquête onder werknemers van AS Watson komt verder naar voren
dat in ruim 60% van de gevallen volgens de deelnemers geen onderscheid
gemaakt wordt in leeftijd bij het opstellen van werkroosters en het
verlengen van arbeidscontracten. Daar waar dit wel gebeurt geven de
deelnemers aan dat met name `oudere' en `duurdere' werknemers eerder
naar huis worden gestuurd, minder worden ingezet op avonden en
zondagen, minder ingeroosterd worden of gedwongen worden vakantie op
te nemen. Het sturen op loonkosten is op zichzelf niet het grootste
probleem. Het gaat er om dat er met werknemers zorgvuldig wordt
gecommuniceerd, dat hun rechten gewaarborgd zijn, dat ze zelf
zeggenschap en inbreng hebben bij de inroostering en het opnemen van
vakantie en dat de cao nageleefd wordt. Uitoefenen van druk en
communiceren in termen van verplichtingen past daar niet in. CNV
Dienstenbond zal nader bestuderen wat precies het geval is en ook
hierover verder in overleg treden met AS Watson.
Steun hard nodig!
Door de inzet en alertheid van CNV Dienstenbond zijn wij in staat om
misstanden aan de kaak te stellen en in gezamenlijkheid met de
directie op te lossen. Jouw bijdrage door de enquête in te vullen
wordt erg gewaardeerd, daarvoor willen we je hartelijk danken! Dit
helpt ons een goed beeld te krijgen van wat er leeft op de werkvloer
en welke problemen er zijn. Maar uiteindelijk hebben we leden nodig om
jullie signalen krachtig te verwoorden en bij de directie op tafel te
leggen. Bespreek het lidmaatschap van CNV Dienstenbond daarom eens met
je collega's. Maak ze lid van de goedkoopste vakbond binnen de
drogisterijbranche. Wij bieden onze leden verder een compleet pakket
aan rechtsbijstand, waarmee je al snel EUR150 bespaart ten opzichte
van andere rechtsbijstandaanbieders. In tijden van economische
recessie is rechtsbijstand op het gebied van werk en inkomen geen
onnodige luxe. Daarnaast is het lidmaatschap bij gebruikmaking van
automatische incasso de eerste drie maanden gratis! Kijk voor alle
voordelen op www.cnvdienstenbond.nl.
Voor vragen en opmerkingen over deze nieuwsbrief kun je bellen of
mailen met bestuurder Wessel Breunesse: 035-6460580 of
w.breunesse@remove-this.cnvdibo.nl.
Dienstenbond CNV