Nieuwe regels langdurigheidstoeslag
Meer mensen komen in aanmerking voor deze eenmalige toeslag
Door een wetswijziging per 1 januari 2009 mogen gemeenten zelf bepalen
wie in aanmerking komt voor een langdurigheidstoeslag. Dit wordt
geregeld in een verordening. Op 26 maart heeft de gemeenteraad de
verordening Langdurigheidstoeslag 2009 vastgesteld.
De langdurigheidstoeslag is een geldbedrag van de gemeente. U kunt dat
bedrag krijgen als u al langere tijd van een laag inkomen leeft.
De langdurigheidstoeslag krijgt u extra. Als u een uitkering ontvangt
blijft deze hetzelfde. U hoeft ook geen belasting over de toeslag te
betalen. Als u aan de voorwaarden voldoet en blijft voldoen, kunt u
elke twaalf maanden een langdurigheidstoeslag krijgen.
Tot 1 januari 2009 was de langdurigheidstoeslag alleen voor mensen die
vijf jaar of langer een uitkering op het sociaal minimum en geen
perspectief op werk hadden. Dat is nu veranderd. Aan welke voorwaarden
u moet voldoen om een langdurigheidstoeslag te ontvangen, leest u
hieronder.
Verordening Langdurigheidstoeslag
* U bent tussen de 21 en 65 jaar en woonachtig in de gemeente
Roermond
* U heeft gedurende een ononderbroken periode van 3 jaar een inkomen
(uit arbeid,
uitkering) gehad van maximaal 102% van de voor u geldende
bijstandsnorm
* U heeft geen of weinig vermogen
In de afgelopen 3 jaar was u geen student of scholier (in de zin
van de Wet studiefinanciering 2000 of de Wet tegemoetkoming
onderwijsbijdrage en schoolkosten)
U heeft in het afgelopen jaar niet eerder een
langdurigheidstoeslag ontvangen
Hoogte van de langdurigheidstoeslag
De hoogte van de langdurigheidstoeslag is afhankelijk van uw
gezinssituatie. Voor een alleenstaande bedraagt de toeslag 350,- voor
een alleenstaande ouder 450,- en voor gehuwden 500,-.
Hoe vraagt u aan?
Wilt u de langdurigheidstoeslag aanvragen neem dan contact op met de
afdeling Sociale Zaken. U ontvangt dan nadere informatie en u krijgt
een aanvraagformulier thuis gestuurd. Als u een uitkering ontvangt van
de afdeling Sociale Zaken dan kunt u contact opnemen met uw vaste
klantmanager inkomen.
Voor meer informatie en/of een aanvraagformulier neemt u contact op
met afdeling Sociale Zaken (0475) 388200. Ook kunt u op werkdagen
tussen 09.00 uur en 11.30 uur terecht bij de balie van de afdeling
Sociale Zaken, Looskade 2, Roermond.
Publicatiedatum: 30-03-2009 Bijgewerkt: 30-03-2009
Gemeente Roermond