Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 27 maart 2009 (27/03/09)
Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen
we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Woensdag stelde Jan Peumans een actuele vraag aan begrotingsminister
Van Mechelen over het dramatische rapport van de Hoge Raad van
Financiën. Het rapport zelf was, o.a. door Geert Bourgeois, daags
voordien al besproken in de bevoegde commissie. Jan wou echter
minister Van Mechelen confronteren met de uitspraken van Karel De
Gucht in Terzake, nl. dat de deelstaten de hoofdverantwoordelijken
zijn voor de exponentiële uitgavenstijging van de afgelopen jaren. De
minister weerlegde dat en besloot : zonder een grondige
staatshervorming, met een duidelijk nieuw financieringsmechanisme, is
dit land volgens mij op termijn onbestuurbaar. Wie zijn wij om dat te
weerleggen.
Als een volleerd politicus blijft Mark Demesmaeker onophoudelijk op
dezelfde nagel kloppen: de verfransing en vervreemding van onze
Vlaamse Rand. Na zijn succesvolle TV-optredens over het wonen in eigen
streek van afgelopen weekend, interpelleerde Mark deze week enerzijds
over het Vlaams Stedelijk Gebied rond Brussel en anderzijds over de
ontnederlandsing van de Rand. Het wordt hoog tijd voor extra
investeringen in onze Rand, zoveel is duidelijk.
Geert Bourgeois ondervroeg minister Van Mechelen over de onbedoelde
effecten van de Vlaamse jobkorting. Agoria had deze onbedoelde
effecten in bedrijven met ploegenarbeid aangeklaagd. Door een
samenloop van omstandigheden kan de federale lastenverlaging voor
ploegenarbeid in een aantal situaties niet ten volle benut worden.
Minister Van Mechelen beloofde om dit probleem zo snel mogelijk op een
pragmatische manier op te lossen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
In de Commissie Cultuur greep Piet De Bruyn de discussie over het
Topstukkendecreet aan om ook subsidies toe te kennen voor andere
kosten dan de kosten voor conservatie en restauratie. Een eigenaar die
een Vlaams topstuk bezit, moet ook kunnen rekenen op financiële steun
indien hij betrokken zou geraken in een juridische twist over bv. de
eigendomsrechten van zijn werk. Dergelijke juridische betwistingen
zijn duur en slepen vaak lang aan. Het lijkt logisch dat de Vlaamse
overheid, omwille van de uitzonderlijke betekenis van het topstuk in
kwestie, de eigenaar dan financieel bijstaat. Het amendement kreeg de
steun van de meerderheid en het decreet zal dus worden aangepast.
Kris Van Dijck nam deze week deel aan de VLABEST-studiedag (Vlaamse
Adviesraad voor Bestuurszaken) over bestuurszaken. Hij hield er een
vurig pleidooi voor een interne Vlaamse staatshervorming. Zo opteert
de N-VA voor een opbouw van onderen uit. Daarin staan sterke gemeenten
centraal. Zij krijgen meer bevoegdheden, o.a. inzake onderwijs,
kinderopvang, gezondheidszorg, welzijn.
Pure kafka dinsdag in de Commissie Welzijn. Bij de bespreking van het
decreet zorgverzekering diende Helga Stevens een amendement in om de
administratieve geldboete met terugwerkende kracht af te schaffen. De
afgelopen weken ontvingen immers zon 18.000 Vlamingen een boete van
250 euro, omdat zij hun bijdrage (25 euro) laattijdig betaalden. Zowel
SP-a als minister Heeren hadden al gezegd dit te willen rechtzetten.
Maar toch werd het amendement, na een lange schorsing voor een geheim
meerderheidsoverleg, weggestemd. Zonder toelichting. Enkel Elke Roex
(SP.A) nam nog het woord. Ze zei dat zij in feite VOOR was, maar
omwille van haar trouw aan de meerderheid TEGEN zou stemmen.
Kamer
Jan Jambon ondervroeg tijdens de plenaire vergadering Eerste Minister
Herman Van Rompuy (CD&V) over het rapport van de Hoge Raad van
Financiën. Dat rapport schetst een apocalyptisch toekomstbeeld voor
België. Het land stevent af op een begrotingstekort van 15 miljard
euro en een schuldgraad van meer dan 100 %. Jan vroeg onomwonden aan
de premier wanneer hij nu eindelijk iets gaat doen. De premier verwees
naar de regeerverklaring van 31 december 2008, waarin staat dat er een
lange termijnpolitiek zal worden opgemaakt, met steun van de gewesten
en gemeenschappen. Jan vindt het ongehoord dat de hervormingsplannen
pas zullen worden opgemaakt wanneer de economie weer begint te
draaien. Plannen moeten nu worden opgemaakt, zodat ze onmiddellijk
kunnen worden uitgevoerd wanneer de economie weer opleeft. Vermits de
premier een liefhebber is van haikus, besloot Jan zijn betoog met:
Van Rompuy Herman,
de knipperlichten branden.
Komt er nog wat van?
