http://www.evo.nl
Persbericht
30 maart 2009
EVO: 'GROTE ONBEKENDHEID DUITSE VERPAKKINGSVERORDENING BIJ BEDRIJFSLEVEN ZORGWEKKEND'
Vrees voor hoge boetes Nederlandse exporteurs
Uit een enquête van EVO blijkt dat 85% van de Nederlandse exporteurs nog steeds niet of onvoldoende op de hoogte is van de nieuwe Duitse verpakkingsverordening die per 1 januari 2009 is ingegaan. Noch vanuit de Duitse overheid, noch vanuit ons ministerie van Economische Zaken heeft berichtgeving aan de Nederlandse bedrijven plaatsgevonden. Exporteurs die bij controle niet kunnen aangeven hoe zij hun logistiek voor de terugname of verwijdering van productverpakkingen hebben geregeld, lopen momenteel kans op fikse boetes, aldus EVO.
EVO heeft daarom onlangs meerdere voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd om producenten en distributeurs die hun producten naar Duitsland exporteren over de belangrijkste huidige en de nieuwe verpakkingsverplichtingen te informeren. Daniëlle Gevers Deynoot, beleidsadviseur bij EVO, zegt hierover: "De belangrijkste conclusie was dat de verplichtingen gelden voor exporteurs die volgens de definitie 'met waren gevulde verkoopverpakkingen' voor het eerst op de markt brengen die vervolgens bij de consument terecht komen. Het is niet zo dat de exporteur automatisch verplicht is hiervoor zorg te dragen en te betalen. Als er niets is geregeld op het gebied van de verplichtingen, dan wordt uitgegaan van een 'haalschuld'. Dit betekent dat de verplichting bij de verkoper ligt. De verkoper kan zo´n verplichting echter verleggen worden door toepassing van de juiste leveringsvoorwaarden."
Doel van de door EVO verrichte enquête was om via een aantal gerichte vragen de bekendheid van de verordening te testen. Met de bekendheid was het bedroevend slecht gesteld. Maar liefst 85% van de bedrijven die de enquête hadden ingevuld bleek niet op de hoogte te zijn van de Duitse verpakkingsverordening en de wijzigingen. Van de 15% die wel op de hoogte was, had het merendeel hiervan bericht gekregen van de Duitse afnemer. Het blijkt dat 92% van de bedrijven geen idee heeft wat de gevolgen zijn van de verordening en dat men zich bovendien makkelijk laat leiden door de Duitse afnemer. Dit is logischerwijs niet altijd in het voordeel van de exporteur. Verder is uit de enquête naar voren gekomen dat een redelijk percentage bedrijven (46%) eventueel de leveringsvoorwaarden zou willen aanpassen als dat verandering van verplichtingen aanbrengt.