Dienstenbond CNV

Nieuws

31 maart 2009

AS Watson: urennorm en hoge werkdruk doorn in het oog

AS Watson heeft vanaf februari het aantal uren dat per filiaal door werknemers mag worden ingezet sterk verminderd. Deze aangepaste urennorm is voor werknemers van AS Watson een doorn in het oog, blijkt uit een enquête van CNV Dienstenbond waaraan ruim 300 werknemers hebben deelgenomen. Ruim 97% van de deelnemers is het oneens met het besluit van de directie. Volgens 89% van de geënquêteerden leidt de aangepaste urennorm ertoe dat er minder tijd is om taken goed uit te voeren. De werkdruk blijft daardoor enorm en neemt zelfs weer toe, ondanks herhaalde beloftes van de directie de werkdruk te zullen verminderen. CNV Dienstenbond maakt zich grote zorgen en wil op korte termijn met de directie om de tafel om deze zorgen te bespreken.

Door de maatregel van de directie heeft nog maar 20% van de deelnemers er vertrouwen in dat AS Watson serieus werk maakt van de belofte de werkdruk aan te pakken. Sinds 2006 trekt CNV Dienstenbond hardnekkig aan de bel als het gaat om werkomstandigheden bij het bedrijf. AS Watson heeft dit signaal in eerste instantie goed opgepakt door `Medewerker Tevredenheids Onderzoeken' (MTO's) uit te voeren en plannen te maken om de werkdruk te verminderen. Dat heeft een tijdje gewerkt. Door de vermindering van voorraden in winkels werd de werkdruk langzaam maar zeker minder. CNV Dienstenbond steunde deze aanpak. Ruim 62% van de deelnemers ziet dat de voorraden daadwerkelijk zijn teruggedrongen, maar door de nieuwe urennorm vindt ruim 86% van de deelnemers dat de werkdruk het afgelopen jaar niet is gedaald, maar juist is toegenomen. CNV Dienstenbond vindt de aanpassing van de urennorm daarom ook in tegenspraak met de uitkomsten van de MTO's en de plannen om de werkdruk te verminderen.

Plezier in werk
De aanpassing van de urennorm is volgens AS Watson ingegeven door financieel-economische argumenten. Doordat klanten gemiddeld meer besteden is er minder werk nodig om een zelfde omzet te behalen. CNV Dienstenbond vindt echter dat er genoeg sociale argumenten zijn om de urennorm niet aan te passen. Daarom wil CNV Dienstenbond op korte termijn met de directie in gesprek over de vraag hoe het vertrouwen van werknemers in de werkdrukaanpak van AS Watson hersteld kan worden en op welke wijze de werkdruk het komende jaar toch verminderd kan worden. Voor een goede omzet is het namelijk ook nodig dat werknemers gemotiveerd zijn en meer plezier hebben in hun werk. Nu geeft 70% van de deelnemers aan geen groter werkplezier te hebben.

Loonkosten
Uit de enquête onder werknemers van AS Watson komt verder naar voren dat in ruim 60% van de gevallen volgens de deelnemers geen onderscheid gemaakt wordt in leeftijd bij het opstellen van werkroosters en het verlengen van arbeidscontracten. Daar waar dit wel gebeurt geven de deelnemers aan dat met name `oudere' en `duurdere' werknemers eerder naar huis worden gestuurd, minder worden ingezet op avonden en zondagen, minder ingeroosterd worden of gedwongen worden vakantie op te nemen. Het sturen op loonkosten is op zichzelf niet het grootste probleem. Het gaat er om dat er met werknemers zorgvuldig wordt gecommuniceerd, dat hun rechten gewaarborgd zijn, dat ze zelf zeggenschap en inbreng hebben bij de inroostering en het opnemen van vakantie en dat de cao nageleefd wordt. Uitoefenen van druk en communiceren in termen van verplichtingen past daar niet in. CNV Dienstenbond zal nader bestuderen wat precies het geval is en ook hierover verder in overleg treden met AS Watson.

Steun hard nodig!
Door de inzet en alertheid van CNV Dienstenbond zijn wij in staat om misstanden aan de kaak te stellen en in gezamenlijkheid met de directie op te lossen. Jouw bijdrage door de enquête in te vullen wordt erg gewaardeerd, daarvoor willen we je hartelijk danken! Dit helpt ons een goed beeld te krijgen van wat er leeft op de werkvloer en welke problemen er zijn. Maar uiteindelijk hebben we leden nodig om jullie signalen krachtig te verwoorden en bij de directie op tafel te leggen. Bespreek het lidmaatschap van CNV Dienstenbond daarom eens met je collega's. Maak ze lid van de goedkoopste vakbond binnen de drogisterijbranche. Wij bieden onze leden verder een compleet pakket aan rechtsbijstand, waarmee je al snel EUR150 bespaart ten opzichte van andere rechtsbijstandaanbieders. In tijden van economische recessie is rechtsbijstand op het gebied van werk en inkomen geen onnodige luxe. Daarnaast is het lidmaatschap bij gebruikmaking van automatische incasso de eerste drie maanden gratis! Kijk voor alle voordelen op www.cnvdienstenbond.nl.

Voor vragen en opmerkingen over deze nieuwsbrief kun je bellen of mailen met bestuurder Wessel Breunesse: 035-6460580 of w.breunesse@remove-this.cnvdibo.nl.