KLM's zomerdienstregeling 2009
Amstelveen - woensdag, 11 maart 2009
KLM houdt mondiale netwerk in stand en stemt zomercapaciteit af op
economisch klimaat
De zomerdienstregeling 2009 (29 maart - 25 oktober) van de AIR
FRANCE-KLM Groep is aangepast aan de snelle daling van de vraag,
veroorzaakt door de economische crisis die wereldwijd haar invloed
doet gelden. Doordat de hubs Parijs en Amsterdam elkaar goed
aanvullen, kunnen klanten blijven profiteren van een mondiaal netwerk
dat zich uitstrekt over vijf continenten. Vergeleken met de vorige
zomer neemt de gemiddelde capaciteit van de Groep - berekend naar
beschikbare stoelkilometers - voor zomer 2009 af met 3.4% op zowel
lange als korte afstanden.
Aanpassingen in het KLM netwerk
KLM houdt haar mondiale netwerk in stand door vliegtuigen anders te
verdelen over routes en door dienstregelingen aan te passen om deze
voor de klant nog aantrekkelijker te maken. De diensten op Tallinn,
Hyderabad en Aruba zijn tijdelijk opgeschort, terwijl directe vluchten
naar Liverpool en Calgary geïntroduceerd worden. De capaciteit wordt
gedurende de zomerdienstregeling nog meer dan voorheen afgestemd op de
piekmaanden. KLM brengt haar totale capaciteit met ongeveer 5% omlaag
ten opzichte van de vorige zomer.
Noord-Amerika
KLM blijft zich sterk richten op strategische markten. Een voorbeeld
hiervan is de introductie van de dienst op Calgary, Canada, vijf keer
per week uitgevoerd met een Airbus A330-200. Daarvoor maakten Air
France, KLM en de Canadese lowbudget-luchtvaartmaatschappij WestJet
onlangs bekend dat zij van plan zijn een nieuwe zakelijke relatie
tussen de drie luchtvaartmaatschappijen op te bouwen. Dit biedt Air
France en KLM de mogelijkheid om hun positie in Canada te versterken
en het aantal aangeboden bestemmingen te verhogen.
KLM behoudt haar succesvolle transatlantische joint venture en is van
plan deze verder te ontwikkelen in de nieuwe context met Delta Air
Lines, met wie KLM-partner Northwest Airlines onlangs is samengegaan.
Een van de eerste stappen in de intensievere samenwerking is het plan
van Delta en Northwest om tussen hen onderling cross-fleeting (het
combineren van elkaars vloten) in te voeren. Newark en Portland
(Oregon) zijn de eerste bestemmingen waarop dit wordt toegepast met
een Boeing 767-300 van Delta Air Lines.
Northwest voegt een derde dienst toe op New York JFK, uitgevoerd met
een Boeing 757-200. De nieuwe vroegere ochtendvluchten vanuit JFK en
Chicago sluiten beter aan op verbindingen naar het Midden-Oosten en
Afrika, waardoor deze schema's commercieel aantrekkelijker worden.
Northwest zal alle vier de dagelijkse diensten tussen Detroit en
Amsterdam uitvoeren, en ook de capaciteit
op Seattle verhogen door een Airbus A330-300 in te zetten.
Midden- en Zuid-Amerika
In Midden-Amerika speelt KLM in op de goede resultaten van de route
Amsterdam-Panama City door twee wekelijkse vluchten toe te voegen.
Hiermee komt het totaal op vijf wekelijkse retourvluchten. Deze
belangrijke toename van de capaciteit weerspiegelt de kracht van deze
groeiende markt en de vruchtbare samenwerking met Copa Airlines op
deze route. Een samenwerking die minder dan een jaar geleden is
gestart met codeshare vluchten vanuit Panama City naar de regio.
