4. Antwoorden op kamervragen van Van Gerven en Leijten over
beleidsregels AWBZ en Zorgverzekeringswet
Antwoorden op kamervragen van Van Gerven en Leijten over beleidsregels AWBZ
en Zorgverzekeringswet
Kamerstuk, 30 maart 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
30 maart 2009
DLZ-K-U-2919106
Antwoorden van staatssecretaris Bussemaker op de vragen van de
Kamerleden Van Gerven en Leijten (SP) over beleidsregels AWBZ en
Zorgverzekeringswet (ingezonden 9 maart 2009).
Vraag 1
Wat is uw reactie op de brief van Verpleegkundigen & Verzorgenden
Nederland over de wijziging van de beleidsregels AWBZ per 1 januari
2009, waardoor patiënten onnodig lang in het ziekenhuis verblijven
omdat de financiering van de ziekenhuis verplaatste zorg nog niet in
de dbc-financiering (diagnose behandeling combinatie) geregeld is? 1)
en 2)
Antwoord 1
Het vraagstuk dat de V&VN aankaart in haar brief is mij bekend. Het
betreft het vraagstuk van de ziekenhuisverplaatste zorg. Zowel de
analyse als de aanpak hieromtrent zijn bekend. Kortheidshalve verwijs
ik naar de brief die ik hierover eind vorig jaar aan de Tweede Kamer
heb gezonden DLZ/KZ-U-2902886) . In deze brief geef ik aan dat
ziekenhuisverplaatste zorg zorg is die wordt verleend onder
verantwoordelijkheid van een medisch specialist. Daarom behoort die
zorg in beginsel ook tot de Zvw-zorg. Vorig jaar werd duidelijk dat de
bekostiging in de Zvw niet goed is vormgegeven. Inmiddels is er een
oplossing voor 2009 en wordt gewerkt aan een structurele oplossing,
door het aflopen van het spoorboekje zoals dat staat in de genoemde
brief.
Vraag 2
Hoe komt het dat zorgverzekeraars verschillend omgaan met het
vergoeden van de kosten van ziekenhuisverplaatste zorg?
Antwoord 2
Sommige zorgverzekeraars hebben als gevolg van de problematiek van de
ziekenhuisverplaatste zorg deze zorg niet ingekocht en betaald,
terwijl anderen dat coulance halve wel hebben gedaan.
Vraag 3
Hoe kan het dat in de ene regio dergelijke zorg onder de AWBZ valt, en
in de andere regio onder de Zorgverzekeringswet?
Antwoord 3
Het is niet zo dan in de ene regio dergelijke zorg onder de AWBZ valt
en in de andere regio onder de Zorgverzekeringswet. De aanspraak op
deze zorg is onderdeel van de Zvw. Wel is het mogelijk dat in enkele
regio's praktische oplossingen zijn gevonden door zorgaanbieders en
zorgverzekeraars/zorgkantoren vooruitlopend op de tijdelijke oplossing
2009.
Vraag 4
Is bij de verandering van de beleidsregels per 1 januari jl. de
financiering wel adequaat geregeld? Zo ja, kunt u dan toelichten hoe
dit precies in elkaar steekt en volstrekte duidelijkheid verschaffen
aan hulpverleners, zorgkantoren, verzekeraars en het Centrum
Indicatiestelling Zorg (CIZ)? Zo nee, wat gaat u hier aan doen op zo
kort mogelijke termijn?
Vraag 5
Is de continuïteit van zorg hier niet in het geding? Is er geen sprake
van een witte vlek? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4 en 5
In antwoord op vraag 4 en 5 het volgende. Zoals ik geschreven heb in
mijn brief van eind vorig jaar heeft in 2007 nadere duiding in
CIZ-beleidsregels plaatsgevonden, waardoor duidelijk werd dat de zgn.
ziekenhuisverplaatste zorg / medisch specialistische verpleging geen
onderdeel uitmaakt van de AWBZ-indicaties. Deze duiding is echter wél
vormgegeven in de aanspraken en indicatiestelling, maar niet in
bekostiging en declaratie waardoor een `witte vlek' in het systeem is
ontstaan die moet worden opgelost. Daarvoor heb ik een tijdelijke
oplossing voor 2009 vormgegeven. Voor de structurele oplossing met
ingang van 2010 wordt met partijen momenteel het spoorboekje
afgelopen. Ik heb toegezegd u in juni van dit jaar over de vormgeving
van de structurele oplossing te informeren.
