Batavus laat New Yorkers fietsen
31/03/2009 09:00
Batavus B.V.
Kun je van het autoverslaafde New York een fietsstad maken? Met een royaal gebaar en beleid is in ieder geval een begin te maken. Fietsfabrikant Batavus heeft een speciale en unieke fiets ontworpen voor de miljoenenstad die dit jaar precies vier eeuwen bestaat. Tweehonderd fel oranje en oer-Hollandse NY 400 Personal Bikes krijgt New York cadeau. Eerst gaan ze een half jaar het feest een koninklijk kleurtje geven. Daarna worden ze in New Yorkse achterstandswijken ingezet in ontwikkelingsprojecten.
Nog deze week worden de speciaal door Batavus ontwikkelde New York 400 (NY 400) Personal Bikes verscheept vanuit Rotterdam. Op Koninginnedag, 30 april, worden ze voor het eerst ingezet bij festiviteiten op het eiland Mana Hatta. Op dat eiland in de rivier de Hudson, het latere Manhattan, werd in 1609 de eerste Nederlandse handelspost voor de VOC gesticht. Het was het begin van een langdurige vriendschap en intensieve culturele, politieke en economische samenwerking tussen Nederland en Amerika.
Van mei tot en met november worden de fietsen onder meer gebruikt bij de opening van de eerste fiets- en loopbrug over de Hudson, de opening van het eerste fietspad waarlangs een 'rondje New York' te rijden is en een groot aantal straatfeesten. De organisatoren van het festijn gebruiken de Personal Bikes ook als 'dienstfiets' om de verkeersdrukte te omzeilen. En van sommige hoge of Koninklijke gasten - van president Barack Obama tot prins Willem-Alexander en prinses Màxima - mag worden aangenomen dat ze zich waarschijnlijk wel laten verleiden voor een 'Dutch Ride' door het feestende New York. En de New Yorkse jeugd? Die krijgt tijdens straatevenementen de gelegenheid om, net als duizenden Nederlandse scholieren dat jaarlijks doen, verkeersexamen te doen op de fiets.
Eric Niehe, projectleider van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is Nederlands' ambassadeur voor de festiviteiten in New York. Hij heeft de Batavus NY 400 al aan een eerste test onderworpen in Heerenveen. ,,Een prachtfiets. Goed op zijn plaats bij de festiviteiten waarin we de vier eeuwen oude politieke, culturele en economische banden met New York willen benadrukken en tegelijk kijken naar de toekomst. De fiets staat voor duurzame mobiliteit, gezonde activiteit en milieuvriendelijk vervoer. Als je New York helpt de mensen daar meer aan het fietsen te krijgen, investeer je in de toekomst van die stad. Burgemeester Michael Bloomberg is zelf ook een fervent voorstander van het fietsen in zijn stad. Hij investeert in fietspaden en fietsvoorzieningen. Zijn plannen om het fietsen te bevorderen zijn voor ons natuurlijk een mooi steuntje in de rug.''
Bij Batavus, dat bij veel Amerikanen met Nederlandse roots al populair is met zijn Old Dutch opoefiets, legt algemeen directeur Rob Beset uit dat het NY 400-project flink wat voeten in de aarde heeft gehad. De veiligheidseisen voor fietsen zijn in de VS anders dan in Nederland. Een helm is bijvoorbeeld verplicht voor alle fietsers. Maar ook aan de fiets is veel anders. Gevolg is dat de Amerikanen een unieke Personal Bike krijgen. Hét kenmerk van de fiets, het unieke in het frame geslagen fietsnummer, is natuurlijk gebleven. Maar de toch al sterke fiets is extra veilig en vooral stootvast gemaakt bij gebruik door mensen voor wie fietsen geen dagelijkse bezigheid is. ,,We willen de New Yorkers laten kennismaken met de kwaliteit van oerdegelijke en extra veilige Hollandse fietsen. Alles voor de safety was het devies. Daarom wijkt de NY 400 Personal Bike ook af van de in Nederland bekende modellen. Van anti-slippedalen, verlichting in het stuur, een veiligheidsstandaard die naar voren en naar achteren kan wegklappen, een dubbel remsysteem van terugtraprem en rollerbrakes in het voorwiel tot een klein maar belangrijk detail als een stootvaste bel aan de binnenkant van het stuur en luxe handvatten.''
Amerikanen zijn niet bekend met de fiets voor 'utilitair' gebruik, het dagelijkse gebruik van woonwerkverkeer tot boodschappen doen op de fiets en een recreatief tochtje rijden. In New York zijn het vooral de fietskoeriers die op hun racefietsen en mountainbikes als 'daredevils' met gevaar voor eigen leven zich een weg banen tussen het door auto's en bussen verstikkende wegverkeer.
Maar het fietsproject NY 400, waarin Batavus, het Ministerie van Buitenlandse Zaken, bouwbedrijf Van der Spek en Saturn X v.o.f. (Dura Vermeer & Zublin) als sponsors optreden, kijkt niet alleen terug op het verleden. Voor de NY 400 begint na het half jaar als feestfiets namelijk een geheel andere taak. De tweehonderd Personal Bikes moeten bewijzen dat ze 'onverslijtbaar' zijn. Het ministerie en de stad New York bepalen in november samen naar welke opbouwprojecten in achterstandswijken de fietsen gaan. Door de fietsen in te zetten voor fietslessen en cursussen in onderhoud kan de NY 400 ook een maatschappelijke rol spelen in het vergroten van de kansen voor jongeren uit die wijken.
http://www.batavus.nl