Donderdag keurde de voltallige Kamer een wetsvoorstel van Els De
Rammelaere goed. Dat wetsvoorstel biedt gemeentebesturen de
mogelijkheid om op een andere plaats dan het gemeentehuis huwelijken
te voltrekken. In vele steden en gemeenten vinden immers huwelijken
plaats op andere plaatsen dan op de administratie, bijvoorbeeld in
historisch gerestaureerde panden. Probleem hierbij was dat de
Procureur des Konings toestemming moet geven om de registers van de
burgerlijke stand te verplaatsen. En dat werd niet steeds toegestaan
omdat het burgerlijk wetboek geen andere locatie voorziet voor de
voltrekking van het huwelijk dan het gemeentehuis. Wat dan weer vragen
deed rijzen naar de geldigheid van huwelijken die zonder vermelde
toestemming werden afgesloten. Met dit wetsvoorstel krijgt deze
ingeburgerde praktijk een wettelijk kader. Voorwaarde is wel dat het
een openbare plaats met neutraal karakter moet zijn.
Eerste Minister Herman Van Rompuy (CD&V) zei bij zn aantreden dat men
niet te veel van hem moest verwachten. Sarah Smeyers kon tijdens de
laatste plenaire zitting van de Kamer niet anders dan toegeven dat hij
woord heeft gehouden. Meer en meer wordt duidelijk dat Van Rompuy de
begrafenisondernemer van dienst is binnen deze regering. Hij stond
niet alleen aan het graf van de splitsing van BHV en de
staatshervorming, maar nu ook aan die van het asiel- en
migratiedossier, waarover geen akkoord meer moet worden verwacht voor
7 juni. Sarah moest het hem wel nageven: als begrafenisondernemer van
belangrijke dossiers heeft premier Van Rompuy voor een job met
"toekomst" gekozen in België!
Patrick De Groote ondervroeg minister Steven Vanackere (CD&V) over de
vijf sorteercentra van De Post. De beslissing in 2002 om vijf
sorteercentra te openen was zeer omstreden, maar als Vlaanderen er
twee kreeg, dan Wallonië ook. Volgens een berekening uit 2006 kostte
de hele operatie 250 miljoen. Dat is overigens één van de redenen
waarom men in 2005 privépartners (de Deense Post en CVC Capital
Partners) heeft aangetrokken voor een kapitaalinbreng van 300 miljoen.
Patrick stelt dat met de toen voorziene jaarlijkse daling van het
postvolume, zeker geen vijfde sorteercentra nodig was. Volgens
Vanackere is het postvolume tussen 2004 en 2008 slechts met 3 à 5%
gedaald, evenveel als in de eerste twee crisismaanden van 2009. De
onderlinge verhoudingen zijn als volgt: Antwerpen 22%, Gent 18%,
Brussel 33%, Charleroi 15% en Luik 12%. Het blijkt echter dat
Charleroi en Luik dit percentage slechts halen door post van
Antwerpen, Brussel en Gent te sorteren.
Woensdag overlegde de Kamer en het Waals parlement over het
belangenconflict, door deze laatste ingeroepen, m.b.t. de splitsing
van B-H-V te bespreken. Ben Weyts vroeg José Happart of het Waals
parlement het belangenconflict had ingeroepen op vraag van CD&V en
Open vld. Dat zou verklaren waarom Happart eerder beweerde dat het
Waals parlement geen enkel belang had bij de kieskring B-H-V en dus
geen belangenconflict zou inroepen, maar het nadien plots wél deed.
Happart weigerde te antwoorden. Ondertussen werkt Ben aan een
verzoekschrift bij het Grondwettelijk Hof om het belangenconflict van
het Waals parlement te vernietigen. De belangenconflictprocedures
hebben immers niets meer te maken met belangen, maar enkel met
koeioneren. Door de opeenvolgende belangenconflicten die de
Franstaligen kunnen inroepen (5!) kunnen zij voortaan álles blokkeren
wat de Vlamingen met een democratische meerderheid goedkeuren, zowel
federaal als Vlaams.
Deze week kreeg Flor Van Noppen antwoord op zijn vraag waarom het
ziekteverzuim bij de politie in Wallonië 50% hoger ligt dan in
Vlaanderen. Minister Guido De Padt (Open vld) moest toegeven dat
hiervoor geen strikt medische verklaring bestaat. De enige uitleg die
De Padt kon geven is dat er in Wallonië minder huisartsen zijn
waardoor de neiging bestaat om langer ziekteverlof voor te schrijven.
Een vreemde uitleg. De enige echte verklaring volgens Flor is dat er
in Wallonië veel minder streng wordt gecontroleerd. Dit is nog maar
eens een voorbeeld van de grote verschillen op het vlak van
gezondheidszorg tussen Vlaanderen en Wallonië. Op deze manier wordt
onze sociale zekerheid onbetaalbaar. Het is niet langer aanvaardbaar
dat Vlaanderen het grootste deel van de lasten moet betalen, terwijl
in Wallonië misbruik wordt gemaakt van het systeem. Enkel een sterker
Vlaanderen zal hier een einde aan kunnen maken.
Senaat
Deze week kwam Senator Louis Ide naar buiten met een radicaal, maar
realistisch plan om de problematiek van de stijgende premies van de
hospitalisatieverzekeringen aan te pakken. Hij nodigt iedereen uit om
een kijkje te nemen op volgende URL"s:
* www.n-va.be/hospitalisatieverzekeringen
* www.n-va.be/hospitalisatieverzekeringensamenvatting
* www.n-va.be/kamersupplementen
* www.n-va.be/ereloonsupplementen
Auteur:
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie
Peter Buysrogge, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be