Vraag 6
Herinnert u zich uw antwoorden op de vragen van het lid Leijten over
wachtlijsten voor verpleeghuizen? 3)
Antwoord 6
Ja.
Vraag 7
Is het waar dat ziekenhuizen, wanneer patiënten zijn uitbehandeld en
een verpleeghuisindicatie is gesteld maar er geen plaats is in een
verpleeghuis, ziekenhuizen dan een AWBZ-vergoeding kunnen declareren
bij de zorgkantoren? Zo ja, zijn ziekenhuizen thans in het kader van
de Wet toelating zorginstellingen dan gemachtigd om AWBZ-zorg te
leveren? Dienen zij niet een toelating voor het bieden van AWBZ-zorg
aan te vragen?
Antwoord 7
Dit betreft niet het vraagstuk van de ziekenhuisverplaatste zorg, maar
het betreft de zgn. verkeerde bedden problematiek. Er is sprake van
een `verkeerd bed' als een patiënt in het ziekenhuis is uitbehandeld,
er een indicatie voor een V&V instelling is, maar er nog geen plek in
een V&V-instelling beschikbaar is. In 2005 is geregeld dat
ziekenhuizen dan, met een AWBZ-toelating, AWBZ zorg mogen leveren.
Hiervoor is aparte bekostiging vormgegeven.
Vraag 8
Is het waar dat uw antwoord op vraag vijf van het lid Leijten 3)
theoretisch wel juist is, maar het ziekenhuis in Heerlen voor
bovengenoemde categorie patiënten (de-verkeerde-bed-patiënten)
feitelijk door de financieringssystematiek slechts circa 50 euro per
dag krijgt, terwijl het AWBZ-tarief driemaal zo hoog is en
verpleeghuizen in werkelijkheid driemaal zoveel ontvangen? 4) Zo ja,
wat is uw oordeel daarover? Hoe gaat u dit dan oplossen?
Antwoord 8
Het gaat hierbij om verschillende situaties. In het verpleeghuis gaat
het niet om verkeerde bedpatiënten. De zorg in verpleeghuizen is niet
vergelijkbaar met de zorg die tijdelijk in het ziekenhuis wordt
geboden. Daarom past bij de zorg aan patiënten in een zogenaamd
verkeerde bed ook een ander tarief dan bij reguliere verpleeghuiszorg
op basis van een door het verpleeghuis opgesteld behandelplan.
Vraag 9
Bent u bereid in te stemmen met het verzoek van het zorgkantoor in de
regio Heerlen om gelden naar voren te mogen halen en toe te voegen aan
het regiobudget voor 2009, waardoor er met dit geld voor uitbreiding
van de capaciteit tijdelijke voorzieningen kunnen worden
verwezenlijkt? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 9
In 2008 zijn gelden naar voren gehaald door het zorgkantoor om daarbij
capaciteitsknelpunten op te lossen. Signalen zijn dat hiermee goede
resultaten zijn bereikt. Op dit moment is de NZa doende één en ander
te evalueren. Op grond van deze evaluatie kan ik hierover besluiten.
Ik zal de NZa vragen de evaluatie zo spoedig mogelijk af te ronden.
1) Brief V&VN aan staatssecretaris Bussemaker d.d. 10 februari 2009
2)
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1156583.ece/Door_bureaucrat
ie_onnodig_lang_in_ziekenhuis?source=rss
3) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2008-2009, nr. 1582
4) Raad van Bestuur Atrium Ziekenhuis, persoonlijke mededeling
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport