KPN Nieuws
KPN en Deli XL starten innovatieve samenwerking
Datum
27 maart 2009
Nummer
018
Foodservicebedrijf Deli XL gaat al zijn 20 locaties, waaronder gespecialiseerde regionale vestigingen en verscentra, aansluiten op één beheerd datanetwerk van KPN. Medewerkers kunnen daardoor met behulp van zogenaamde smartcards onder meer op het bedrijfsnetwerk inloggen en toegang tot bedrijfspanden krijgen. Ook bereiden KPN en Deli XL momenteel de overstap van traditionele telefoondiensten op toekomstvaste IP-Telefonie voor.
Innovatie
Een van de innovatieve ontwikkelingen binnen deze samenwerking is de uitrol van een gepersonaliseerde toegangspas. 'Met een zogenaamde smartcard kunnen medewerkers in de toekomst met hun eigen pas op iedere vestiging inloggen op het netwerk en zo toegang krijgen tot IT-systemen, maar ook tot bedrijfspanden', aldus Martin Pluijgers, manager IT-Support bij Deli XL. 'Daarnaast biedt deze smartcard in de toekomst veel extra mogelijkheden, zoals betalen in de bedrijfskantine, tijdregistratie, printopdrachten afhalen op een willekeurige netwerkprinter of tanken door onze chauffeurs.'
Alles in één hand
Ter ondersteuning richt KPN een centrale helpdesk in. 'Medewerkers en IT-ers van Deli XL kunnen hier terecht met vragen en/of storingsmeldingen over het datanetwerk, mobiele telefoons of smartcards', vertelt Martin Pluijgers. 'Deze constructie geeft ons extra flexibiliteit voor toekomstige diensten, zoals IP-Telefonie, en neemt ons daardoor veel zorg uit handen. We betalen één factuur namens alle vestigingen in Nederland en alles wordt centraal geregeld, waardoor we slimmer en efficiënter bezig zijn.'
Pilot met laptops
KPN en Deli XL starten daarnaast binnen afzienbare tijd met een pilot: medewerkers krijgen een laptop met geïntegreerde UMTS-kaart, waarmee ze direct toegang krijgen tot het Deli XL-bedrijfsnetwerk waar en wanneer zij willen. Deze oplossing kan op termijn ook ingezet worden voor klanten, zodat zij vanuit iedere locatie een bestelling bij Deli XL kunnen plaatsen. Door de laptops uiteindelijk door medewerkers en klanten te laten gebruiken, komen bestellingen via internet - in plaats van fax of telefoon - sneller en efficiënter in het bestelsysteem.
Managed ICT-diensten van KPN
De diensten maken deel uit van de managed ICT-dienstverlening voor de zakelijke markt. KPN komt hiermee tegemoet aan de wens van veel ondernemers om voor alle telecom- en ICT-oplossingen terecht te kunnen bij één leverancier. Meer informatie is te vinden op kpn.com/zakelijk.
KPN NV