Real Food - voedsel met een gezicht
30/03/2009 12:36
Agro & Co Brabant
Agro & Co steunt ondernemers in zoektocht oorsprong voedselbeleving
Tilburg (30 maart 2009) - 'Wij geven u uw smaak terug'. Onder dat motto stimuleert Agro & Co Brabant de komende jaren initiatieven om weer eerlijk, gezond en smakelijk eten in de winkels te krijgen. In het kader van dit meerjarenproject organiseert de Tilburgse ontwikkelmaatschappij van 7 tot 9 mei een studiereis naar Londen, in Europa voorloper op het gebied van food-innovaties. Ruim 40 ondernemers, producenten, restaurateurs en vertegenwoordigers van kennisinstellingen en de provincie Noord-Brabant (gedeputeerden) hebben zich ingeschreven voor de studiereis. Onderdeel van de reis is een bezoek aan het Real Food Festival, waar dit jaar 450 producenten zich met hun producten presenteren.
Met het initiatief activeert Agro & Co een trend die al een vijftal jaar sluimert, legt projectmanager Ed Hendriks uit. 'Real Food relativeert de haast industriële maakbaarheid van voeding van de afgelopen jaren, waarbij ons eten zijn identiteit heeft verloren. Zo zijn er gaandeweg steeds meer onnatuurlijke hulpmiddelen in onze voeding gekomen om de houdbaarheid te vergroten of de gewenste smaak te realiseren. Smaak komt tegenwoordig meer uit de chemie dan uit het product zelf.
Om de band tussen mens en voeding te hervinden zijn consumenten weer gaan zoeken naar de oorsprong van hun eten, het echte voedsel, Real Food. Dat begon in de Verenigde Staten en in Europa zijn Frankrijk, Engeland, Italië en Spanje voorlopers. Real Food vraagt herwaardering van authentieke voedingspatronen, waarbij smaak en herkenbaarheid weer de maat der dingen zijn.'
Betekent het propageren van Real Food dat consumenten andere voedingsproducten nu voortaan links moeten laten liggen? 'Nee hoor, consumenten zijn volwassen genoeg om hun eigen keuzes te maken, maar wij willen wel hun keuzemogelijkheden vergroten. Met hoogwaardiger en smaakvollere producten, die uit eigen omgeving komen en daardoor minder milieubelastend zijn.'
Internationaal onderzoek (4000 consumenten in zes Europese landen) door het Britse Institute of Grocery Distribution bracht vorig jaar naar voren dat in Nederland 3 van de 5 supermarktbezoekers zich bij hun aankopen laten leiden door duurzame overwegingen. Op dit moment vormen de prijs en de beschikbaarheid de belangrijkste belemmeringen om dat eerlijke, verse en authentieke voedsel te kopen.
Precies die twee beperkingen wil Agro & Co wegwerken. 'Door voedselverwerkers, producenten (telers, veehouders), kennisinstellingen en overheden met elkaar in contact te brengen denken wij nieuwe initiatieven in gang te kunnen zetten. Onze bijdrage bestaat uit het leveren van de expertise om te bepalen of een idee ook echt marktpotentie heeft. Omdat real food-producten hun basis hebben in de grondstof zijn zij bij uitstek geschikt om de primaire sector nieuwe kansen te bieden.
Agro & Co speelt reeds actief in op de nieuwe marktontwikkeling: met het initiatief StreekSelecties dat onder de merknaam GIJS kwaliteitsproducten voor het supermarktkanaal ontwikkelt, de participatie in Bestelvers (webshop voor verse AGF-producten thuis bezorgd) en een binnenkort op te richten Kenniscentrum voor Real Food en Streekproducten.
Gedeputeerde A. Moons (Economische Zaken) van Noord-Brabant juicht het initiatief van Agro & Co toe. 'Nieuwe vormen van bedrijvigheid versterken de agrofoodsector in onze provincie en levert bovendien een bijdrage aan de ontwikkeling van de plattelandseconomie, een van de speerpunten van ons beleid de komende jaren.'
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl