Vlaamse Overheid

studenten loopt verder

Begeleiding kansarme leerlingen door studenten loopt verder

Frank Vandenbroucke vice-minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming

vrijdag 27 maart 2009
Studenten van het hoger onderwijs die leerlingen met studieproblemen helpen, kunnen volgend schooljaar hun werk verder zetten. Minister van Onderwijs Vandenbroucke heeft opnieuw middelen klaar om de 11 projecten die door de Koning Boudewijnstichting opgestart werden, verder te ondersteunen, te begeleiden en te onderzoeken. `Tutoring', zoals deze studiebegeleiding wordt genoemd, bevordert de studiemotivatie en het zelfvertrouwen van leerlingen en leert hen doelgerichter studeren. Tegelijk oefenen de studenten - vooral leraren in spe - hun vaardigheid om kinderen goed te begeleiden en leren ze omgaan met de diversiteit in de klas. Minister Frank Vandenbroucke: "Het systeem van tutoring zet goede resultaten neer, zowel voor de leerlingen die begeleid worden als voor de studenten die instaan voor de begeleiding. Daarom zou het goed zijn dat tutoring een vaste plaats krijgt in het onderwijsbeleid. Ook de Europese Commissie trekt de kaart van tutoring en promoot sinds vorig jaar deze aanpak in haar groenboek over de toekomst van onderwijs en migratie." De voorbije jaren doken in Vlaanderen onafhankelijk van elkaar initiatieven op waarbij leerlingen uit het basis- en secundair onderwijs begeleid worden door studenten uit het hoger onderwijs. Het gaat om leerlingen die het moeilijk hebben op school, vaak omdat ze uit een kansarm milieu komen of de onderwijstaal onvoldoende onder de knie hebben. Om na te gaan wat het effect van deze projecten is, sloot minister Vandenbroucke een overeenkomst met de Koning Boudewijnstichting (KBS). Sinds het schooljaar 2007-2008 heeft de KBS 11 tutoringprojecten onder haar hoede, waarbij 650 studenten en ruim 1600 leerlingen betrokken zijn. Uit een eerste onderzoek bleek dat tutoring positieve effecten heeft op zowel de leerlingen als de studenten. Om de projecten succesvol te laten zijn, is permanente aansturing nodig en moet tutoring ook echt deel uitmaken van het beleid van de (hoge)scholen. De dynamiek die van deze projecten uitgaat, is intussen zo belangrijk dat tutoring niet meer weg te denken is. Daarom kiest minister Vandenbroucke ervoor de subsidiëring van deze projecten en de begeleiding ervan met één jaar te verlengen. Onderzoekers kunnen intussen verder werken aan duidelijke kwaliteitsstandaarden voor goede tutoring. De volgende Vlaamse regering kan dan met kennis van zaken regels uitwerken die tutoring een vaste plaats geven in ons onderwijs.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Leen Muys, persmedewerker kabinet Vandenbroucke (Onderwijs) Tel: 02 552 68 50
GSM: 0479 42 44 23
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be