Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)


27-03-2009
Geslaagde ALV in teken van kansen

Donderdag 26 maart hield Frugi Venta haar negende ALV in De Lindenhof in Delft. In het besloten deel presenteerde Willem Baljeu het beleidsplan 2009 - 2011 'Gezonde Handel'. Prioriteiten voor de komende drie jaar liggen onder meer op het gebied van lobby, nieuwe marktconcepten en ketensamenwerking, logistiek en een netwerk/platformfunctie.

In het openbare deel van de ALV hield Jan-Willem Grievink een presentatie die in het teken stond van de ontwikkelingen bij foodleveranciers in de komende 12 jaar. Vers zal volgens hem alleen maar toenemen in belang de komende jaren. Meer schaalgrootte betekent in zijn optiek ook meer kansen voor het creëren van A-merken in vers. Kansen die vooral kunnen worden benut als de keten in staat is om samen de handel ineen te slaan. Maar dat lijkt nog ver werd al snel duidelijk in de paneldiscussie die volgde op de presentatie.

Concepten
Foodconsulent Anneke Ammerlaan die in het panel de consument vertegenwoordigde gaf aan vooral versbeleving te missen en het schap en een duidelijk aanwijzing van toepassingsmogelijkheden van de producten. "De nieuwe consument weet niet meer hoe je bloemkool moet koken. Dat moet je wel vertellen."
Ook werd duidelijk dat bij de ontwikkeling van concepten de hamvraag blijft: 'Wie gaat dat betalen?' Het ontwikkelen van concepten kost geld. Telers en handelaren die een concept ontwikkelen willen wel garanties voor afname van retailers en nog liever zien ze dat de retail deelt in de kosten. Er is geen antwoord gekomen op de vraag of het realistisch is om dat binnenkort te verwachten.