Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)
27-03-2009
Geslaagde ALV in teken van kansen
Donderdag 26 maart hield Frugi Venta haar negende ALV in De Lindenhof
in Delft. In het besloten deel presenteerde Willem Baljeu het
beleidsplan 2009 - 2011 'Gezonde Handel'. Prioriteiten voor de komende
drie jaar liggen onder meer op het gebied van lobby, nieuwe
marktconcepten en ketensamenwerking, logistiek en een
netwerk/platformfunctie.
In het openbare deel van de ALV hield Jan-Willem
Grievink een presentatie die in het teken stond van de
ontwikkelingen bij foodleveranciers in de komende 12 jaar. Vers zal
volgens hem alleen maar toenemen in belang de komende jaren.
Meer schaalgrootte betekent in zijn optiek ook meer kansen voor het
creëren van A-merken in vers. Kansen die vooral kunnen worden benut
als de keten in staat is om samen de handel ineen te slaan. Maar dat
lijkt nog ver werd al snel duidelijk in de paneldiscussie die volgde
op de presentatie.
Concepten
Foodconsulent Anneke Ammerlaan die in het panel de consument
vertegenwoordigde gaf aan vooral versbeleving te missen en het schap
en een duidelijk aanwijzing van toepassingsmogelijkheden van de
producten. "De nieuwe consument weet niet meer hoe je bloemkool moet
koken. Dat moet je wel vertellen."
Ook werd duidelijk dat bij de ontwikkeling van concepten de hamvraag
blijft: 'Wie gaat dat betalen?' Het ontwikkelen van concepten kost
geld. Telers en handelaren die een concept ontwikkelen willen wel
garanties voor afname van retailers en nog liever zien ze dat de
retail deelt in de kosten. Er is geen antwoord gekomen op de vraag of
het realistisch is om dat binnenkort te verwachten.