CDA

Corien Wortmann: Snellere vluchten en minder CO2 met één Europees luchtruim.

Er komt één Europees luchtruim. Het besluit dat het Europees Parlement gisteren nam, maakt dit eindelijk mogelijk.

"Omvliegen is dan niet meer nodig. Dat zal leiden tot minder brandstofgebruik, 12% minder CO2 uitstoot en een flinke kostenverlaging voor luchtvaartmaatschappijen en reizigers. Een duidelijke win-win situatie dus.", aldus CDA-Europarlementariër Corien Wortmann. De lidstaten hebben jarenlang op de rem gestaan, omdat ze eigen zeggenschap over hun luchtruim wilden houden. Gelukkig is die weerstand nu doorbroken.

Aanzienlijke delen van de lucht zijn nog altijd vanwege historische, militaire redenen afgesloten. Zo vlieg je op dit moment van Amsterdam naar Nice niet rechtstreeks over Oost-Frankrijk, maar via Parijs, dat 200 kilometer westelijker ligt. Oost-Frankrijk is namelijk militair gebied waarover niet gevlogen mag worden.

Wortmann: "Europa moet ook zelf de hand in eigen boezem steken. De gemiddelde Europese vlucht is maar liefst 49 kilometer te lang. We vragen inspanningen van luchtvaartmaatschappijen om via de emissiehandel de CO2 uitstoot te verminderen, maar er kan nog veel meer bereikt worden door het opheffen van de fictieve grenzen in de lucht, waardoor de vluchten aanzienlijk korter worden."

Het Europese luchtruim is momenteel zeer gefragmenteerd en bestaat uit maarliefst 650 delen met 60 verschillende controlecentra en 27 verschillende luchtverkeersleidingen. Het Single European Sky wetgevingspakket zal in stappen leiden tot één Europees luchtruim. Als eerste stap zal het luchtruim van Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland binnenkort worden samengevoegd.
---