Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
27 maart 2009
20 webwinkels winnen Nationale Thuiswinkel Awards 2009
Publiek en vakjury onderscheiden beste webwinkels van Nederland
Noordwijk aan Zee / Ede - De Nationale Thuiswinkel Awards 2009 zijn gewonnen door 20 webwinkels. De publieksprijzen werden uitgereikt aan 17 winnaars in 11 categorieën. Daarnaast werden met de Starter Award, Innovatie Award en de Thuiswinkel Award drie vakprijzen uitgereikt. De winnaars zijn gehuldigd tijdens de traditionele gala-avond met ruim 600 aanwezigen in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee.
De verkiezing wordt elk jaar georganiseerd en gefinancierd door de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards, een initiatief van de belangenvereniging Thuiswinkel.org. Doel van de stichting is het organiseren van onafhankelijke verkiezingen voor webwinkels in Nederland.
Recordaantal deelnemers bij publieksprijzen
Dit jaar meldden zich meer webwinkels dan ooit voor deelname aan de publieksprijzen. Van de meer dan 190 aanmeldingen zijn uiteindelijk 51 genomineerden overgebleven. Gedurende het vooronderzoek tussen 17 januari en 1 maart heeft iedereen de mogelijkheid gehad om te stemmen op zijn of haar favoriete webwinkel. Tegelijkertijd heeft men alle deelnemende webwinkels kunnen beoordelen. De nominaties zijn op stand gekomen op basis van de kwalitatieve beoordeling in combinatie met het aantal stemmen. In totaal zijn er 173.393 valide beoordelingen ingevuld.
Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: "De winnaars van de Thuiswinkel Awards 2009 hebben laten zien dat ze niet alleen in staat zijn nieuwe klanten te trekken, maar ook tegemoet blijven komen aan de wensen van bestaande klanten. Uit onze Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dan ook dat 96% van de online shoppers tevreden is over de online aankoop. Daarnaast bestellen deze klanten gemiddeld 5,3 keer, 17% meer dan vorig jaar, en besteden ze met ¤ 618 euro ook 16% meer in vergelijking met vorig jaar. Koppel dit aan het miljoen nieuwe online shoppers in 2008 en de totale omzetgroei van 24% naar ¤ 4,85 miljard euro en het mag duidelijk zijn dat de Nederlandse thuiswinkelmarkt dankzij de tevreden consumenten leeft als nooit tevoren."
Fons van Westerloo, Stichting Nationale Thuiswinkel Awards: "Ook dit jaar zijn we weer blij verrast door de innovatieve concepten en het hoge niveau van de inzendingen voor de Thuiswinkel Awards. Er is massaal gestemd en de Nederlandse consumenten hebben mooie keuzes gemaakt voor de publieksprijzen. De vakjury had dit jaar een mooie uitdaging vanwege de grote kwaliteit van de diverse genomineerden, wat ook blijkt uit de juryrapporten. Ik wil de uiteindelijke winnaars feliciteren en de overige kandidaten, evenals nieuwe gegadigden, aanmoedigen volgend jaar een nieuwe poging te doen. Met 190 inzendingen hadden we er dit jaar meer dan ooit en we hopen dit volgend jaar opnieuw te overtreffen. Als het nu al hoge niveau dan ook nog verder groeit verheug ik me nu al op de Thuiswinkel Awards 2010."
