Verkeerstelling in hele gemeente op: 2009-03-31
In opdracht van de gemeente Den Helder vinden op dit moment op
verschillende plaatsen in Den Helder tellingen plaats om na te gaan
hoeveel auto's, vrachtwagens, bussen, brommers, scooters en fietsers
er op de Helderse wegen rijden. Deze gegevens zijn nodig voor het
verkeersmodel van de gemeente.
Op diverse plaatsen in de gemeente liggen zwarte luchtslangen over de
weg die naar een kastje aan de kant van de weg leiden. Deze slangen
liggen alleen op de doorgaande wegen in Den Helder, zoals de
Langevliet, de Zanddijk, de Javastraat, de Ruyghweg. In opdracht van
de gemeente Den Helder regelt het bedrijf DUFEC uit Tilburg de
verkeerstellingen.
Het kastje dat aan de zwarte telslangen zit, registreert het verkeer
dat die slangen passeert. Het gaat hier dus om een meting van het
voertuig of de fiets en dus niet om een snelheidsmeting. De politie
kan en zal de informatie niet gebruiken om weggebruikers een boete te
geven voor eventueel te snel rijden.
Verkeersmodel
De gemeente heeft al een model; dit dateert echter van 2004. Door alle
ontwikkelingen in en rond Den Helder is dit model aan vernieuwing toe.
De informatie die uit de verkeerstellingen gaat komen, wordt gebruikt
om het verkeersmodel van de gemeente Den Helder te controleren. Met
een verkeersmodel kunnen wij aangeven wat er gebeurt als een weg
omgelegd of afgesloten is voor het verkeer. Het verkeer zal dan een
andere route kiezen, wat weer gevolgen kan hebben voor de andere wegen
binnen Den Helder. Een concreet voorbeeld is bijvoorbeeld hoe de
Middenweg gereconstrueerd moet worden en welke vorm de kruispunten
moeten krijgen. Dit kan allemaal worden nagebootst met het
verkeersmodel.
Visuele tellingen
De slangen zijn niet de enige meetmiddelen, op twintig kruispunten
staan ook mensen handmatig te tellen. Deze telling staat gepland op
donderdag 2 april aanstaande. Op die kruispunten wordt in de
ochtendspits en in de middagspits geteld welke voertuigen en hoeveel
daarvan het kruispunt passeren. Het is belangrijk te weten uit welke
richting die voertuigen (en fietsers) vandaan komen en welke richting
ze op gaan. Pas als deze informatie gebundeld en geanalyseerd is, is
het mogelijk om het verkeersmodel op een goede wijze te controleren.
Gemeente Den Helder