Gemeente Overbetuwe
Spoorbomen niet dicht
---
Vrijdag 20 en zaterdag 21 maart rond 7.15 uur is op beide dagen een
defecte trein de oorzaak geweest van het late sluiten van de
spoorbomen bij de overweg Rijksweg-Noord. De trein kon zijn weg niet
meer vervolgen en moest terugrijden richting Arnhem. Hier volgt een
uitleg van de standaardprocedure die ProRail dan volgt:
Het belangrijkste in het kader van de verkeersveiligheid is dat bij
een overweg de bomen dicht moeten gaan, de lampen moeten knipperen en
de bellen moeten rinkelen om de veiligheid te garanderen van het
wegverkeer. Als er storingen aan de spoorinfra ontstaan, gaan deze
systemen automatisch werken, zodat de veiligheid van het wegverkeer te
allen tijde gewaarborgd is. In dit geval was er geen sprake van een
storing aan de spoorinfra maar van een defecte trein. Om toch de
treinhinder zo veel mogelijk te beperken, geeft de treindienstleider
van ProRail de machinist de mogelijkheid om de overweg met een
âaanwijzingâ te laten passeren. Dit houdt in dat de trein stapvoets
(maximaal 10 km/uur) naar de overweg toe rijdt, vlak voor de overweg
(ongeveer 3 meter ) stopt en dan claxonneert om het wegverkeer te
attenderen. Op de plaats waar hij stopt, gaat de overweg in werking.
Zodra de bomen gesloten zijn, mag de trein de overweg passeren. Dit is
dus gecontroleerd veilig. De treinen die volgden moesten op dezelfde
manier de overweg activeren.
Het is vervelend als hier mensen van geschrokken zijn. Gelukkig is de
veiligheid is niet in het geding geweest.