Winnaars publieksprijzen per categorie
Q&A Research & Consultancy voerde in opdracht van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards het onafhankelijke consumentenonderzoek uit. 17 webwinkels, uit 11 categorieën kwamen als winnaars uit de bus. De publieksprijzen zijn onderverdeeld in 'groot' en 'klein'. Bedrijven die jaarlijks één miljoen euro of meer omzetten of op concernniveau langer dan vier jaar bestaan, vallen in groot. Overige webwinkels vallen in klein. De overall winnaars in beide categorieën zijn bepaald door de hoogte van de cijfers en het aantal stemmen dat ze ontvingen. Een overzicht van de winnaars per categorie:
Overall winnaars:
'Beste Webwinkel van Nederland - Groot': Bol.com
'Beste Webwinkel van Nederland - Klein': Label54
Winnaars publieksprijzen categorieën groot:
Cd's/dvd's, boeken, tijdschriften & games
Bol.com
Computer hard- & software
123inkt.nl
Consumentenelektronica, huishoudelijke
apparatuur & telefonie
Bol.com
Financiële diensten
Paypal.nl
Handelsites
Marktplaats.nl
Mode & accessoires
Wehkamp
Persoonlijke verzorging & levensmiddelen
Thuisbezorgd.nl
Reizen & vrije tijd
Landal.nl
Sport, speelgoed, huis, hobby & cadeau
BartSmit.nl
Vliegtickets
Vliegtickets.nl
Warenhuizen
Hema.nl
Winnaars publieksprijzen categorieën klein:
Cd's/dvd's, boeken, tijdschriften & games
123luisterboek.nl
Handelsites
Marktgigant.nl
Mode & accessoires
Label54.nl
Persoonlijke verzorging & levensmiddelen
Condoomanoniem.nl
Sport, speelgoed, huis, hobby & cadeau
Yoursurprise.com
Warenhuizen
Geboortekaartjes.nl
Winnaars vakprijzen
Naast de publieksprijzen, zijn gisteren bovendien drie vakprijzen uitgereikt; de Starter Award, de Innovatie Award en Thuiswinkel Award. De diverse vakprijzen staan onder voorzitterschap van Durk Jan de Bruin (Starter Award), Joost Steins Bisschop (Innovatie Award) en Eduard de Wilde (Thuiswinkel Award). De winnaars zijn:
* Wehkamp, Thuiswinkel Award
Voorzitter Eduard de Wilde: "De jury heeft met name gekeken naar twee aspecten. Het eerste was het niveau van de inrichting van de thuiswinkel. Het is tenslotte een Thuiswinkel Award. Ten tweede is gekeken of er in 2008 sprake was van een bijzondere prestatie. Wehkamp heeft een groot risico genomen door zijn primaire distributiekanaal drastisch te reorganiseren. Dat de klant dit waardeert, komt tot uiting in de groeicijfers. De manier waarop Wehkamp partnerships inricht en activiteiten in het internet ecosysteem ontplooit, laat zien dat Wehkamp internet echt begrijpt."
* Luisterrijk.nl, Innovatie Award
Voorzitter Joost Steins Bisschop: "Luisterrijk.nl zorgt niet alleen voor vernieuwing in de keten en de branche waarin hij actief is, maar ook voor technologische innovatie door de consument een gebruikersvriendelijk alternatief te bieden voor Digital Right Management. Deze thuiswinkel verdient met recht het predicaat innoverend."
* Eco-Logisch.nl, Starter Award
Voorzitter Durk Jan de Bruin: "Eco-Logisch.nl is een leuke webwinkel met veel potentie. Het verhaal is goed en de site bevat veel relevante informatie en nuttige tools. Zowel het gebruik van multichannel als het community-idee zijn goed uitgewerkt. Klanten kunnen gemeenschappelijk producten wegstemmen uit de winkel. Kortom:de klant bepaalt het assortiment. Dit is werkelijk uniek."
Sponsors
De uitreiking van de Nationale Thuiswinkel Awards 2009 werd mede mogelijk gemaakt door:
Hoofdsponsors:
* DHL Global Mail
* LaSer Nederland
* PaySquare
* Selektvracht
* Vergelijk.nl
Co-sponsors:
* EMS Card
* De Telegraaf
* iDEAL
* Marktplaats.nl
* Newtel Essence
* Ogone
* Veronica Magazine
EINDE PERSBERICHT
Over de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards
De Stichting Nationale Thuiswinkel Awards is een initiatief van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, de branchevereniging voor bedrijven die producten en/of diensten op afstand verkopen aan consumenten.
De Stichting is opgericht in juli 2001 met als doelstelling het organiseren én financieren van onafhankelijke verkiezingen voor de branche. In 2009 zijn voor de achtste maal de Nationale Thuiswinkel Awards uitgereikt in Grand Hotel Huis ter Duin te Noordwijk aan Zee. Voorzitter van de stichting is Fons van Westerloo.
Met de uitreiking van de Awards beoogt de Stichting een positieve bijdrage te leveren aan het zelfbewustzijn van de branche, zowel bij bedrijven die verkopen op afstand aan consumenten als bij consumenten die kopen (gaan) op afstand.
Achtergrondinformatie (