Als aanpassing op de marktsituatie, schort KLM tijdelijk haar vluchten
naar Aruba op. Passagiers kunnen nog altijd zeven dagen per week naar
Aruba vliegen met Martinair, onderdeel van de KLM Groep. De capaciteit
naar Paramaribo neemt toe van drie vluchten per week met een Boeing
747 naar vier vluchten per week met een MD-11. Vanaf 1 juni zorgt een
vijfde wekelijkse vlucht voor een betere afstemming op het
seizoensafhankelijke karakter van deze markt. Wijzigingen in de inzet
van toestellen zorgen voor een flinke capaciteitstoename naar Curaçao,
want op de dagelijkse vluchten wordt een Boeing 747 ingezet in plaats
van een MD-11. Deze vluchten zullen twee keer per week ook St. Maarten
bedienen.
Azië
KLM blijft de Chinese regio bedienen met een uitgebreid
passagiersproduct. KLM is van plan om samen met haar strategische
partner China Southern veertien wekelijkse vluchten uit te voeren
tussen Beijing en Amsterdam. Voor Shanghai zijn twaalf wekelijkse
vluchten opgenomen in de dienstregeling, terwijl de dienst op Chengdu
groeit tot vier wekelijkse retourvluchten. In reactie op de wensen van
zakelijke reizigers past KLM haar dienstregelingen voor Hong Kong en
Shanghai aan, waardoor vluchten vanuit deze steden - en uit Amsterdam
- 's avonds vertrekken.
KLM stemt de diensten op de Indiase markt af op lokale
marktontwikkelingen en financiële resultaten op de routes. De vluchten
op Hyderabad zijn opgeschort en de capaciteit op Mumbai wordt
verkleind door een Boeing 767-300 van Delta Air Lines in te zetten in
plaats van de Airbus A330-200 van Northwest Airlines die nu wordt
gebruikt. De totale capaciteit op Azië neemt af met ongeveer 5%.
Afrika en het Midden-Oosten
Afrika en het Midden-Oosten, regio's die minder te lijden hebben van
de economische crisis, bieden nog steeds mogelijkheden voor groei en
KLM verhoogt de totale capaciteit naar deze regio's. In Afrika breidt
KLM de dienst op Entebbe (Uganda) uit van vier naar vijf vluchten per
week, terwijl er op de route Amsterdam-Nairobi grotere toestellen
worden ingezet. In de Golfregio breidt KLM haar netwerk uit door de
frequenties op Teheran (van vier naar vijf vluchten per week) en
Muscat (van vijf naar zes vluchten per week) te verhogen. Dagelijkse
vluchten tussen Amsterdam en Koeweit en zes directe vluchten per week
naar Abu Dhabi bieden zakenreizigers aantrekkelijke schema's.
Europa
In Europa neemt de capaciteit af met ongeveer 4%, gebaseerd op de
resultaten en de vraag in specifieke markten. Door de Tallinn route op
te schorten en capaciteit op Nice, Bristol, Kiev en verschillende
andere bestemmingen te verminderen, kan KLM toestellen vrijmaken. Door
de inzet van de vloot te wijzigen kan KLM haar aanwezigheid in
Noord-Europa uitbreiden. Frequenties naar Stavanger (vijf dagelijkse
retourvluchten) en Helsinki (vier dagelijkse retourvluchten) worden
verhoogd. Op dezelfde manier kan KLM ook haar netwerk in het Verenigd
Koninkrijk uitbreiden door een driemaal daagse dienst tussen Amsterdam
en Liverpool te starten.
Vloot
KLM verwacht deze zomer haar derde en vierde Boeing 777-300 te
verwelkomen. Deze vliegtuigen zijn bedoeld om te worden ingezet op
routes naar Zuidoost-Azië, Latijns Amerika en Afrika. KLM vernieuwt
haar regionale vloot door de Fokker 100 toestellen geleidelijk te
vervangen door de Embraer 190. Deze vliegtuigen worden voornamelijk
ingezet op routes van KLM Cityhopper naar Denemarken, Noorwegen,
Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Duitsland.