Gemeente Den Helder

Verkeerstelling in hele gemeente op: 2009-03-31 In opdracht van de gemeente Den Helder vinden op dit moment op verschillende plaatsen in Den Helder tellingen plaats om na te gaan hoeveel auto's, vrachtwagens, bussen, brommers, scooters en fietsers er op de Helderse wegen rijden. Deze gegevens zijn nodig voor het verkeersmodel van de gemeente.

Op diverse plaatsen in de gemeente liggen zwarte luchtslangen over de weg die naar een kastje aan de kant van de weg leiden. Deze slangen liggen alleen op de doorgaande wegen in Den Helder, zoals de Langevliet, de Zanddijk, de Javastraat, de Ruyghweg. In opdracht van de gemeente Den Helder regelt het bedrijf DUFEC uit Tilburg de verkeerstellingen.
Het kastje dat aan de zwarte telslangen zit, registreert het verkeer dat die slangen passeert. Het gaat hier dus om een meting van het voertuig of de fiets en dus niet om een snelheidsmeting. De politie kan en zal de informatie niet gebruiken om weggebruikers een boete te geven voor eventueel te snel rijden.

Verkeersmodel
De gemeente heeft al een model; dit dateert echter van 2004. Door alle ontwikkelingen in en rond Den Helder is dit model aan vernieuwing toe. De informatie die uit de verkeerstellingen gaat komen, wordt gebruikt om het verkeersmodel van de gemeente Den Helder te controleren. Met een verkeersmodel kunnen wij aangeven wat er gebeurt als een weg omgelegd of afgesloten is voor het verkeer. Het verkeer zal dan een andere route kiezen, wat weer gevolgen kan hebben voor de andere wegen binnen Den Helder. Een concreet voorbeeld is bijvoorbeeld hoe de Middenweg gereconstrueerd moet worden en welke vorm de kruispunten moeten krijgen. Dit kan allemaal worden nagebootst met het verkeersmodel.

Visuele tellingen
De slangen zijn niet de enige meetmiddelen, op twintig kruispunten staan ook mensen handmatig te tellen. Deze telling staat gepland op donderdag 2 april aanstaande. Op die kruispunten wordt in de ochtendspits en in de middagspits geteld welke voertuigen en hoeveel daarvan het kruispunt passeren. Het is belangrijk te weten uit welke richting die voertuigen (en fietsers) vandaan komen en welke richting ze op gaan. Pas als deze informatie gebundeld en geanalyseerd is, is het mogelijk om het verkeersmodel op een goede wijze te controleren.