Vlaamse Overheid
studenten loopt verder
Begeleiding kansarme leerlingen door studenten loopt verder
Frank Vandenbroucke vice-minister-president van de Vlaamse Regering en
Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming
vrijdag 27 maart 2009
Studenten van het hoger onderwijs die leerlingen met studieproblemen
helpen, kunnen volgend schooljaar hun werk verder zetten. Minister van
Onderwijs Vandenbroucke heeft opnieuw middelen klaar om de 11
projecten die door de Koning Boudewijnstichting opgestart werden,
verder te ondersteunen, te begeleiden en te onderzoeken. `Tutoring',
zoals deze studiebegeleiding wordt genoemd, bevordert de
studiemotivatie en het zelfvertrouwen van leerlingen en leert hen
doelgerichter studeren. Tegelijk oefenen de studenten - vooral leraren
in spe - hun vaardigheid om kinderen goed te begeleiden en leren ze
omgaan met de diversiteit in de klas. Minister Frank Vandenbroucke:
"Het systeem van tutoring zet goede resultaten neer, zowel voor de
leerlingen die begeleid worden als voor de studenten die instaan voor
de begeleiding. Daarom zou het goed zijn dat tutoring een vaste plaats
krijgt in het onderwijsbeleid. Ook de Europese Commissie trekt de
kaart van tutoring en promoot sinds vorig jaar deze aanpak in haar
groenboek over de toekomst van onderwijs en migratie." De voorbije
jaren doken in Vlaanderen onafhankelijk van elkaar initiatieven op
waarbij leerlingen uit het basis- en secundair onderwijs begeleid
worden door studenten uit het hoger onderwijs. Het gaat om leerlingen
die het moeilijk hebben op school, vaak omdat ze uit een kansarm
milieu komen of de onderwijstaal onvoldoende onder de knie hebben. Om
na te gaan wat het effect van deze projecten is, sloot minister
Vandenbroucke een overeenkomst met de Koning Boudewijnstichting (KBS).
Sinds het schooljaar 2007-2008 heeft de KBS 11 tutoringprojecten onder
haar hoede, waarbij 650 studenten en ruim 1600 leerlingen betrokken
zijn. Uit een eerste onderzoek bleek dat tutoring positieve effecten
heeft op zowel de leerlingen als de studenten. Om de projecten
succesvol te laten zijn, is permanente aansturing nodig en moet
tutoring ook echt deel uitmaken van het beleid van de (hoge)scholen.
De dynamiek die van deze projecten uitgaat, is intussen zo belangrijk
dat tutoring niet meer weg te denken is. Daarom kiest minister
Vandenbroucke ervoor de subsidiëring van deze projecten en de
begeleiding ervan met één jaar te verlengen. Onderzoekers kunnen
intussen verder werken aan duidelijke kwaliteitsstandaarden voor goede
tutoring. De volgende Vlaamse regering kan dan met kennis van zaken
regels uitwerken die tutoring een vaste plaats geven in ons onderwijs.
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Leen Muys, persmedewerker kabinet Vandenbroucke (Onderwijs)
Tel: 02 552 68 50
GSM: 0479 42 44 23
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be